Ni som gjort barnlöshetsutredning i Dalarna
Hej undrar om någon här gjort en barnlöshets utredning i Dalarna ? Skulle vilja veta om kötid, utredningstid och hur en utredning går till. Samt ev kötid för ivf om det skulle behövas.
Hej undrar om någon här gjort en barnlöshets utredning i Dalarna ? Skulle vilja veta om kötid, utredningstid och hur en utredning går till. Samt ev kötid för ivf om det skulle behövas.
Jag och min sambo har genomgått en fertilitetsutredning här i Falun, på kvinnokliniken, som tog 6 månader från första till sista besöket. Det är det en väntetid på upp till tre månader.
För oss såg förloppet ut såhär: vid första besöket fick vi prata med klinikens kurator, lämna blodprov (jag) och sambon fick med sig information om spermaprovet samt en bägare att lämna det i. Ungefär 1-2 veckor efter att han lämnat sitt spermaprov fick vi komma tillbaka för att gå igenom resultatet samt att det gjordes ett vaginalt ultraljud på mig. Fyra månader senare spolades mina äggledarna för att se så att passagen var fri. Sen var vår utredning slut då det inte hittades några avvikelser. Vi fick fylla i en hälsodeklaration också, men minns inte om vi fick den på posten eller om vi fick den i handen vid första besöket.
Hur lång kötid det är till IVF varierar, men till oss sa dem upp till 1 år. Det var dock innan jag fick veta att jag har endometrios. Nu behöver jag inte vänta lika länge om jag skulle känna att jag vill göra IVF.