Abort?
Jag sökte akut häromdagen på grund av kraftiga smärtor i äggstockarna och livmodern. Väl på akuten får jag meddelat att jag är gravid, minst vecka 17. Mer exakt kunde de inte se med de instrument de hade på akuten utan jag ska in på en jourtid igen imorgon så att de kan mäta ordentligt...
Jag blev såklart helt förkrossad, vilket gynläkaren inte alls kunde förstå utan visade mig glatt ultraljudet.
Har 2 barn sen tidigare som jag har varannan vecka då jag och deras pappa inte bor tillsammans längre och ett barn till nu skulle innebära att jag har ytterligare ett men på heltid. Jag vet vem pappan till fostret är men vi är inte tillsammans och skulle aldrig kunna ha delad vårdnad.
Risken att jag passerat gränsen för fri abort är väldigt stor och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har inga psykiska eller sociala problem, har både egen bostad och fast anställning. Jag vill bara helt enkelt inte ha fler barn. Finns det någon som helst chans för en sån som mig, som helt enkelt upptäckt graviditeten "för sent", att få beviljat från Socialstyrelsen om abort?
Moralpredikningar undanbedes, jag har själv inte ens försonats med tanken på abort i det här läget, det är bara väldigt många tankar som snurrar och jag vill veta om det ens finns några alternativ om det är så att jag passerat 18-veckors gränsen...