• Anonym (stum)

hur ska man bestämma sig!?

Allt känns så overkligt! Jag är tidigt i graviditeten, den va så oplanderad som det går. Jag är singel och har varit med två olika killar, jo vi skydda oss oxå.

Känner bara för att skrika eller skjuta mig

Jag va på mvc idag och bad att få göra fostervattensprov för att klargöra vem som är pappan, barnmorskan hade aldrig hört att man gör det och började ringa runt men dom på sjukhuset sa oxå nej. Man kan göra dna-test redan från vecka nio men det måste man betala själv och det andra problemet är att jag är pank! Jag har just tagit examen efter en längre utbildning och va så i startgropen för ett nytt liv utan csn och med karriär. Ingen kommer anställa mig nu! Jag har räknat och räknat och tror jag kommer få ca 12000 i månaden när barnet kommer. Jag har redan två barn som måste ha kläder och mat + ett hus som bara krånglar.

Jag vet inte vad jag ska göra. jag vill inte göra abort. Samtidigt ser jag bara problem. Mina ungar har just börjat bli mer självgående, ska jag tilbaka nudå? ensam, till ruta ett igen? Jag känner inget för "barnet" utan tänker bara praktiskt som att jag borde måla om innan barnet kommer och att jag ska slopa planen med att byta ut badkaret mot dusch. Jag kan inte koppla barnet tll mig själv utan att veta vem som är pappan. Allt blir bara känslolöst och teoretiskt, samtidigt har jag en röst i huvudet som bara vägrar. Jag klarar det här, jag är vuxen och kommer få jobb när barnet börjar på dagis. Jag kan ju ge det här barnet massa saker jag aldrig kunde med mina andra. Och jag kommer ju älska det... sen. Den är bara liten och oskyldig och finns av sin anledning

Herregud, hur ska man bestämma sånt här! Det känns som jag är dum i huvudet som inte bara gör abort, ingen med vettet i behåll skulle skaffa barn såhär

• Svar på tråden hur ska man bestämma sig!?
  • Fjäril kär

ta det lugnt och andas är första rådet... andas och tänk noga efter.

Du är inte ensam om att hamna i den här sitsen. Shit happens och preventivmedel är inte hundra pålitliga, det vet alla.  Har kondom använts så är det tyvärr väldigt vanligt att den glider av eller spricker eller på annat sätt missar att skydda mot en graviditet.  Thats life liksom.

Världen går inte under.

Det du får göra nu om abort är totalt uteslutet är att ha is i magen och krypa till korset och berätta för båda killarna att du inte vet vem som är pappan.  Kanske du längre fram i graviditeten vid rutinultraljudet när du får exakt förlossningsdatum att du kan klura ut vem som borde vara pappan. Såvida du inte legat med båda två samma helg förstås....   

Dom får helt enkelt lämna in blodprov för dna-test och invänta dig och förlossningen när du o barnet kan göra provet och sen vänta på faderskapsutredninngen.  

under den tiden som går nu hinner du också landa i det som hänt och du kan fundera tänka och begrunda och kanske killarna är beredda att ta ansvar också ? 

allt praktiskt löser sig så det skulle jag inte lägga så mycket energi på egentligen.  Måla om barnrum och sånt hinner du och det är inget du måste bestämma dig för just nu.  

• Anonym (stum)

Jag måste trolla fram pengar till testet, klarar inte att vänta, det ligger framför mig vad jag än försöker tänka på. Jag har berättat för dom att jag inte vet vem det är. Jag tror dom ställer upp och betalar lite i alla fall. Det måste ju vara viktigare för dom tänker jag... hoppas jag för 11000 har jag svårt att få fram. Om jag inte får göra testet klarar jag inte av det här, jag kan inte ta bort det heller, att aldrig veta vems det va och gå resten av livet med det... vilket som känns det dom jag går sönder om jag inte vet. Det är bara overkligt och sjukt, jag får inget fäste.

nyss bestämde jag mig att inte göra abort, men nu känns det som att allt annat är galet. Ändrar mig tio gånger om dagen

• Fjäril kär

jag tror också det är viktigt att du får prata med en kurator om det här . Boka tid med en abortkurator. En sån kan man prata med även om du ska behålla. Du behöver en hel del goda råd från proffs i det här . 

jag tänker också så här att ska du behålla ska du göra det för att du vill ha ett barn .  Inte för att slippa göra abort.   Vill du bli mamma eller vill du slippa göra abort?  Det är en viktig fråga du måste ta dig samman att tänka på. 

Vill du bli mamma har du tid att vänta på vem som är fadern. 

är det viktigt att "rätt" kille är pappa till barnet?  Det känns som det i det lilla du berättar. Är det inte han blir det abort?  Det känns ju väldigt fel även om vi har fri abort i landet.
    Föd barnet för att du vill ha ett BARN och inget annat....    Vill du verkligen ha barnet och vara en förälder så spelar faktiskt inte fadern någon roll.  

• Anonym (stum)

Nej, det spelar ingen roll vem av dom det är. Jag vet inte vad jag vill, jag vill ha fler barn men inte såhär och inte nu men nu står jag ju här och är gravid. En stor del är att jag inte vill göra abort men det är inte bara själva aborten, det blir ju min bebis... det skulle bli mitt barn, precis som barnen jag redan har. Det bästa jag har :o hur kan jag någonsin aktivt välja bort det? Ekonomin spelar egentligen inte så stor roll, jag har varit fattig förr och det kommer inte bli så illa som jag trodde innan. Det är oxå övergående. Just nu lutar jag åt inte abort. Fast när jag tänker på att stå där själv, utan ens ett känslomässigt band till vare sig pappan eller barnet så känns allt bara jobbigt och mörkt

Svar på tråden hur ska man bestämma sig!?