• scorpiontjejen

GIV MIG TÅLAMOD!

Finns det några andra där ute som har en barn i trotsåldern just nu och som håller på att exploderar av irritation/frustration?!
    Min dotter har gått från att vilja göra saker själv till att FLERA FLERA FLEEEERA gånger per dag säga "Jag kaaaaan inte" med gnälligaste rösten ever. Jag håller ju på att ruttna på detta!! Spelar ingen roll hur jag visar att man gör, jaaaag kaaan inte kommer heeeela tiden ut ur hennes mun. Betyder väl mer "jag ooooorkar inte", antar jag. What to do, what to do!? Blir ju gaaaalen snart!

• Svar på tråden GIV MIG TÅLAMOD!
  • glutten

Hur gammal? Jag är helt för att lära barn att inte använda gnällröst. Går ofta att göra till ett vänligt skämt av typen "ojoj nu förstår jag inte vad du säger, för jag kan inte gnällspråket". Ska givetvis INTE användas som ett hån eller sätt att avfärda barnets känslor, men är det nåt som får en att bli mordisk är det ju det där j-la gnället... Lättare att hantera nästan vilken trotsig/jobbig attityd som helst bara den inte framförs i gnisselläge.

• Annelie 76

Jag brukar lite retsamt säga "oj, har du glömt bort hur man gör? Hur ska det här gå när du inte vet hur man gör" osv. Då blir sonen irriterad och ska minsann visa att han faktiskt kan, gör grejerna och får sen beröm. Funkar oftast väldigt bra.

• scorpiontjejen

Får testa det där med att jag inte kan gnällspråket och att fråga om hon glömt bort hur man gör. 3 år och 2 månader är dottern.

• Anonym (Tålamod)

Jag har inte varit i samma situation så följer tråden för att lära av olika tips!:) ts, kan du förklara just vad du behöver tålamod till i de här situationerna? Är det för att gnällrösten är så jobbig och då blir du irriterad eller vad? När jag läste ts tänkte jag lite att jag bara hade tänkt och sagt Jahapp, du kan inte, ja nej va tråkigt då.. Typ.. Så går livet vidare och barnet tycker väl reaktionen var tråkig..

• ummsumaya
    scorpiontjejen skrev 2015-02-23 20:43:23 följande:

Får testa det där med att jag inte kan gnällspråket och att fråga om hon glömt bort hur man gör. 3 år och 2 månader är dottern.

Åh fy ja! Jah har en fyraåring och en treåring och en ettåring. 3 åringen har en hemsk trotsperiod. Springer iväg trots att jag ropar stanna efter henne, hon säger att hon inte tänker klä på sig/äta/sova, ja, allt i stort sätt vägrar hon göra utan bråk. Jag håller på att bli galen. Jag försöker i det stora hela göra allt med pedagogiskt inslag men ibland räcker inte tålamodet till!!
  • scorpiontjejen
    glutten skrev 2015-02-20 17:46:49 följande:

Hur gammal? Jag är helt för att lära barn att inte använda gnällröst. Går ofta att göra till ett vänligt skämt av typen "ojoj nu förstår jag inte vad du säger, för jag kan inte gnällspråket". Ska givetvis INTE användas som ett hån eller sätt att avfärda barnets känslor, men är det nåt som får en att bli mordisk är det ju det där j-la gnället... Lättare att hantera nästan vilken trotsig/jobbig attityd som helst bara den inte framförs i gnisselläge.

Det där funkar faktiskt finfint, att man säger att man inte förstår gnällspråket, då "stilar" dottern till sig och säger det ordentligt istället. Stort tack för tipset!
Svar på tråden GIV MIG TÅLAMOD!