• Annnsofie

Röksug efter förlossning?

Har du känt att röksuget har kommit tillbaka efter förlossningen? Har du börjat rökt efter ett par månader och vilka risker medföljer de i samband med amning? Har det varit jobbigt?

Mitt röksug har varit starkt! Och sköterskan på Bvc sa att om man inte röker varje dag så är de okey. Berätta gärna vad du tycker.

• Svar på tråden Röksug efter förlossning?
  • Anonym (C)

Tycker att det är sjukt äckligt med rökande föräldrar, särskilt om de ammar då det såklart går över i mjölken och bebisen får i sig gifter.

Jag hade inte en tanke på att börja röka igen, finns ju ingenting bra med det. Stackars alla dessa barn som har stinkande rökande föräldrar och dessutom alldeles för ofta röker i barnens närhet.

• Annnsofie

Jo, såklart det är jättedumt! Men jag funderar nog mer på ifall mammor vet att derasröksug kan komma tillbaka. Detta visste inte jag och jag har ju såklart varit grinig,otålig,ledsen mm pga de här. Man kanske borde informera bättre om det här.

• Rosa Fluff

Mitt röksug kom och gick. Men bara tanken på att gosa med min son nör jag rökt fick mig att vilja kräkas. Aldrig att han ska växa upp med fimpluktande föräldrar som jag gjorde. Så han blev verkligen min motivation att aldrig börja igen.

• Rosa Fluff

Mitt röksug kom och gick. Men bara tanken på att gosa med min son nör jag rökt fick mig att vilja kräkas. Aldrig att han ska växa upp med fimpluktande föräldrar som jag gjorde. Så han blev verkligen min motivation att aldrig börja igen.

• Natulcien

Jag har aldrig rökt, så jag vet ingenting om eventuella sug. Men värt att veta kan ju vara att rökning är en stor riskfaktor för Plötslig Spädbarnsdöd.

• Natulcien

"Genom bröstmjölken påverkas barnet av allt som man äter, dricker eller får i sig på annat sätt genom till exempel rökning eller snusning. Skadliga ämnen från rökning går över i modersmjölken och påverkar barnet, barnets händer och fötter kan till exempel bli kalla på grund av försämrad blodcirkulation. Barn som har blivit vana vid nikotin kan få ett nikotinberoende och det innebär att de även kan få abstinensbesvär.

Nikotinet i snus och olika typer av nikotinersättningsmedel passerar också över i bröstmjölken och ger ungefär samma höga koncentration i mjölken som rökning. Därför är det bäst för barnet om man kan låta bli både cigarretter, nikotinersättningsmedel och snus under amningsperioden.

Det har även visat sig att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om barnet vistas i rökiga miljöer.

Om man har låtit bli att röka under graviditeten är det bra att vara förberedd på att röksuget kan komma tillbaka efter förlossningen. För att klara av att fortsätta vara rökfri kan man behöva rökavvänjningsstöd. De flesta mödra- och barnavårdscentraler vet vart man kan vända sig. Barn mår bäst av att växa upp i rökfria miljöer. Men om man inte klarar av att sluta är det bra att prata med sjuksköterskan på BVC om hur man kan minimera riskerna för barnet."

www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Mat-och-naring/Ta-hand-om-sig-nar-man-ammar/
  • Annnsofie

Om det är någon som känner att den behöver stöttas så tycker jag man kan skriva här iaf. För min stöttning fanns aldrig. Inte ens på Bvc. Alla i min omgivning rökte så fick ut-o-röka-förfrågningar så gott som varje dag ???? kan ju säga att jag inte har börjat röka så någon inte blir hysterical över att jag tar upp ämnet. Men det har varit jobbigt ändå. Lukten och närheten till nikotinet har rivit min hjärna i tusen bitar ibland.

Har hört flera berätta att de inte kan hålla sig rökfria så problemet finns ju där även om man kanske inte vågar prata om de.

• Anonym (k)

Jag har ett konstant röksug men aldrig aldrig att jag skulle kunna röka och sedan ta upp mitt barn i famnen. Allt du drar ner i lungorna när du röker sitter även i kläderna efteråt och förs givetvis över till barnet.

• Annnsofie

Det är jätteduktiga av dig :) hoppas röksuget går över snart. Mitt har nog varit i perioder. Viss tid har allt varit jättebra och gått jättelätt och andra perioder har jag velat äta en tobaksplanta.

• Anonym (k)
    Annnsofie skrev 2015-02-24 09:10:51 följande:

Det är jätteduktiga av dig :) hoppas röksuget går över snart. Mitt har nog varit i perioder. Viss tid har allt varit jättebra och gått jättelätt och andra perioder har jag velat äta en tobaksplanta.

Jag har inte rökt på tre år så mitt röksug går nog aldrig över. Ta ett nikotintuggummi om du måste.
  • Annnsofie
    Anonym (k) skrev 2015-02-24 09:36:17 följande:

Jag har inte rökt på tre år så mitt röksug går nog aldrig över. Ta ett nikotintuggummi om du måste.

Oj!! Ja där ser man så kan de tydligen också vara :( jag har inte varit rökare så länge och har egentligen mest snusat så hoppas jag kan bli "botad".. Vill iaf aldrig aldrig mer göra de!!
  • pastamamman

Mycket märkligt uttalande av din BVC-sköterska. Rökning ökar ju som sagt risken för psd! Lycka till hoppas att du orkar stå emot.

• Annnsofie

Röksuget har tack och lov aldrig kommit de första månaderna. Det är först senare som det har blivit mörka moln över vardagen, jag börjar känna mig rastlös och irriterad. Kanske låter dumt men har väl aldrig fattat att jag skulle va röksugen! Jag hade ju slutat liksom. Och när jag inte har mått så bra så har röksuget blivit tusen ggr värre! Det här är sånt som jag kopplat i efterhand. Önskar att jag hade haft den informationen då..

• nozpa

Jag började röka igen mellan 1:a och 2:a barnet. Inte på samma sätt som tidigare. Men började röka på jobbet och när jag var iväg med vänner osv. Slutade igen innan vi började försöka med 2:an. Började inte röka mellan 2:an och 3:an och har inte börjat röka efter 3:an föddes heller.

• K med lilla E
    Annnsofie skrev 2015-02-24 10:47:06 följande:

Röksuget har tack och lov aldrig kommit de första månaderna. Det är först senare som det har blivit mörka moln över vardagen, jag börjar känna mig rastlös och irriterad. Kanske låter dumt men har väl aldrig fattat att jag skulle va röksugen! Jag hade ju slutat liksom. Och när jag inte har mått så bra så har röksuget blivit tusen ggr värre! Det här är sånt som jag kopplat i efterhand. Önskar att jag hade haft den informationen då..

Jag har inte läst hela tråden, men har du provat att använda plåster? Jag har inte rökt på många år nu, men när jag gjorde det och försökte sluta så tyckte jag att plåster gav bra effekt på suget.
  • Annnsofie
    K med lilla E skrev 2015-02-24 13:46:13 följande:

Jag har inte läst hela tråden, men har du provat att använda plåster? Jag har inte rökt på många år nu, men när jag gjorde det och försökte sluta så tyckte jag att plåster gav bra effekt på suget.

Nej de har jag inte.. Just nu mår jag så dåligt med ångest så nikotin skulle förvärra pulsen och ev ge en ångestattack.
Svar på tråden Röksug efter förlossning?