• johan710224

Västerås Ghetton

Kriminaliteten i Västerås sprider sig dag för dag, där det är mest otryggt enligt min uppfattning är då:

1. Bäckby: Väldigt otryggt, mycket rån både dag och kvällstid, droghandel osv...

2. Råby: Samma problem som Bäckby

3. Hammarby: Lugnt på dagen, Helvete på kvällar. Bilar kör hur de vill, misshandel och rån osv (Hammarby ligger mellan Råby och Bäckby) 

4. Pettersberg: Mycket droghandel, bråk osv. 

5. Vallby: Samma problem som Pettersberg

Sen är vissa delar i Skallberget och bjurhovda inte så trevliga, men västra sidan bör man undvika förutom Skälby då som är väldigt trevligt.

Dessa fem listade är i alla fall dem mest kriminella områden i Västerås, många har gått runt och frågat om ställen där det är trevligt osv, så jag gör det här nu för er som letar efter bra ställen att bo, alla områden utom dessa är toppen!Glad 

• Svar på tråden Västerås Ghetton
  • mikipiki

Nu har jag inte bott i Västerås på många många år, men det var tråkigt att läsa att Vallby räknas som en av de värsta nuförtiden. Där växte jag upp :(

• potta999

Vallby har lugnat ner sig tycker jag, inte lika mycket problem som för 3-5 år sedan.

• RenLuft
    AndreasNordstrm skrev 2015-02-25 13:58:17 följande:

Invandrare...

Politikern och hur vi/samhället har behandlat och skapat utanförskap för enskilda grupper. Jag vet inte vad du menar med ordet ''invandrare'', om du syftar på invandringspolitiken och det som jag menade eller om du menar ''invandrare'' som i individ.

Någon får korrekta mig om jag har fel, men om man inte hade skapat dessa utanförskap, så hade det inte blivit sådan problem idag. Jag kanske är naiv, ja. Men vi alla får hoppas att det får lugna ner sig. Och diskutera hur vi löser problemet. Jag vet att många som faktiskt sköter sig, blir enastående och fina människor och de som är utsatta och är i utanförskap i sitt hela barndom och tonårsliv, hamnar förr eller senare snett. Idag är det ett stort problem där många människor övergår till en kriminell bana redan i en otroligt ung ålder, yngre än vad Sverige har haft som erfarenhet tidigare.

Någon skrev att Valby har lugnat sig, hur är det idag?

Jag växte upp i Pettersberg: Jag får lite nostalgi och sentimentalitet samtidigt.Det var ett lugnt område där. Jag var bara en liten pojke. Vi alla barn kände varandra som bodde i området. Minns kiosken som låg precis nära Trollbackskolan och S:ta skolan. Man kunde umgås med jämnåriga och äldre barn. Man kände sig lite cool när man fick komplimanger och fick umgås med stora grabbarna ibland. Det var kul. Fanns också en liten lekpark, gungade där mest.

Kommer ihåg när det blev trendigt med vattenpistol och alla barnen samlades, både stora och små.

Jag vet att Pettersberg blev oroligt efter bara några år senare vi i familjen flyttade därifrån. Allt blev bara så annorlunda överallt i Västerås på kort tid. Från början till 00-talet till 2010.

Jag fick en längta till barndomen nu, haha.

Jag bor inte i Västerås idag. Det är väl lite oroligt i princip överallt i Sverige numera. Det är tråkigt. Jag förstår frustrationen och bilden över att: ''Det är invandrares fel''. Men det är ju inte ''invandrare som individ som är problemet''. Det är ingen i tråden som påstått det, men det är otroligt många idag som påstår det. Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror att om politiker och samhället hade skött invandringspolitiken bättre, tagit hand om och hjälp PÅ RIKTIGT, istället för att lägga en massa folk i utanförskap, hade det inte blivit så katastrofalt som idag, det tror inte jag. Någon får väl kanske rätta mig och lära mig ett och annat, men jag tror i alla fall på det jag skriver. Det är tråkigt att det blivit så, javisst. Men jag tror man helt enkelt får söka sig till dessa unga och oroliga individen och hjälpa de.

På min tid som tonåring så fanns det fritidsgårdar, det ryktas om att det är där många träffas och bildar kriminell gäng. Fritidsgårdar är inte som det var förr, om man skall tro på rykten. Det är oerhört tråkigt, för på min tid, så kunde man gå in i fritidsgårdar, bli omhändertagen av fritidsledare och få hjälp och stöd. Allt ifrån läxhjälp till samtalsstöd om man hade det oroligt hemma till att få hjälp att få kontakt med socialen m.m.

Svar på tråden Västerås Ghetton