• Sweetp

Syskonkärlek

tror jag det kallas i folkmun, men här hemma ter det sig som allt annat än kärlek vill jag lova. Avundsjuka, skrik, gråt, slagsmål nästan med slag, sparkar, knuffar och rivs gör de med. Det är framför allt min dotter på snart 4 år som håller på, men sonen på 6 kan han med. Det jobbigaste med honom är att han retar lillasyster o på så sätt provocerar fram ett negativt beteende. Jag försöker prata med dem o förklarar för dem att de ska vara snälla mot varandra. Att de ska sluta göra saker mot varandra som de inte vill ska göras om dem själva. Det går oftast bra en liten stund och sen är de igång igen. Dagarna fylls av bråk, skrik och gråt och jag blir snart tokig! Frustrerad deluxe! Det enda som hjälper är att dela på dem och då är det jag som plötsligt blir skurken. Jag vill gärna höra från er föräldrar som har syskon i ungefär samma ålder som mina ungar. Höra hur ni har det och hur ni gör i dessa situationer.

• Svar på tråden Syskonkärlek
  • En blå giraff

Mina söner är 3,5 och 7 år. Periodvis har de varit som hund och katt och man har varit tvungen att ha dem isär så mycket som möjligt. Dock har det vänt nu efter jul och de har plötsligt börjat hitta varann och leka tillsammans mycket framförallt med lego. Jag upplever att yngsta har mognat lite och börjat förstå att det är roligare att leka med brorsan istället för att bråka. Jag tror det är bra att sära på barnen så mycket man kan i de perioder man känner att de lätt blir osams. Mina bråkar mer också då de är trötta och hungriga.

Svar på tråden Syskonkärlek