Smärta efter titthålsop. utomkveds. Snälla, hjälp mig.
Hej.
Jag har aldrig haft en användare här men har sett att det finns många på detta forum med samma upplevelser som mig själv gällande graviditeter.
Jag skriver nu för att jag behöver råd, tips, hjälp samt lugnande ord från någon som kanske varit med om samma situation, eller om någon som i framtiden är med om samma kan läsa och kanske känna igen sig.
Jag upptäckte tidigt min graviditet, jag kände det i kroppen hur allt förändrades nästan direkt. Jag och min sambo fick komma in på tidigt vul när jag upplevde väldigt kraftiga "hugg" nere i högra buken samt en del svaga blödningar. Det visade sig väl där att graviditeten (som nu var v.6) satt sig i min högra äggledare. En övernattning på akuten, mängder av provtagningar och en titthålsoperation senare var graviditeten avlägsnad, tillsammans med min äggledare.
Nu har det gått två veckor och jag ska försöka beskriva min smärta koncist;
1-3 dagar: Axelpartiet, skuldror och rygg värker oerhört efter koldioxiden i samband med titthålsoperationen.
3-7 dagar: Denna smärta avtar, jag börjar känna mig som vanligt igen. Tar promenader och börjar uppta mina studier där kliniktid ingår. Har patienter, allt går bra. På natten efter den fjärde dagen kommer en fruktansvärd smärta när innehållet som är kvar i livmodern ska stötas ut. Detta tar två timmar och det kändes som att min mage skulle brista. Ville spy och svimma, min sambo fick sitta bredvid mig på toaletten för jag tordes inte vara själv. Jag har aldrig känt denna typ av smärta tidigare, likt mensvärk fast mycket värre.
7-14 dagar: Smärta i buken smyger sig på. Diffusa smärtor; kring ärret närmast ljumsken kan det hugga till, urinblåsan känns "pressad" när jag kissar som att det tränger på den.
I högra buken där de avlägsnade min äggledare hugger det igen, jag börjar drömma mardrömmar om att kirurgen glömt kvar fostret och jag kommer förblöda. Detta för att smärtan liknar utomkvedet.
Jag har svårt att luta mig bakåt när även det området kring ryggen är känsligt, svårt att räta ut mig när det känns som att magmusklerna "krympt".
Graderingen på smärtan ligger kring en 3:a-4:a konstant. men huggen kan bli kring en 5:a- 7:a. Jag blev livrädd för att få en inflammation och att eventuellt därmed bli ofrivilligt barnlös, åkte till akuten för att ta alla nödvändiga prover för en klamydiainfektion, sänkan osv. Allt visade på att jag var frisk, inga sjukdomar hittades. Min temperatur har legat på 37 grader alla dagar sedan operationen.
Jag vill nu bara fråga er som gjort samma operation; Hade ni smärtor liknande mina efter ingreppet? Min kirurg sa att man kanske är sjukskriven i 1-3 dagar och att man känner sig "som vanligt" efter någon vecka. Diklofenak skrev ut som smärtlindring, men biverkningarna är i ärlighetens namn inte värda den lilla smärtlindring jag får.
Jag känner mig väldigt dålig i det avseendet att jag inte känner att jag klarar av mina studier där jag sitter mycket och får väldigt, väldigt ont till och från när all information jag samlat säger att man ska vara arbetsför inom några dagar? Är det något fel på mig? Är det fler som upplevt samma smärta? Jag förstår naturligtvis att kroppen ska läkas och så...men ska det göra så ont? Varför kan vissa jobba direkt men jag får smärtor så fort jag vaknar?