• fan och hans moster

När och hur börja att försöka få ungen sova längre perioder under natten? Kanske sova hela natten till och med?

Vår son är snart fem månader men vaknar flera gånger per natt och jag är dödstrött. Vanligt problem, jag vet, men det kanske går att försöka göra något åt det redan?

Lägger honom vid halv åtta-åtta på kvällen. Han får en flaska och äter oftast mellan 130-210 ml. Han brukar vakna första svängen redan vid nio-tio. Det är lite olika. Han äter då också, oftast ca 120 ml. Sen vaknar han vid tolv, äter kanske 120-150 ml. Sedan vaknar han vid tre och kan smälla i sig 180 ml. Sedan är det vid fem-sex tiden som han vaknar, ibland helt och ibland att han äter kanske en 120 ml igen och sover lite till.

Däremot, mellan alla dessa klockslag brukar han korva och sparkas så man måste lyfta upp honom, i sömnen men ändå, han skulle vakna till helt om jag inte lyfter upp honom. Så det är en hel del uppvak för mig. Han äter oftare på natten än på dagen också... Så det är liksom förskjutet på nå vis och jag vet inte hur jag ska göra. Hör ju om alla som har ungar som sover hela nätter, eller bara vaknar en eller två gånger. Går det av sig själv att han börjar hoppa över flaskor eller måste jag göra nåt åt det? Och vad?

• Svar på tråden När och hur börja att försöka få ungen sova längre perioder under natten? Kanske sova hela natten till och med?
  • Birgitta02

Min dotter sov hela natten från det hon var tre veckor gammal. Hon åt bra hela dagen, och vid 23.00 pumpade jag henne full. Vrålfull. Hon hade inte fått i sig en ml om hon ens försökt, mitt i natten.

Jag vet inte om ditt barn tar napp. Sugbehov kan också yttra sig i att de vaknar och vill äta. Det är samma sug i kroppen. Och småttingar kan ju inte skilja på sånt. Testa med napp. Och se till att han mätt o, du ger sista målet vid 23-tiden.

• fan och hans moster
    Birgitta02 skrev 2015-03-13 13:03:16 följande:

Min dotter sov hela natten från det hon var tre veckor gammal. Hon åt bra hela dagen, och vid 23.00 pumpade jag henne full. Vrålfull. Hon hade inte fått i sig en ml om hon ens försökt, mitt i natten.

Jag vet inte om ditt barn tar napp. Sugbehov kan också yttra sig i att de vaknar och vill äta. Det är samma sug i kroppen. Och småttingar kan ju inte skilja på sånt. Testa med napp. Och se till att han mätt o, du ger sista målet vid 23-tiden.

Napp har han aldrig tagit, tyvärr. Men, jag har faktiskt inte prövat på natten. Kan ju vara värt ett försök. Problemet med att proppa honom full med mat är att han somnar mitt i ofta, kan verkligen inte göra så att han äter mer efter ett tag, kommer bara i halsen till slut. Försöker att stryka i ansiktet och reta lite ibland och det funkar ett tag men sen är det tvärstopp...

Under en bra nattning så får han i sig 240 ml vid kl åtta. Men han vaknar ändå senast tolv för att äta igen... Han kan väl inte vara hungrig så han vaknar redan då liksom? Eller kan han det...? 

Vad innebär "hela natten" hos er? 
  • LFF

Mina tvillingar slutade äta på natten vid 1 års ålder ungefär. Visserligen hade de då bara ätit en flaska per natt i några månader. 

Det är klart han kan vara hungrig trots att han ätit en massa några timmar tidigare. 

Kan inte barnets pappa ta natten så du får sova? 

Sluta lyssna på hur alla andra har det, i synnerhet de vars barn sover hela natten från tidig ålder. Mina grabbar har nu, 16 månader gamla, tillfällen då de sover 1930-0430 ungefär innan de vill komma över i vår säng och sova nära till 6-snåret.

Sen kan jag ju rekommendera att sova på dagen när bebis gör det, i synnerhet när du inte får sova ordentligt på natten.

• LFF

Du kan ju testa att minska mängden pulver i ersättningen så du gör den blaskigare. Så gjorde vi för att fasa ut sista flaskan. På slutet erbjöds endast vatten. 

Har han börjat med smakportiioner och kanske lite gröt? Det kan göra dem mättare (även om han inte är 6 månader än). Prata med din BVC-sköterska om det.

• Annelie 76

Jag ger mat i sömnen sk dream feed. Funkar jättebra att äta och sova samtidigt, min son får oftast i sig mer mat då än när han är vaken. Han är 4,5 månader så han sover inte heller hela nätter än men jag behöver oftast bara mata en gång mellan midnatt och sex på morgonen då han tyvärr bestämt att det är morgon.

• Leiben

Skit i att "däcka" ungen. Jobbigt att vara superproppmätt, det vet vi ju alla att det inte är behagligt. Barnet slutar äta när det är behagligt mätt. Vi ska alltid proppa i barn och truga och sedan undrar vi när vi blir vuxna varför vi inte äter måttligt.

Håller med ovanstående att inte jämföra. De som har barn som sover bra har inte lyckats och du misslyckats. Barn är olika och de sover olika. Jag vet för jag har en av varje. De har helt olika sömnmönster, hur de sover, hur de somnar, hur länge de sover, hur många uppvak och vad de gör under vaken - dag och natt.

Det ger sig med tiden och gör bara något drastiskt om du verkligen har sömnbrist - tycker jag. Det är inte ens säkert att det funkar och i så fall bara kanske en kort period. Barn som sover hela nätter i vissa åldrar gör inte automatiskt det hela livet ändå sen. Många sover sämre i perioder,

Lycka till!

• I969

Håller med ovanstående om att minska på maten, fasa ut pulvret, så att matintaget förläggs huvudsakligen till dagen. Sen är det knepigt att få ihop till sin egen sömn, särskilt om bebis somnar så pass tidigt. Hyfsat vanligt i den åldern är att "hela natten" består av ett första längre sömnpass på 5-6 timmar, efter det lite mer upphackat (andra vaknar varannan timme ett tag till). Då vill man ju passa på att utnyttja det lite längre passet! Vi hade en vila vid 17-18 snåret och sedan lite senare läggtider. Skriv upp tider ett par-tre nätter så att du bättre ser ett mönster, om din lille har någon tid då det brukar kunna bli ett lite längre sovpass? Annars, för att svara på din fråga, så antar jag att du menar huruvida du skulle kunna testa någon metod för att förbättra sovvanorna. Jo, 5-6 månadersåldern är en ganska bra ålder att prova lite. Men gå inte in för att det ska bli 12 timmar natt utan mat och närhet, utan läs in dig på t.ex. baby whisperer forum, i FAQ, läs i olika trådar o.s.v. så att du vet vad som väntar. Bestäm dig för ett sätt som känns bra för dig, ibland har man bara hamnat i olyckliga vanor och det kan gå lättare än man tror att bryta dem. Men man måste vara lyhörd för när det inte funkar, och hitta bra alternativa vägar. Men självklart behöver du få sova och må bättre!

• Ramborg

Vi väckte våra vid 23- tiden när vi själva skulle lägga oss. Ren blöja, mat, i säng igen. Det ökar chansen att få sova en hyfsad period kanske fram till 04-05.

42.
  • Gina43

Jag tror att det ofta är en period med lite sämre sömn i den åldern, dvs. efter 4 månader. Vår son sov oroligt då med många uppvak och andra i vår BVC-grupp hade det likadant. Det skulle framförallt snuttas mycket då. Idag är sonen 8 mån och sover hela nätter. Det kommer när barnet är redo.

Jag tror inte heller på att proppa barnet mätt - de äter ju bara det som det vill ha ändå, resten riskerar ju att komma upp.

Sedan låter det sammantaget som om ni ger barnet stora mängder mat på natten. Så mycket har vår son aldrig ätit! Är det en jättebebis ni har? Om inte instämmer jag med andra att ni bör försöka minska mängden på nätterna. Från 6 månader sägs det ju (av BVC) att barn egentligen klarar sig utan nattmål. Just nu ger ni ju 550 ml minst.

Hur har ni det med sömnrutiner annars? Matar ni till sömns? Ni kanske kan börja så smått att vänja honom vid att somna och somna om utan mat? Nu menar jag inte genom skrikmetoder m.m. utan att somna i famnen, med musikmobil och buffad/smekt till ro osv.

• Gina43

Hela natten hos oss betyder somna kl 19-20 och vakna kl 7-8 på morgonen, oftast kl 7. Ett tag när han var 7-8 månader vaknade han omkring midnatt och ville ha en liten flaska då (120 ml max), men det har upphört nu. Ibland vaknar han och rör sig lite, men då är det bara att buffa lite på rumpan eller vända åt andra sidan så somnat han om på mågon minut (utan skrik eller knorr).

• aelb

Jag ammade flera ggr per natt till året. Jag liggammade så det var enkelt. Efter ett tag lär man sig sova samtidigt som man ammar :) min dotter började sova hela nätter efter året. Sett var när jag slutade amma och introducerade välling. Sååå härligt att äntligen få sova hela nätter! :)

• Limaliie

Dottern är 7 månader och hon vaknar var och varannan timma hela natten, hon vill snutta och vi samsover men jag vaknar ändå ordentligt varje gång. Jobbigt ja, men det går väl om någon gång.
    Vet flera som har liknande och verkar rätt vanligt faktiskt.

Man ska inte jämföra med alla och det ÄR långt ifrån alla bebisar som sover hela nätter osv

• kop

Hur somnar han?

Min son är 4,5 månader. Han har somnat vid bröstet både dag och natt sedan han föddes. Ibland i vagnen men då aldrig utan napp (får inte ha napp hemma).
    För några veckor sedan somnade han inte när han åt så jag bestämde mig för att testa att lägga honom i sängen. Tidigare har detta resulterat i kraftiga protester efter några minuter.

Denna gång gick jag ut ur rummet och lät honom ligga själv (med en liten snuttefilt). Typ 10-15 min senare gick jag in igen och blev då väldigt förvånad när jag upptäckte att han somnat. Har nu fortsatt med denna nya rutin. Tydligt är att det för oss endast fungerar o han får ligga helt själv. Är jag kvar i rummet vill han bli upplockad.

Nu till ditt inlägg. Sedan han börjat somna själv har han också börjat sova avsevärt längre på nätterna. Har hört att de i den åldern kan få svårt att somna om om de vaknar till och någonting har ändrats sedan insomningen (ingen tutte i munnen, ingen förälder som bär etc.). Kanske är det just det som hänt.
    Hur som helst - istället för att amma ett par tre gånger per natt somnar han vid 20.30 och vaknar först vid 05-06 för lite mat innan han somnar om i ett par timmar till.

Kanske har vi bara haft tur -  men det kan iaf vara värt att testa om ni inte redan gjort det!

• Gina43

kop: I stort sett var det samma här, att vi började att testa att lägga sonen i sängen utan att mata till sömns. Vi tittade efter tecken på att han var sömnig och "erbjöd" sängen då. Vi har ingen snutte (tyvärr, försöker introducera) men vi använde musikmobilen som han tittade på tills han somnade. Det tog dock långre tid innan vår son sov hela nätter: tänder ställer till sömnen här och vår son fick sin första tand vid fem månader.

• turkos77

Min son är 15 månader och började sova hela nätterför 3 veckor sen. Innan dess åt han 3-4 ggr per natt och vaknade utan att äta med. Cirka 7 uppvak per natt.
    Den helgen som jag bestämde att jag skulle sluta med nattmaten slutade han av sig själv natten innan jag skulle börja. Så skönt.

• frizzan

Börja ge riktig mat. Min kille (nu 5,5 mån) betedde sig likadant.
    Ger nu gröt och grönsakspuré och även med kött, fisk. Katrinplommon efter varje mål till en början för magen sen om det funkar annan frukt. Jag ger ersättning innan för det mesta.
    Han vaknade också hela tiden och knorrade/skrek. Tog ett tag innan jag förstod att han var hungrig och inte blev mätt.
    Värt att testa kanske iaf.

Skrattande

• Bling1975

Krångla inte till det. Alla barn är olika och jag tror att det är bättre för barnet att följa behoven än att försöka förändra.

Under den tiden som vårt barn åt på kvällen/natten och hade börjat med tilläggsmatning på flaska så gick jag och la mig redan runt 21.00. Min partner tog då hand om mat/tröst fram till midnatt och jag behövde oftast bara vakna till runt 03.00 och sedan gå upp runt 06.00 och min partner sov till 08.00. Vi var faktiskt aldrig direkt trötta om inte barnet var sjukt.

• fan och hans moster

Nu på senaste har han börjat vara mer svårmatad under dagen så han vaknar 4 gånger under en natt (dvs under "hans" natt, från det att han somnar till att han vaknar). Så, jag vaknar och matar två gånger under natten, vilket jag inte gjort på ett tag nu faktiskt. Han höll sig rätt länge till att bara vakna två gånger under sin natt (jag ne alltså). Men nu... äter lite under dagen så han är hungrig under natten istället. Äter som mest då... Suck! 

• I969

Hur menar du svårmatad? Menar du med introduktion av fast föda eller med flaskan? Vi har också haft perioder då det var lite svårt att fokusera på flaskan och för oss funkade distraktion. Jag tog bebis i upprätt vaggställning i sjalen med tassen bakom min rygg och den andra i min hand. Sen skumpade vi runt på promenad i hemmet eller ute och jag pratade om ditten och datten, visade på grejer. Någon bra musik eller annat funkade också. Mitt i detta så kunde jag tratta in flaskan och den åts upp i bara farten. Jag gav bara delvis flaska, ammade en hel del också. Fast föda tog vi det väldigt makligt med.

• fan och hans moster
    I969 skrev 2015-04-24 06:55:25 följande:

Hur menar du svårmatad? Menar du med introduktion av fast föda eller med flaskan? Vi har också haft perioder då det var lite svårt att fokusera på flaskan och för oss funkade distraktion. Jag tog bebis i upprätt vaggställning i sjalen med tassen bakom min rygg och den andra i min hand. Sen skumpade vi runt på promenad i hemmet eller ute och jag pratade om ditten och datten, visade på grejer. Någon bra musik eller annat funkade också. Mitt i detta så kunde jag tratta in flaskan och den åts upp i bara farten. Jag gav bara delvis flaska, ammade en hel del också. Fast föda tog vi det väldigt makligt med.

Han spottar ut ersättningen, vrider och vänder på sig och bara tuggar på flasknappen. Får i sig en 50 ml som mest och sen börjas det. Och så dröjer det timmar innan han äter igen. Antagligen därför han sveper i sig hela flaskor under natten... Distraktion har gjort att han slutar äta i förtid när vi testat (innan han ens har fått i sig ens 50 ml.) 
Svar på tråden När och hur börja att försöka få ungen sova längre perioder under natten? Kanske sova hela natten till och med?