• Förskolestudien

Förskoleforäldrar sökes till forskning

Har ditt barn gått i förskola under de senaste tre (3) åren? Föräldrar till barn i åldern 3-8 år sökes till en forskningsstudie med förskoleföräldrar i Sverige och USA. Jag är en svensk doktorand på New School for Social Research, ett av universiteten i New York City, och forskar på hur svenska och amerikanska föräldrar ser på förskolan, rollen den spelar i barns utveckling och dess funktion i samhället rent allmänt. Målet är att undersöka likheter och skillnader i normer, attityder och värderingar hos svenska och amerikanska föräldrar.

Som trebarnsmamma är jag väl medveten om hur upptagna de flesta föräldrar är och att hitta tid till att medverka i en studie kan verka svårt. Trots detta så tror jag dock att många föräldrar skulle tycka det är intressant att delta, samt att få chansen att reflektera och säga vad de tycker om sitt barns förskoleupplevelse. Mina amerikanska deltagare har hittills gett mycket positiv feedback.  

Så här går det till: Efter att ha fyllt i en kort nätenkät blir alla deltagare intervjuade via Skype. Under intervjun kommer vi att titta på videoklipp samt höra ett par korta berättelser från olika förskolor. Du får sedan kommentera och svara på frågor om dessa. Intervjun kan göras när och var som helst, utifrån vad som passar bäst för dig och din familjs schema. Som tack för hjälpen får alla deltagare 150 SEK (presentkort via email), samt är med i en utlottning av ett större presentkort värt 2,500 SEK till valfri internetbutik eller affär. I denna utlottning ingår cirka 60 personer (alla deltagare) så chansen att vinna är relativt stor. För att medverka i studien skall du ha ett barn som gått i någon typ av förskola under de senaste tre (3) åren. Du som förälder ska själv vara född och uppvuxen i Sverige med minst en svensk förälder (den andra kan vara född utomlands). Om du är intresserad av att medverka, eller bara vill ha mer information, så maila mig på: [email protected]

Med vänliga hälsningar, 

Malin 

Svar på tråden Förskoleforäldrar sökes till forskning