• Pescetarian

När SOVER din femåring?

Jag undrar alltså när ditt barn brukar SOMNA om kvällarna? Jag vill inte veta när barnet börjar göra kväll, hur många gånger barnet vaknar under en natt, eller vilken tid barnet vaknar på morgonen. Allt jag vill veta är när barnet SOMNAR och SOVER.

Det räcker med att rösta.

Frågan riktar sig främst till föräldrar med ordentliga rutiner, som 9 gånger av 10 får sitt barn att somna samma tid varje kväll.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När SOVER din femåring?
  • lövet2

Den yngsta somnade mellan 22 och 23 på kvällarna i den åldern. Vilka tider storasyskonen hade minns jag inte riktigt.

• I969

Röstade för vår yngste som nyss fyllt 6, han har senaste året somnat ca 21.30, vaknar ca 7.30. 10 timmar natt är standard, ibland drar han till med uppåt 11 timmar. Läggningen påbörjar vi ca 20, läser högt ur bok, sen läser han själv lite serietidningar och släcker oftast själv. Om inte får man gå in och släcka och bädda om honom. Vår store somnade tidigare, men vaknade också tidigare.

• Kina79

Vardagar 19.30 give or take 15 minuter. Helgerna allt från 20-23 beroende på om vi är hemma, har gäster, är iväg...

Barnet fyller 5 den 3/5

• Alexi

Vår dotter har alltid haft rätt litet sömnbehov. Hon fyllde sex år i december men det här gäller hur det var innan. Vi har hela tiden suttit hos henne tills hon somnat men ledsnade på det i somras och då fick hon börja lyssna på ljudböcker eller musik tills hon somnade. Vi la henne samtidigt som lillebror, typ började läsa för henne 19.30 och gick därifrån kanske runt 20. Och problemet var att hon somnade hur sent som helst, typ 21-21.30 många kvällar, låg där och kände sig pigg och lyssnade på ljudböckerna.

Men sen i höstas så bestämde vi att hon får vara uppe till 20.30 och då släcker vi direkt och går därifrån och sen dess somnar hon mycket fortare. Så poängen är att genom att lägga henne senare somnar hon tidigare...

• Donum

I snitt så somnar han kl 20-20.30 nu när jag är föräldraledig och han inte har dagis att passa. Då somnar han ca 19.30 istället.

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Alexi
    Alexi skrev 2015-03-22 07:41:20 följande:

Vår dotter har alltid haft rätt litet sömnbehov. Hon fyllde sex år i december men det här gäller hur det var innan. Vi har hela tiden suttit hos henne tills hon somnat men ledsnade på det i somras och då fick hon börja lyssna på ljudböcker eller musik tills hon somnade. Vi la henne samtidigt som lillebror, typ började läsa för henne 19.30 och gick därifrån kanske runt 20. Och problemet var att hon somnade hur sent som helst, typ 21-21.30 många kvällar, låg där och kände sig pigg och lyssnade på ljudböckerna.

Men sen i höstas så bestämde vi att hon får vara uppe till 20.30 och då släcker vi direkt och går därifrån och sen dess somnar hon mycket fortare. Så poängen är att genom att lägga henne senare somnar hon tidigare...

Så kontentan med detta är att hon som femåring och vi hade fått ordning på tiderna somnade runt 20.30-20.45 och sov till 06.30-07.30 beroende på dag.
Svar på tråden När SOVER din femåring?