• Anonym (w)

abort pga jobb?

Jag vet inte hur jag ska göra. Har fast anställning som fabriksarbetare. Jobbar på golvnivå och har ingen riktig utbildning. Men har gått och lärt mig ett kontorsjobb. Personen jag ska efterträda går i pension snart och det blir min tur att få den positionen men till det tuffa nu är att jag är gravid. Gör jag abort kommer jag få jobba men väljer jag att behålla barnet så kommer nog någon annan att få jobbet. Ska man satsa på karriären eller att bilda familj? Jag är 28 år och fast sambo sen 4 år vi är redo det här jobbet som strular till det. Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden abort pga jobb?
  • Fjäril kär

Utan att tveka hade jag valt barnet. Jobb löser sig på något sätt. Däremot är det inte säkert att du kan bli gravid igen...

• fluu

Ingenting kan ju såklart sägas säkert. Du kan få jobbet ändå, du kan bli gravid igen osv. Helt och hållet går det inte att tänka så. Klart att det kan ordna sig med jobb, men tänk på hur gärna du vill ha just det här jobbet, vad det skulle innebära för framtiden. Tänk på om du är beredd på att ditt arbete hittills varit "förgäves" så att du inte går och känner bitterhet sen.
    Tänk samma när det gäller graviditeten. Vill du ha just det här barnet, vad innebär det för framtiden?

Det är svårt att säga hur jag själv skulle gjort, sådär mitt i alla hormoner vet man aldrig hur tänket går ;) Men som ickegravid nu så hade jag nog satsat på jobbet/fött barnet, men lämnat föräldraledigheten till pappan.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Nape

Jag hade valt barn före jobb! Det är ett LIV du har i magen. Jag är inte mot abort, men man bör verkligen tänka efter noga. Ni vill ha barn oxh ni kan ta emot och försörja barnet. I min värld behåller man barnet då.

Ett jobb kan man både bli av med och få nya.

• Mamori

Kör på det som känns rätt för dig. Man får göra abort av vilket orsak så helst så vill du hellre ha jobbet så må inte dåligt över det. Du kan jobba där ett tag och sedan bli gravid igen. Har du svårt att bli gravid eller alternativt verkligen känner att du vill ha detta barn så skulle jag nog välja det andra alternativet.

• Liverithe

Om du inte vill göra abort av andra skäl så skulle jag inte göra det för ett jobb. Men finns inte andra lösningar, även om du är gravid kommer du jobba ett bra tag till och du behöver kanske inte ta 1,5 års ledighet? När du berättar på jobbet, ha en plan redo att presentera hur du ändå ska kunna ta jobbet efter kortare fl! Din man kanske kan ta en större del t ex.

• Anonym (w)

Tusen tack alla snälla för råd o tips! Det lutar åt att behålla och sambon är beredd på att ta andra halvan av FL. Grejen är att det också är en omorganisation på gång som är klar om 2 år. Men jag visste att jag kunde bli gravid. Är nog chockad över att jag är det men jag är beredd att köra på nu!! Så tack igen. Får se vad chefen säger och företaget nu!

Svar på tråden abort pga jobb?