• nanna100

Sovrutiner 4,5 månaders

Är lite nyfiken på hur ni andra har det... Min dotter är nu 4,5 månad, såklart inte det finns rutiner till punkt och pricka för det kan man ju inte förvänta sig av en så liten men vi föräldrar kan ju bidra till en bra rutin på kvällen.

Vi brukar göra som så att vi klär på pyjamas runt 18.00 - tiden och sedan går vi och drar ner persiennen i sovrummet. Hon brukar oftast visa tecken på att hon är trött vid denna tiden. Sen kan hon somna mellan 18,30-19,30. Har du haft en period då hon vaknar vid 5 på morgonen och vill gå upp....

Hur söver ni/somnar era barn?

Hur sover era barn på dagen? Hur många sovpass?

Min dotter sover ungefär 4-5 pass/dag men sover bara i ca 30-40 min/pass...

Exempelvis kan det se ut såhär: Vaknar 05.00... sover mellan 7,20-8,00... trött igen vid 9,30 och sover då 40 min. Sen kan hon sova igen vid 12,30- tiden och igen runt tre - halv fyra.

• Svar på tråden Sovrutiner 4,5 månaders
  • Annelie 76

Här har vi en storebror med rutiner så vi följer hans. Göras iordning för sängen vid ca 19, sänggående senast 20. Somnar i min famn.

Vaknar vid 4-5 och får en flaska mjölk, somnar om till 6-7. Sover en stund vid ca 9 när äldsta sonen lämnas på dagis, sover igen vid lunch och ofta även vid hämtning av storebror vid 2. Ibland blir det långa sovpass, ibland korta.

Svar på tråden Sovrutiner 4,5 månaders