• Chickie

Filmer som liknar Krakel Spektakel-filmen?

Hej!

Min fyraåring är lite känslig när det gäller filmer med läskiga sekvenser (hon är exempelvis rädd för Marshmallow i Frost). Hon tycker mest om vanliga spelfilmer, alltså ej tecknat, och de får gärna vara färgglatt, snällt och fantasifullt.

Hon har fastnat för filmen Krakel Spektakel och jag undrar om någon vet om liknande filmer? Börjar tröttna lite på den (fastän den är väldigt bra) efter typ sjätte gången ;)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Filmer som liknar Krakel Spektakel-filmen?
  • Snällspiken

Hej! Vår på den tiden känsliga dotter gillade framför allt Saltkråkan (filmerna men kanske framför allt TV-serien) och Lotta på Bråkmakargatan, fast hon tyckte att två sekvenser var läskiga, leken med tandläkarborren och när Lotta cyklade omkull. 

I övrigt är det supersvårt... hon har nog fått titta på Madicken och Emil också, trots att hon har tyckt att de har varit läskiga. 

Senaste Pettson och Findus var en spelfilm faktiskt och den var riktigt bra. Lite spännande i slutet men aldrig otäck på riktigt. 

Frost tyckte vår fyraårige kille däremot var urläskig, det där monstret ÄR otäckt. Så det är nog ingen bra indikator på känslighet ;) Jag kan snarast tycka att en del barn är väl avtrubbade. 

Om ni kan tänka er tecknat så finns ju även Lilla Anna och Långa Farbror-filmen, Nicke Nyfiken-filmerna, Hokus Pokus Alfons Åberg, Sofia den Första-filmen och Nalle Puh-filmerna som har varit populära hos våra barn. 

• Snällspiken

...fast Sofia den första kan jag ärligt talat inte rekommendera. Vår (nu femårige) son och sjuåriga tjej gillar den, men den är absolut inte i klass med Krakel och bara snäppet bättre än Barbiefilmerna när det gäller könsroller o s v. 

• Snällspiken

gahadas: Din mamma lät dig kolla på sånt när du var 4? För hon var en störd sadist, eller?

• gahadas
    Snällspiken skrev 2015-05-07 21:50:15 följande:

gahadas: Din mamma lät dig kolla på sånt när du var 4? För hon var en störd sadist, eller?

Haha ne den hade inte kommit när jag var 4. Jag fick nöja mig med Men Behind the Sun, Salo or the 120 days of Sodom och Cannibal Holocaust
Svar på tråden Filmer som liknar Krakel Spektakel-filmen?