• Så vit

Nordic IVF Center Göterborg

Hej! Jag har gjort en FET och ruvar just nu på en fin 5-dagars blastocyst.

Jag och min man har väl vara nöjda i kontakten med Nordic IVF center, men det är väl en grej som jag känner att jag inte riktigt kan komma över och det är hur många av våra embryon som de egentligen bara slängde. Vi fick 5 st befruktade ägg vid första IVF:en. De odlade alla vidare till blastocyster. En fick vi tillbaka (blev inget), en till frysen (den som vi ruvar på nu) och de övriga 3 st skulle de odla en dag längre för att se om någon av dem var värda att sparas. Sen meddelade de att inga av dem var bra och därför slängdes de istället för att sparas i frysen. Vi har inte fått nån riktig förklaring till varför de inte kunde sparas (med tanke på att de ändå klarade sig till blastocyst-stadium) utan har fått höra att IVF inte går ut på att få så många embryon som möjligt, utan att poängen är att få de med så bra kvalitet som möjligt. Jo visst, det förstår väl jag också, men jag tycker ändå att det är mycket konstigt. Hade vi bara odlat 2 eller 3 dagar hade de kanske sparat allihop, och nu hade de som sagt ändå klarat sig till blastocyst-stadium. Vi valde Nordic IVF-center för att de hade bäst statistik och jag kan väl känna lite som att det kanske inte är så konstigt om de sållar embryon så hårt. Om vi behöver göra om IVF så är det absolut inte självklart att vi väljer denna klinik.

Hur som helst hoppas vi på det allra bästa, och de här ruvardagarna är TORTYR! Tyckte att brösten började ömma tre dagar efter insättning, vilket skulle kunna stämma med då embryot ska ha fäst, men det kan lika väl vara ren önskan och inbillning. På 4:e dagen fick jag en pytteliten rosa eller brun flytning som jag bara märkte när jag var på toaletten. Jag har ALDRIG mellanblödningar och tar inga mediciner nu (så det kan inte bero på det), och det skulle ju kunna stämma med tiden för en nidblödning. Men jag vet inte, jag vågar inte tro nånting. Jag hoppas något så innerligt, men som sagt så vågar jag inte tro på något just nu. Tog ett test både dag 4 och 5 som visade absolut ingenting. Men hoppet är väl det sista som lämnar.

• Så vit

Men så klart så fort jag skrev att jag hade ömma bröst så slutade de, trots att de har ömmat i flera dagar... Jaja, vi får väl se helt enkelt! :P

• Så vit

Plussade med clearblue idag! Kändes som att jag eg visste att jag var gravid, men vågade inte tro så mycket eftersom billigatester.se visade negativt. Ruvardag 11 idag och ett solklart plus! Vi är SÅ glada!

Nu ska man bara hoppas att den stannar kvar. Är det nån som vet om man får göra ett tidigt ul på Nordic IVF center om man är gravid? Känns ju som att man vill veta säkert att det finns nåt där och att det lever.

• Så vit
    MammasWilda skrev 2015-04-25 22:07:42 följande:
    Åhh grattis.

Jag får inte göra vul där förens i v 8+1 dvs 13/5.
    Tack! Ja, det var väl det jag tänkte, att man får vänta ett par veckor på det. Man är ju SÅ orolig att nåt ska hända eller inte vara bra, så man vill ju bara veta nu. Men det är väl bara att vänta. Men då kan jag kanske räkna med ett vul i slutet på maj-nånting. Det skulle vara bra! Skrattande
  • Så vit
    MammasWilda skrev 2015-04-25 22:29:12 följande:
    Du är ju typ bara 4 dagar efter mig. ????

Jag har ångest över att vänta. Vill se om det är nått där inne lixom.
    Men jag är bara runt 4 +3 eller nåt liknande, så v 8 + nånting blir ju om fyra veckor. Foten i munnen
  • Så vit

Det stämmer att jag satte in ett FET den 15 i ostimulerad cykel, en 5-dagars blastocyst. Senaste mensen var 27 mars och ägglossningsstickan gav utslag den 9 april (ägglossning troligtvis den 11 april). När jag räknar på det bör jag vara i v 4 + 2 med BF 31 december. Men jag skulle bli glad om jag var längre fram än vad jag trodde, hehe! Drömmer

• Så vit
    MammasWilda skrev 2015-04-26 12:34:51 följande:
    O jag är beräknad 21/12 ????
    Men du, om du satte in ett 6-dagarsembryo den 11 april, så måste man väl räkna att befruktningen skedde 6 dagar tidigare? Då blir ju BF 26-27 december. Glad
  • Så vit

Angående parkering brukar vi stå vid Odinsplatsen. Kommer man från E6/E20-hållet kör man in på Friggagatan. Finns ett litet p-hus med 15kr/h där och det är nog ungefär lika långt som centralstationen, men mycket smidigare för er som inte är vana att köra i Göteborg :). Bara att kör in och sedan köra runt i rondellen och ut igen.

• Så vit
    utandig skrev 2015-12-05 20:16:57 följande:
    Tack snälla för ditt svar. Undrar också om någon här upplevt kraftig smärta i ryggen efter insättning? jag har haft detta samtliga gånger men aldrig fått svar på varför inte heller träffat någon här som haft samma . Ryggvärken brukar komma i närheten av missfall eller mens för dem flesta, för mig har det alltså kommit bara några timmar efter insättning. Skulle verkligen uppskatta lite erfarenhet kring detta. Kram på er tjejer, ni är underbara!

Min helt ovetenskapliga teori är att det är för att de sprutar in lite vätska i livmodern och att det är därför det gör ont/ömmar/känns som mensvärk. Har inte googlat på det nånstans eller så, men det känns som att det skulle kunna vara en logisk förklaring. :)

• Så vit
    utandig skrev 2015-12-05 20:16:57 följande:
    Tack snälla för ditt svar. Undrar också om någon här upplevt kraftig smärta i ryggen efter insättning? jag har haft detta samtliga gånger men aldrig fått svar på varför inte heller träffat någon här som haft samma . Ryggvärken brukar komma i närheten av missfall eller mens för dem flesta, för mig har det alltså kommit bara några timmar efter insättning. Skulle verkligen uppskatta lite erfarenhet kring detta. Kram på er tjejer, ni är underbara!
    Och kanske även att katetern kanske kan irritera mer på vissa (de kör ju ändå in nånting in i livmodern liksom).
  • Så vit
    Maraki73 skrev 2016-01-25 08:56:17 följande:
    Vet någon om nordic gör återföring på söndagar ?
    Väntar på att få utslag på ÄL stickan är på cd 13 idag och ännu inget utslag. Ska göra frysåterföring.
    Jag hoppas att jag får ÄL denna månad.
    Jag har gjort insättning en gång på en söndag, men jag tror inte att det hör till normalfallet. Jag fick gå in med en kod och det var enbart läkaren och embryologen där. Det var iofs ett färskförsök så de kanske ville att embryot skulle utvecklas exakt antal dagar medans ett frysförsök kan ju styras, jag vet inte? Jag har annars hört att söndagar är det stängt.
  • Så vit
    Lotten skrev 2016-04-05 19:10:16 följande:
    En fråga. Måste man starta behandlingen när man fortfarande blöder? Denna månad har min mens betett sig väldigt konstigt. Startade igår. Men har inte fått någon direkt blödning. Blödde lite mer i morse men sen avtog det igen så verkar sluta redan nu. Kliniken vill att jag startar på torsdag. Rädd att blödningen är borta redan imorgon.
    Man ska starta på första riktiga blödardagen. Så om man har lite spottings eller någon typ av "förblödning" så räknas det inte som första dagen, utan det är när blödningen har kommit igång på riktigt som man räknar.
  • Så vit
    Lotten skrev 2016-04-06 05:54:45 följande:
    Okej. Då kmr jag med andra ord inte kunna köra för mensen har inte kommit igång ordentligt. Den är ju i princip borta. Skulle kört igång igår isf när det var lite mer. Varför vänta till torsdag när den startade i måndags och blöder 3-4 dagar. Besviken!!
    Nu sa jag fel, jag menade att man ska räkna den första riktiga blödardagen som första dagen på mensen. Sen behöver man inte blöda för att börja med sprutor, det finns ju de som bara har typ 2 dagars mens. Det handlar om var man är i menscykeln bara. Om kliniken har bedömt att du ska börja med sprutorna på torsdag så ska du nog lyssna på dem. Man kan ju inte välja själv när man ska börja för de har ju också räknat ut hur många som startar samtidigt så att de ungefär kan beräkna när äggplocket blir och så att det finns utrymme att ta emot alla.
  • Så vit
    stiiina skrev 2016-08-08 15:18:27 följande:
    Hej allihopa.
    Är lite ny på det här med ivf och denna karusellen , hoppas att det är ok att jag hoppar in i eran tråd ????
    Själv väntar jag på mensen och att få börja med sprutorna (slipper näs sprayen ) så korta protokollet har jag lärt mig via Google hahah.
    Någon som vill dela med sig av sin äggplock upplevelse? ????????
    Kram på er.
    Mina tre äggplock har varit helt hanterbara. Klart att det har gjort lite ont, men helt klart uthärdligt. Till och med då de var tvungna att luta upp mig och personalen fick hänga på magen för att ena äggstocken skulle ramla ner så att de kom åt den. Man får bara fokusera och man vet att det är slut alldeles inom kort. Två gånger hade jag lugnande och en gång utan lugnande. Kan rekommendera att man tar det. Det tar väl inte bort någon smärta men man blir mer avslappnad på något sätt. Om de inte säger något om det så fråga efter det när du ska göra äggplocket.

I det stora hela är de fysiska ingreppen en piece of cake jämfört med den psykiska biten som är otroligt tärande. Jag gör hellre äggplock 100 gånger om man bara skulle få veta hur allt kommer att gå och slapp all oro, ångest och förtvivlan.

Lycka till! Äggplocket kommer att gå bra och du behöver inte oroa dig för den biten! :)
Svar på tråden Nordic IVF Center Göterborg