• FruGrävling

Nordic IVF Center Göterborg

Imorgon ska vi äntligen på återföring. Hoppas nu bara allt går bra vid upptiningen.

• FruGrävling
    Lotten skrev 2015-11-22 21:24:59 följande:

Önskar er lycka till :)

När är det man börjar med de vaginala tabletterna? Efter ägguttaget?

Jag tror att man börjar med dem efter ÄP men jag kommer inte riktigt ihåg. Vi gjorde totalfrys pga överstimulering så efter mitt ÄP gjorde jag inte nåt.

Nu inför FET fick jag börja med dem i onsdags och ET blir idag så dag 5.
  • FruGrävling
    pumpkinspice skrev 2015-11-28 18:29:00 följande:

Ska starta med sprutorna då, annars hade jag inte varit så glad för det :) Är nog första gången jag ser fram emot att få mens :P

Nu sitter jag och funderar på hur man gör om den kommer på kvällen, ska man vänta till nästa dag och ringa i så fall? Har lite molvärk nu också...

Men du ska väl inte börja med sprutorna på dag 1? Det brukar ju vara dag 3. Så även om mensen kommer på kvällen finns ju tid att ringa och prata med dem nästa morgon. Vet inte hur de resonerar om man får mensen på kvällen men jag vet att de alltid frågar om den kommit igång på riktigt och att om den inte har gjort detfår man vänta till nästa dag.
  • FruGrävling

Plus imorse på RD6. Officiell testdag inte förtän om en vecka 7:e dec.

Efter ett missfall förra året vågar jag inte riktigt glädjas, jag känner mig mest tom inuti.

• FruGrävling
    pumpkinspice skrev 2015-12-01 13:27:36 följande:

Vad trist att det inte riktigt växt som de skulle! Hur mår du nu då?

Min mens har äntligen kommit men de är ju helt omöjliga att få tag på på telefon så nu har jag mejlat, hoppas de hör av sig hyfsat fort...

Har du lämnat ett meddelande på telefonsvararen? För gör man det brukar de ringa upp under dagen, oftast ganska snabbt. Jag har däremot bara varit med om att de svarade direkt en gång och eftersom de oftast inte gör det var jag inte alls beredd på det den gången, satt på spårvagnen på väg hem och ville ju egentligen inte diskutera min mens så att all hörde, jag hade ju väntat mig att jag skulle hinna hem innan de ringde.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-12-17 13:15:00 följande:

Tack!

Det känns lite bättre hopp om det. För nu är det försvunnet. :)

Jag har haftolika varianter av ljus beige, ljust persikofärgat och ljust rosa lutinuskladd den senaste veckan. Men blödningar är vanligt och slemhinan blir ofta lite extra irriterad av lutinus.

Däremot fick jag en lite större (typ fyllde ett trosskydd) ljust röd blödning igårkväll. Total panik. Det har lugnatner sig idag och är nu beige/persikofärgat (fock lite mörkare än tidigare). Läste allt jag kunde om blödningar i tidig graviditet och hittade att det är vanligt - 25-30% av alla gravida får nån gång en liten blödning. Dessutom lär det visst vara lite vanligare till och med efter IVF. Men visst fan skrämmer det skiten ur en.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-12-17 20:09:56 följande:

Ja det gör det. Vilken RD är du på?

Jag är gravid, v 6+1. Hade ett missfall i vecka 6 förra året så blödningen igår gav hemska flashbacks. Har inte blött nåt mer idag så känner mig en liten aning lugnare. Fast inte mycket.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-12-17 21:16:40 följande:

Ah! Förlåt :) och grattis! <3 förstår att du är lite orolig :/

När du testade, vilken dag gjorde du det på då? Upptäckte du tecken innan du testade?

Nja, hade nog inga säkra tecken innan jag testade - ömma bröst men det fick jag så snart jag började med Lutinus dvs redan innan återföringen. Lite trött men kan också bero på Lutinus. De tydligare symtomen (illamående och enorm trötthet) har kommit de senaste dagarna eller så dvs långt efter att jag plussat.

Jag testade redan RD 5 och såg ett jättesvagt streck (typ krävde ficklampa o fantasi), testade igen RD 6 och strecket var svagt men tydligt (min man kunde se det). Trodde inte att jag skulle få positivt så tidigt, testade då för att bli av med testdjävulen. Tänkte att det skulle vara negativt så tidigt.

Kan nämnas att jag gjort FET så har inte tagit Ovitrelle.
  • FruGrävling
    Pipam skrev 2015-12-30 15:55:42 följande:

Har mailat kliniken nu. Jag får ju aldrig spontan mens (i princip) utan på sin höjd när jag tagit pergotime eller när jag sätter igång den med letrozole.

Jag hoppade över att köra en trippelkur pergotime igen nu i väntan på nästa cykel för jag kände att kropp och knopp behövde vila.. Men sen har jag börjat oroa mig över att jag inte får mens på flera månader och att vi måste vänta tills dess...

Frågade om jag kan sätta igång mensen med provera i slutet på denna cykel för att vara säker på att få den.

Fick även reda på att min chef kommer vara ledig 3 veckor i februari och fick lite panik. Hur ska jag få till ledighet med den som är tf chef när hon är borta... Vill inte att han ska veta. Om jag sätter igång med provera kan jag ju veta på ett ungefär och be chefen informera honom redan innan att jag kommer vara ledig en dag i februari... Typ...

Jaja! Hoppas jag får svar på måndag :)

Jag har satt igång mensen med Provera inför alla mina försök (IVF 1 o 2 samt FET) så det borde ju inte vara något problem för dig.
  • FruGrävling
    Pipam skrev 2016-01-03 09:45:56 följande:

Officiell testdag idag för pumpkinspice va?

Jag hoppas på svar från kliniken imorgon om Provera. Hur går det för dig Lotten?

OM man blir gravid, när får man göra Ultraljud då? Får man göra det tidigare än normalt eller hur funkar det?

Jag tror att de siktar på ultraljud i v 7+2. I alla fall så räknade sköterskan fram till den 25:e för mig och sa att det blir ultraljud då (det hade varit 7+2 för mig). Men sen när hon skulle boka tiden kom hon på att den 25:e ju var juldagen.
  • FruGrävling

Men sen beror det ju naturligtvis på veckodag o vilka tider de har så det kan nog bli nån eller några dagar senare än så.

Jag skulle egentligen fått gå imorgon (första tillfället efter julledigheten) men fick efter att jag brytit ihop en tid redan v 6+5. Men då fick jag också höra att jag skulle vara beredd på att de kanske inte skulle se nåt hjärtslag så tidigt - men det gjorde vi!

Vi ska på nytt ultraljud imorgon i samband med inskrivningen hos barnmorskorna. Jag mår ju visserligen skitdåligt så det borde ju betyda att det går framåt som det ska men är ändå väldigt orolig för att hjärtat ska ha slutat slå.

• FruGrävling
    grodan26 skrev 2016-01-21 21:23:31 följande:

Hej!

Fick du något svar på om du kunde ta provera inför IVF? Jag undrar samma sak nämligen. 

Inte Pipam men svarar ändå. Jag har PCOS och väldigt oregelbunden mens. Har tagit Provera inför båda mina IVF-cykler samt inför FET. Utskrivet av Anna-Lena. Kan inte se varför du (och Pipam) inte skulle kunna göra det ni också om det behövs.
  • FruGrävling
    J1987 skrev 2016-01-23 09:46:33 följande:

Hej, har aldrig skrivit i något forum förut men känner att jag behöver råd då jag och min sambo snart ska börja vår första IVF-behandling... Vad är det som avgör om man gör det korta eller långa protokollet? Vi har infertilitet pga manlig faktor, alla mina prover och undersökningar såg bra ut. Vi ska på vårt första besök på Nordic IVF I Gbg 1 feb. Nu är det så att min mens är beräknad till dagen före det, om det är så att vi gör det korta protokollet, tror ni att man kan få starta med sprutor samma dag då? Tack på förhand! /J

Som jag uppfattade det vid samtal med två olika läkare så brukar de på Nordic vanligen börja med korta protokollet (om det nu inte finns någon särskild anledning att välja långa protokollet som ex endometrios där man kanske väljer att göra en nedreglering under en längre tid).
  • FruGrävling
    J1987 skrev 2016-01-23 20:08:57 följande:

Tack för ditt svar! Jag håller tummarna att vi kan börja direkt men vi får se helt enkelt :) Har du bra erfarenhet från de på Nordic?

Jag är jättenöjd. Vi har gjort två IVF (första fick avbrytas efter redan fem dagar då dosen var för låg och äggblåsorna inte reagerat samt att jag hade en cysta, andra försöket gick bättre men blev totalfrys) samt ett FET. Jag hade Anna-Lena som min läkare under båda IVF och träffade sedan Eva i samband med FET och jag tycker att de är jättebra båda två. Sköterskorna är toppen. Nu är jag gravid i vecka 12.
  • FruGrävling

Jag har också varit där under helgen vid två tillfällen, inte för återföring dock utan för ultraljud. Färska återföringar görs väl under helgen (de måste ju liksom ske en speciell dag).

FET i medicinerad cykel görs inte under helgen, jag blev instruerad att börja med Lutinus ett par dagar senare just för att återföringen inte skulle ske på helgen. Men jag vet inte om de gör återföring i naturlig cykel då. Som jag förstått det här verkar ju de flesta sjukhus inte göra det.

Jag har funderat lite på om det är så att upptiningen tar för mycket av embryologens tid i anspråk så att det inte hinns med på helgen?? För som jag förstår är det ju bara en embryolog som jobbar på helgen (för att kontrollera befruktning/sköta om embryon/inför färsk återföring). Kanske hinner embryologen helt enjelt inte med upptining också. För annars tar ju inte en återföring någon tid och om de kan göra det i färsk cykel borde det ju gå vid frysförsök också.

• FruGrävling
    Lotten skrev 2016-08-15 20:58:55 följande:

Fick idag veta att vi kan göra våra försök från landstinget innan den siste dec i år.

Vi ska göra återförande av fryst embryo i början av sep. Första gången för oss. Någon som ska eller har gjort? :)

Vi gjorde FET i november förra året. Är nu i v 41+0. Blir det stimulerat el naturlig cykel? Jag har PCOS och väldigt oregelbunden cykel så jag fick ta Femanest 3-4 ggr per dag. Det blev totalt tre besök för mig innan de bokade in återföringen, detta pga att det visade sig vid första slemhinnekontrollen att jag hade en cysta. Fick komma tillbaka för punktion men cystan gjorde att slemhinnan växte långsamt så det blev en tredje kontroll. Efter tredje kontrollen tillägg av Lutinus och på femte dagen gjordes sen återföringen.

Jag antar att du väl gjort återföring tidigare så hur det går till vet du väl. Snabbt, smärtfritt o smidigt var det i alla fall. Nu sitter jag här o bara väntar på att den lille ska behaga komma ut.
  • FruGrävling

Kan tillägga att cystan och den försening som det innebar hör väl inte till det vanliga och är väl inget man ska oroa sig för. Men den var kanske inte helt oväntad för mig egentligen. Jag fick nämligen en cysta vid såväl första IVF-försöket (som fick avbrytas) som vid andra försöket (den gången lät de cystan vara och punkterade den i samband med äggplocket. Dock kan den ev ha bidragit till att jag inte svarade så bra till en början och fick höja dosen vilket sedan ledde till hög risk för överstimulering och totalfrys). Anna-Lena tyckte att jag nog var ovanligt cystig av mig.

• FruGrävling
    Lotten skrev 2016-08-16 12:47:00 följande:

Åh! Grattis! :)

Det blir naturlig cykel. Så är supernervös över det här med testandet inför ÄL.

Har hört om flera som provat akupunktur inför återförande, vet inte om jag ska prova detta eller ej! Svårt!

Jag gick på akupunktur både innan IVF 2 och återförandet. Det gick ju bra men det är ju omöjligt att säga om det spelade nån roll. Jag tyckte i alla fall att det var väldigt skönt och avslappnande. Gick på I rörelse vid Wavrinskys plats, kostade 80kr per gång och påskytet hade jag frikort.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2016-08-16 16:32:42 följande:

Behöver kliniken veta om att man gör det?

Men gjorde du sån specialakupunktur just för att slemhinnan ska bli bra osv?

Hon jag går hos tar 450kr per gång! :(

Nej jag tänkte nog överhuvudtaget inte på att informera kliniken.

Det var akupunktur inför IVF/FET. Första gången jag var där pratade vi lite om mina problem med PCOS och utebliven ägglossning, vet inte om hon anpassade behandlingen efter det eller hur det var.
Svar på tråden Nordic IVF Center Göterborg