Nekad kejsarsnitt i Varberg, svår fobi för förlossningsskador
Hej, och förlåt för att mitt inlägg är så extremt långt!
Jag väntar mitt första barn om ca 3 veckor. Det är alltså inte särskilt lång tid kvar. Jag har varit på ett Aurorasamtal i Varberg eftersom jag är fobiskt rädd för förlossningsskador (framfall, sfinkterruptur, större bristningar, etc), och denna rädsla blir värre och värre för varje dag som går (hade problem med framfall förra året p.g.a. en skada, och det var något av det värsta jag har varit med om). Är inte särskilt rädd för själva förlossningen och smärtan, utan snarare att jag p.g.a. min rädsla för skador ska motarbeta min kropp under förlossningen. Jag är så hysteriskt rädd att jag skulle kunna knipa istället för att krysta när det behövs, just för att jag inte vill spricka eller liknande. Det är även möjligt att jag skulle kunna få panikångestattacker och bli helt hysterisk, vilket skulle kunna vara farligt både för mig och bebisen. Jag går redan hos en psykolog, och det har inte hjälpt alls, så att säga att jag ska jobba med mina rädslor fungerar inte riktigt... särskilt inte nu när det är så lite tid kvar.
På Aurorasamtalet sa BM att jag antagligen inte kommer få kejsarsnitt eftersom jag är en frisk förstagångsföderska. Jag förstår att man inte vill bevilja snitt hur som helst, och jag har mycket stor respekt för att det är en stor bukoperation som kan innebära risker. Men jag är påläst och väl medveten om vilka risker som finns, och mina rädslor är så svåra att de väger tyngre. Jag känner mig själv så väl, och vet att ett planerat KS skulle vara det bästa för mig och min bebis. Att påbörja en vaginal förlossning när man mår som jag gör nu skulle t.o.m. kunna vara farligt för oss båda.
BM sa även något som jag reagerade på: att om jag nu skulle bli beviljad KS skulle jag ändå vara tvungen att gå igenom hela värkarbetet, för att sedan själv kunna säga att jag vill fortsätta med KS innan utdrivningen sker (ett så kallat förlossningskontrakt). Det skulle vara mycket svårt för mig eftersom jag:
1) Redan har en sådan extrem ångest inför förlossningen och är rädd att detta skulle kunna leda till förlossningsdepression: det känns redan som att jag är på väg in i en depression (sover inte på nätterna, kan inte äta ordentligt eller gå till skolan, vill bara gråta och ligga i sängen). Det har gått så långt att jag börjar äcklas av att känna bebisens rörelser, för då blir jag påmind om att hen måste komma ut, antagligen på ett sätt som jag inte klarar av psykiskt. Det är helt fruktansvärt och jag känner mig hemsk, men jag håller på att bryta ihop.
2) Jag bor i Göteborg, men vill föda i Varberg eftersom jag har extremt dåliga erfarenheter av Östra efter att ha varit inlagd där en natt under graviditeten, plus efter att ha genomgått en traumatisk abort där (hemskt bemötande och skuldbeläggande från personal). Min sambo och jag har ingen bil, han har inget körkort, bådas föräldrar bor långt bort, och ingen annan skulle kunna skjutsa oss till BB. Är det verkligen så att värkarna måste sätta igång innan ett planerat KS? Så har jag inte uppfattat det när jag har läst andras berättelser om KS i Varberg här på FL!
Nu är jag helt livrädd för att jag ska bli nekad KS, det här tar över hela mitt liv och vardag (och min sambos också). Finns det något man kan göra för att gå vidare med frågan om jag blir nekad? Någon annan här som har blivit nekad i Varberg och gått vidare med det på annat sätt? Eller någon som har erfarenhet av ett sjukhus där de är mer humana vad gäller synen på planerat KS pga. förlossningsrädsla? Kanske Borås? Jag är villig att föda var som helst i landet, bara jag kan bli garanterad ett snitt.
/Desperat