• llullish

få 1åring att sova själv

Hej.

Min dotter är 14 månader gammal. Jag helammade tills hon blev 1 år. Självklart åt hon annat emellan amningarna.

Därför blev det så att jag sövde henne genom att amma ända sen hon föddes och att vi ammade hela nätterna. Alltså samsover vi.

Problemet är att hon fotfarande endast somnar vid bröstet. Och hon tvärvägrar att sova i mitt knä vid teven. Detta betyder alltså att jag får gå och lägga mig med henne vid 20-tiden varje kväll.

Jag är ensamstående och har ingen som hjälper mig eller avlastar mig på kvällarna.

Och nu börjar jag tröttna och börjar känna att det blir viktigare för henne att somna i sin egna säng och sova själv och förhoppningscis sova bättre nu när hon börjat hos dagmamma.

Någon som har några tips&trixa hur jag kan göra?

Har försökt med det mesta utan resultat. Hon vaknar direkt efter jag lyckats söva henne utan bröst och lagt henne i spjälsängen.

• Svar på tråden få 1åring att sova själv
  • Mellanmjölkens land

Om du ammar till sömns, lägger er tillsammans i sängen och sen efter 5-10 min tar dig loss och går ut ur rummet, funkar det? Inga andra tips tyvärr

• Erizajo

Har du provat med välling? Om du kunde sluta amma är du ju på rätt väg. Annars är du nog tvungen att fortsätta lixom. I värsta fall får du ta en eller ett par nätter där du vägrar ge bröstet med en massa skrik och gråt men sen släpper det och hon kan sluta ammas

• Becca88

Säger som Erizajo, för att min son som var lite över året skulle börja sova mer självständigt, så var jag tvungen att ta bort amningen på kvällen/natten helt. Tog 3-4 dagar av skrik under nätterna , ibland flera timmar i sträck. Men när han väl slutade, så sov han hela nätter och inge oroligt längre :)

• llullish

Ja. Jag har anat att det är det som gäller. Har precis börjat jobba. Men jag får väl ta den smällen och vara spm en zombie på jobbet.

Tack för svar, det uppskattas enormt.

Svar på tråden få 1åring att sova själv