• Kristallkronan

Ingen mens trots spiral, vad göra?!

Hejsan. (25-årig tjej, pluggar, inga barn sen tidigare, kopparspiral). 

Jag har sedan januari 2015 en kopparspiral insatt. Sedan dess har mensen varit relativt normal bortsett från rikligare blödningar och värre smärta, men den har hållt sig regelbunden i själva cykeln med dagar och så. Fram tills nu!

Min menscykel startade den 25e mars (senaste mensens första dag), äl ca den 11e april. Mensen borde ha kommit den 22e  april då min cykel brukar ligga på 28 dgr. Idag är det den 29e april och har alltså gått över 7 dagar! (Hoppas det inte blev allt för krångligt där med alla datum). Kan jag vara gravid trots spiralen? Jag har Aldrig i hela mitt liv haft en försenad eller utebliven mens oavsett med eller utan eller vilket prevmedel jag använt. 

Jag har inga direkta graviditetssymptom mer än att jag är lite hungrigare än vanligt, mer kissnödig och eventuellt varmare. Har inbillat mig att jag känt lite metallsmak i munnen vid två tillfällen men det har snabbt försvunnit. Men annars pigg!
    För ca 1 vecka sen så vaknade jag av en enormt stark smärta i magen där det kändes som att någon vred om mina inre organ, fick vrida mig åt vänster så smärtan kom från höger, vilket jag uppmärksammat först nu då jag vet att man kan få en smärta i höger äggstock vid befruktning?

Jag hade även en rosaaktig flytning för två dar sen efter en stunds mensvärk, sedan försvann värken och inget mer tecken på mens. Även igårkväll kom värken tillbaka men idag är mensen lika frånvarande. Jag tog faktiskt ett gravtest i skolan igår på förmiddan som visade negativt samt ett senare på kvällen som visade samma. 

Vad ska jag göra?! någon som varit i samma sits? Ska jag fortsätta att ta test om den inte kommer eller ska jag lita på de två test jag tagit och släppa att jag eventuellt är gravid? Kan mensen bara utebli och vad innebär det? får jag ingen mens förrns om en månad igen? Kan det vara farligt? Bör jag kontakta min barnmorska? 

Nojig och tacksam för svar! 

• Svar på tråden Ingen mens trots spiral, vad göra?!
  • Anonym (vem vet bäst)

Hej!

Ring din barnmorska så slipper du oroa dig. Hon kan säkert hjälpa dig med alla svaren. Får du tillbaka buksmärtorna kan du alltid söka akut.

Lycka till!

Svar på tråden Ingen mens trots spiral, vad göra?!