• Anonym (L)

Det är inte synd om er bonusföräldrar

Jag tänker likadant. Är själv skilsmässobarn och har två styvföräldrar, så jag vet vilken påverkan styvföräldrar har. Missbruka inte den makt ni fått. Ni har makten att förstöra eller bygga upp andra människors liv.

• Anonym (L)
    Anonym (Betraktarens öga) skrev 2015-05-05 11:53:22 följande:
    Och det bestämmer du? Så det här var en tråd för love, peace and understanding? Det är så mycket hackande på oss bonusmammor, vad vi än gör så är vi den elaka styvmodern. Därför gav jag min syn från den andra sidan som bonusmamma. Det här är ett öppet forum för alla och vill du leka familjelivspolis så fråga om de är i behov av någon.
    Du får nog ge några mer konkreta exempel på det där med "vad ni än gör" om du vill få förståelse. Jag har iaf aldrig hört ett vuxet bonusbarn klaga över att inte få bevaka sina föräldrar dygnet runt tex...
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2015-05-06 11:20:29 följande:
    Tja. Jag har gått skit över att jag lyssnat på bonusen förtroenden. För jag är "minsann ingen förälder" och jag betyder inget för barnet. Att bonus själv kommer till mig istället för sin mamma eller pappa med vissa saker var inte av betydelse. Tydligen skulle jag sagt till henne att hon fick ta det med mamma eller pappa istället.

Jag har även fått skit för att jag följer med på utvecklingssamtal. Att det är mamman som bjudit med mig har tydligen inte det ngn betydelse.

Häromdagen läste jag i en tråd där en bonusmamma köpte kläder åt bonus. Det var fel för det borde pappan o mamman göra. I en annan tråd har jag läst att en bonusmamma bara köpte kläder åt sina egna barn, der var inye ok det heller.

I en del trådar får bonusmammor skit för att de mot mammans vilka hämtar på förskolan. I andra trådar får de skit för att de INTE ställer upp o hämtar.

Man får skit för att man ibland sätter sina egna barn först. Det går inte för bonusbarn skall ALLTID gå före. Just det har jag väldigt svårt att förstå... Att säga på fullt allvar att ett barn alltid skall komma i andra hand enbart för att ett syskon har två hem...

Det är några exempel på "vad vi än gör". Jag kan komma med fler om du anser att det inte räcker...
    Det låter på dina formuleringar som att det inte är bonusbarnet ifråga som står för kommentarerna i dessa fall dock?
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2015-05-06 19:22:37 följande:
    Nejdå.

Men det gällde ju inte heller i faller där du bad om fler exempel, eller hur?

Det gällde bemötandet här på FL och kanske även i andra sammanhang. Hon skrev inget som antydde att hackande hon beskriver kommer från bonusbarnet utan från sådana som TS tex..
    Anonym (Betraktarens öga) skrev 2015-05-05 11:53:22 följande:

Och det bestämmer du? Så det här var en tråd för love, peace and understanding? Det är så mycket hackande på oss bonusmammor, vad vi än gör så är vi den elaka styvmodern. Därför gav jag min syn från den andra sidan som bonusmamma. Det här är ett öppet forum för alla och vill du leka familjelivspolis så fråga om de är i behov av någon.

Det var precis det jag menade, det var ju därför jag efterlyste konkreta exempel. Den personen sa att den ville visa oss den andra sidan, och det blir ju i så fall att bonusbarnet klagar på bonusföräldern. Vad spelar det för roll om random folk klagar på er på ett forum? Om det spelar så stor roll så låt bli att skriva i dessa forum så kan ingen kommentera negativt på det ni skriver i så fall så slipper ni det. Ni är dessutom vuxna som själva väljer att skriva skit om era bonusbarn, det är inte bonusbarnen som väljer att skriva skit om sina bonusföräldrar, precis som du själv antydde. Dessutom är det i min värld skillnad mellan om en vuxen person som har valt sin situation skriver skit om ett barn som inte valt sin och om det är ombytt att det är barnet som inte valt sin situation som skulle skriva skit om en vuxen som har större möjlighet att påverka sin situation.
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2015-05-06 22:15:05 följande:
    Så - för att hon skrev om en situation där ett bonusbarn betett sig illa - alltså INTE bonusföräldern - så tar du dig rätten att tolka fritt vad hon skriver. Även när hon ifrågasätter hur folk här beter sig?

Sedan - bara för att man inte är biologisk förälder så får man inte be om råd eller släppa lite ånga?

Skall man hålla sig ifrån det som förälder också.

Det är PRECIS det du skriver som gör mig så trött, ledsen och arg. Att man skall behandlas sämre bara för att man har en man som har barn sedan tidigare. Att man inte har samma rättigheter som människa.

Jag bryr mig inte det minsta om vad randomiserade människor säger om MIN roll som bonusförälder, eftersom jag vet att vårt sätt funkar bra för oss. Men att vuxna människor sitter och anser sig ha rätten att nedvärdera, särbehandla, döma och bete sig som en hysterisk mobb gör mig illamående och förbannad.
    Ja, jag tar mig rätten att tolka sådant jag hör eller läser - vad menar du annars att man ska göra med information man får? Jag tolkar den precis som du gör, inget konstigt med det.

Det är för mig stor skillnad på att be om råd och att bara klaga, och det har inget att göra om personen är bonusförälder eller biologisk förälder - jag tycker inte det är okej att klaga på sina barn alls. Däremot är det bra om man ber om råd från andra när man själv hamnat i en situation som man inser att man inte har verktyg för att hantera, vilken slags förälder man än är.

Du får gärna förtydliga hur du uppfattar att jag behandlar bonusföräldrar sämre än andra människor, för det är nämligen inte sant.

Den sista meningen du skrev är precis det som får mig att må dåligt och bli arg också, speciellt när det riktas mot barn.
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2015-05-11 18:35:33 följande:
    Jag förstår helt enkelt inte hur du kan tolka ett inlägg som riktar sig till den här tråden och dess skribenter till att handla om vad hennes sk bonusbarn säger.

Självklart får man klaga lite - hellre skriva av sig här så man inte behöver göra det till barnen...

Hur du behandlar bonusföräldrar sämre? Tja - det räckte med meningen "Om det spelar så stor roll så låt bli att skriva i dessa forum så kan ingen kommentera negativt på det ni skriver i så fall så slipper ni det.".

Fast du kanske anser att alla som skriver här - i känsliga rummet - får ta ansvar för andra människors agerande? Att man som bonusförälder inte skall kunna uttrycka sig av rädsla för att bli påhoppad är inte ok. Och att på allvar föreslå det som ett alternativ är att särbehandla bonusföräldern. Men som sagt, du kanske hade sagt likadant till en nybliven mamma som varit utom sig av trötthet och skrivit att hon inte orkade mer och fått massa elaka påhopp? Eller en tonårsmamma som frågat hur hon skulle lösa det med dottern som vägrar hjälpa till hemma? Och får en massa skit kastat i ansiktet för det?

Vill man inte bli påhoppad av en mobb så uttryck inte dina känslor...

Hur är det med mobbade barn? Säger du att de kan klä sig annorlunda eller inte uttrycka att de inte tycker som sina klasskamrater för om de låter bli att uttrycka sig så kan ingen säga ngt negativt om dem?
    Det är inte jag som är off topic här dock, det är ni som pratar om att andra vuxna är på er. Det var inte det trådstarten handlade om. Jag tror att du missförstår mig eftersom du är inne på något helt annat än vad trådstarten handlade om.
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2015-05-13 07:00:27 följande:
    Du frågade hur jag uppfattade att du behandlade bonusföräldrar sämre än andra människor. Jag svarade på det och frågade om du behandlar andra människor likadant. Du får gärna svara på det Eftersom du påstår att du inte gör det.

Är det alltså ok att man som bonusförälder inte vågar uttrycka sig för att man då får förvänta sig att bli påhoppad? För det var ju det du skrev..

Trådstarten handlar om att många bonusföräldrar tydligen avskyr sina bonusbarn och bara borde lämna. Bara för att de inte vill ta ngt ansvar eller säger ngt negativt om sin sambos barn. Jag ifrågasätter det påståendet.

Är det off topic att diskutera ämnet? Som faktiskt är "klaga på bonusföräldrar" Eller är det off topic om man inte håller med?

Vad anser du om trådarna jag länkat till? Där klagas det och bes inte om råd. Är de dåliga föräldrar?
    Jag behandlar alla lika utifrån situationen. Försöker i alla fall, jag inser självklart att jag inte är mer perfekt än någon annan.

Jag har inte sagt att det är ok att någon är rädd för att bli påhoppad, men personligen tycker jag att man förtjänar att bli påhoppad om man själv hoppar på ett barn, eller barnet ifråga förtjänar att ha någon på sin sida snarare. Man förtjänar inte att stå oemotsagd i alla fall.

Du och jag tolkar trådstarten helt olika i så fall. Jag tolkar det som att trådstartaren står på bonusbarnens sida snarare än mot bonusföräldrar i allmänhet. Och jag tolkar därmed inte ämnet som "klaga på bonusföräldrar", utan snarare att försvara bonusbarn som behöver det.

De två jag hittade som du länkat i där säger ts att den känner sig onormal och liknande och att den borde tycka om att vara med sina älskade barn och sånt, så visst, det är tråkigt att de beklagar sig över sina situationer men jag ser inte riktigt var påhopp eller illvilja mot barnen är i de trådstartarna? Du får gärna länka trådstarter där du anser att bonusföräldern skriver liknande men blir påhoppad så att vi kan jämföra det du upplever lättare.

Återigen, jag har inget emot bonusföräldrar i allmänhet, bara dem som inte bryr sig om hur de påverkar sina bonusbarn.
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar