Inlägg från: Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BRA TRÅDSTART!!!)

Det är inte synd om er bonusföräldrar

banerry skrev 2015-05-05 01:08:59 följande:

Ni bonusföräldrar som skriver här på fl och tycker synd om er själva för att ni har så jobbiga bonusbarn, förstår ni inte att ni har ett val att lämna er partner? Ni måste inte leva som ni gör, ni är vuxna människor och har friheten att välja vem ni vill leva med.

Den friheten har tyvärr inte barnen.

Hur kan ni vara så själviska att ni stannar med en partner vars barn ni avskyr?

Hur kan ni med att stänga barnen ute från deras egen familj och få dom att känna sig mindre värdiga som familjemedlemmar?

Att inte få vara med på riktigt i sitt eget hem, att inte få vara med på samma villkor, att känna sig som en börda i sitt eget hem....förstår ni vad det gör med en människas självkänsla?

Alla barndomsminnen kommer du, bonus förälder påverka, alla födelsedagar, högtider så finns du där. Kommer du ihåg själv hur det var att vara barn? Hur viktig familjen var? En doft, en känsla kan påminna så starkt om barndomen. Människor som fanns där glömmer man aldrig,en barndomsvän kan kännas som ett syskon, personerna man växer upp med formar en på ett eller annat sätt.

Barndomen är minst sagt en väldigt viktig tid i en människas liv,man lär sig hur relationer fungerar, man utvecklar självkänsla, identitet.

Om man inte får vara med i sitt eget hem vad tror ni då man tänker om sig själv ?

Barn tar alltid på sig skulden, barnen tror att det är deras fel att de inte får vara med i familjen, de tänker att det måste vara något fel på dom....

Men egentligen är det dom vuxna det är fel på, vuxna som är oförmögna att tänka utanför sig själva.

Det är inte synd om er, hur jobbiga era bonusar än är så är dom bara barn. Ni kan välja att lämna, men ni gör det inte och väljer istället att sitta och tycka synd om er själva. Det ni inte verkar fatta är att det är ni som har makten, ni är dom vuxna som styr och med makt kommer ansvar. Hur kan man tycka synd om sig själv när det är man själv som har satt sig i situationen? Sluta spela martyr som ett hjälplöst offer, lämna om det inte passar! Barnen klarar sig bättre utan er.

Bra skrivet! Håller med i allt!
    Insatt skrev 2015-05-05 11:47:44 följande:

Ja, men nu tog du över tråden så jag föreslår att du lämnar. Det finns trådar för er som vill gnälla.

Brumma skrev 2015-05-06 11:26:17 följande:

Tog över tråden?

TS gör påhopp på en hel grupp människor och ifrågasätter varför man inte lämnar.

Är det meningen att gruppen hon hoppar på inte får lov att förklara sin sida av saken.

Eller detta kanske är en "snacka ner bonusföräödrar" tråd a'la vuxenmobbning på hög nivå där den utsatta individen inte får yttra sig utan enbart skall ta emot slag, spott o sparkar?

Starta din egen tråd och skuta gå off topic!
    Brumma skrev 2015-05-06 17:02:08 följande:

Ja. Men jag tycker inte barn - tonåringar och vuxna barn - kan skylla på att de blivit curlade eller liknande hyr länge som helst. Även de har en egen vilja och förhoppningsvis ett förstånd de kan använda.

Någon gång så får man se till att växa upp och ta ansvar för sitt eget beteende.

Hur länge är det ok att skylla på föräldrarna för att man beter sig som ett rötägg? Skolåldern? När man skaffar sig ett jobb? När man själv blir förälder?

Nä anser allt att man har lite egenansvar själv, oavsett om man är bo US eller inte...

Hjärnan utvecklas hela livet, dock avstannar hastigheten av utvecklandet vid 25-års ålder. Värt att ha i åtanke.
    Brumma skrev 2015-05-06 18:33:57 följande:

Så? Man är befriad från eget ansvar tills man är 25?

Kom igen....

Nej, men är man en vuxen och klok människa så har man det i åtanke. Liksom man har i åtanke att småbarn och tonåringar kan vara extremt trotsiga.
    BioBonus skrev 2015-05-07 07:45:30 följande:

Jag hoppas frustrerade bonusföräldrar fortsätter gnälla av sig här på FL och sen tar ett djupt andetag, släpper frustrationen, hittar lösningar på problemen och går ut i verkliga livet (som ju trots allt är det som räknas...) och är de fantastiska bonusföräldrar som de flesta faktiskt trots allt är.

Så går det inte till. Här triggar de varann. Detta är ett riktigt vidrigt, gnälligt kärringforum egentligen.

Mitt ex har precis träffat en ny. Och hon har redan gått igång på att jag och exet har telefonkontakt och vill nu förbjuda all kontakt som inte är akut. Så uppdateringar från förskola, etc. får vi, enligt henne då, inte ta över telefon.

Tror inte det förhållandet blir särskilt långvarigt. Han lär inte dansa efter hennes pipa hela tiden.

Snart klagar hon väl på umgängestillfällena också.

Suck.

Brumma skrev 2015-05-12 18:01:06 följande:

En fråga bara - har du hört henne säga det? Jag tror nämligen inte det är ovanligt att exet (pappan) själv tar chansen att dra ner på kontakten med mamman. Och tyvärr skyller på den nya..

Självklart finns det fall där den nya inte gillar kontakten med exet men jag har faktiskt aldrig stött på det i verkligheten. Men jag har träffat på pappor som vill minska kontakten med sitt ex...

Hom har själv sagt det.
    Brumma skrev 2015-05-12 18:23:26 följande:

Bra att ni pratar med varandra ;)

Skämt åsido - synd när det blir så. Mitt råd till bonusmammor som tycker det är jobbigt att mamman o pappan har bra kontakt brukar vara att vara glada över det. För det är GRYMT mkt bättre än när föräldrarna inte kommer överens om ngt...

Liksom det är bättre med en engagerad bonusmamma som tycker om barnen än en som inte bryr sig...

Jag har aldrig pratat med henne. Hon tog luren från mitt ex, efter att hon lyssnat till samtalet och förstått att det inte var något livsviktigt, och skrek rakt i mitt öra "din jävla efterhängsna apa, sluta ringa, låt oss vara!". Sedan slängde hon på luren.

En kvart senare har mitt ex gått ner i sitt garage för att ringa mig och be om ursäkt å hennes vägna.

Vägnar*

BioBonus skrev 2015-05-12 18:47:56 följande:

Vore intressant att få höra den version om er relation och kommunikation som han har gett henne...

Hon känns som tjejen som sitter och läser styvfamiljstrådar på familjeliv och som förutsätter att det ska vara på ett visst sätt. Dessutom är hon ung, har inga barn - således, i min värld, fruktansvärt omogen.

Jag vet med säkerhet att mitt ex inte sagt ett dyft till henne. Vi har en toppenrelation, han och jag. Vi skildes åt som goda vänner och ser har aldrig varit några problem. Vi firar jul, påsk och födelsedagar tillsammans, osv.
    Ess skrev 2015-05-13 09:01:42 följande:

Antingen måste hon ha en allvarlig beteende störning, eller så är toppenrelationen enkelriktad.

Är det du som ringer honom eller han ringer dig lika ofta?

Av hennes reaktion att döma så verkar det som om dom precis hinner sätta sig ner, sen ringer du igen.

Uppdateringar från förskolan brukar gå ut till båda vårdnadshavarna via mail.

Han ringer mig lika ofta, om inte mer.

Jag är ensam vårdnadshavare och förskolan använder sig inte av mail.

Dock menade jag uppdateringar gällande vad just vårt barn gjort, sagt, etc.
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar