• Brumma

Det är inte synd om er bonusföräldrar

TS - gäller din tråd enbart de ytterst få bonusföräldrar som faktiskt, som du påpekar, avskyr sitt bonusbarn. Eller är det ännu en tråd där bonusföräldrar dras över en gräns och inte får lov att yppa ngt negativt om partners barn (ngt en biologisk förälder kan göra utan påhopp) för då "avskyr man sina bonusbarn och borde lämna".

För den andelen bonusföräldrar du talar om är försvinnande liten. ÄVEN på det här forumet.

Däremot finns det många bonusföräldrar som luftar ungefär samma känslor som en biologisk förälder kan ha. Är frustrerade över SITUATIONEN som kommer sig av att en tredje part (mamman) har alltför stort inflytande på familjens liv. Är trötta på att de blir tagna för hovet och har en massa måsten men inga rättigheter.

Tex...

Men ytterst få som avskyr sina bonusar..

Så - menar du de där ytterst få eller är du ännu en skribent utan förmåga att se bortom dina egna förutfattade meningar som ser rött så fort ordet bonusmamma används i samma mening som mindre positiva ordalag om bonus barnet?

Att låta ett barn bestämma över om förälderns partner skall stanna eller lämna är inte ok. Det är att lägga alldeles för mkt ansvar på barnet. Och jo, även barn kan faktiskt behöva anpassa sig ibland. Det händer dagligen i kärnfamiljer och det är fullt möjligt i bonusfamiljer.

• Brumma
    Anonym (L) skrev 2015-05-06 10:28:44 följande:

Du får nog ge några mer konkreta exempel på det där med "vad ni än gör" om du vill få förståelse. Jag har iaf aldrig hört ett vuxet bonusbarn klaga över att inte få bevaka sina föräldrar dygnet runt tex...

Tja. Jag har gått skit över att jag lyssnat på bonusen förtroenden. För jag är "minsann ingen förälder" och jag betyder inget för barnet. Att bonus själv kommer till mig istället för sin mamma eller pappa med vissa saker var inte av betydelse. Tydligen skulle jag sagt till henne att hon fick ta det med mamma eller pappa istället.

Jag har även fått skit för att jag följer med på utvecklingssamtal. Att det är mamman som bjudit med mig har tydligen inte det ngn betydelse.

Häromdagen läste jag i en tråd där en bonusmamma köpte kläder åt bonus. Det var fel för det borde pappan o mamman göra. I en annan tråd har jag läst att en bonusmamma bara köpte kläder åt sina egna barn, der var inye ok det heller.

I en del trådar får bonusmammor skit för att de mot mammans vilka hämtar på förskolan. I andra trådar får de skit för att de INTE ställer upp o hämtar.

Man får skit för att man ibland sätter sina egna barn först. Det går inte för bonusbarn skall ALLTID gå före. Just det har jag väldigt svårt att förstå... Att säga på fullt allvar att ett barn alltid skall komma i andra hand enbart för att ett syskon har två hem...

Det är några exempel på "vad vi än gör". Jag kan komma med fler om du anser att det inte räcker...
  • Brumma
    Insatt skrev 2015-05-05 11:47:44 följande:

Ja, men nu tog du över tråden så jag föreslår att du lämnar. Det finns trådar för er som vill gnälla.

Tog över tråden?

TS gör påhopp på en hel grupp människor och ifrågasätter varför man inte lämnar.

Är det meningen att gruppen hon hoppar på inte får lov att förklara sin sida av saken.

Eller detta kanske är en "snacka ner bonusföräödrar" tråd a'la vuxenmobbning på hög nivå där den utsatta individen inte får yttra sig utan enbart skall ta emot slag, spott o sparkar?
  • Brumma
    Anonym (spegeln) skrev 2015-05-06 11:32:02 följande:

Nja, tråden startade egentligen med bonusbarnet i fokus, även om överskriften indikerar annat.

Så kommer en bonusmamma och ger sin syn på saken .... och får i vanlig ordning 

stöd av andra bonusmammor.

Sådär!

Fokus bort från barnet och - som vanligt - över på de lidande bonusmammorna.

Hon gav ett ganska tydligt exempel på när det faktiskt ÄR bonusbarnet som står för konflikterna. Ett vuxet bonusbarn.

Självklart äger även pappan en stor del av problemet.

Om tråden startades med barnet i fokus kanske det inte skulle vara så mycket påhopp och ifrågasättningar mot just bonusmammor? Kolla bara in överskriften liksom...

Klart som fasen hon får stöd - det sk "barnet" betedde sig jäkligt konstigt. Hur anser du hon skulle bli bemött? Eller vänta - med mer spott o spe?
  • Brumma
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-06 12:01:50 följande:

Starta din egen tråd och skuta gå off topic!

Off topic?

Jag har svarat på inlägg som redan finns i tråden....
  • Brumma
    Anonym (spegeln) skrev 2015-05-06 12:06:11 följande:

Inte TS.

Det var en annan debattör. 

Jag vet. Ngn som dock anser sig veta vad tråden handlar om...
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-06 16:07:17 följande:

Det är ju fadern som ÄR problemet som inte tar vuxenansvar för sina relationer utan mjäkar med barnet och lyssnar inte på sin sambo. Tror inte den debatörer träffade mannen när barnet precis fyllt 18 och han gifta sig på nån månad och om så är fallet har vi två vuxna som är omdömeslösa då båda har barn. Och även om dottern är vuxen har han ett försörjningsansvar tills hon slutat gymnasiet. Att han frågade dottern om hon ville följa med är ju inte dotterns fel.

Absolut är han en stor del av problemet. Men han kan inte skylla för allt.. tex dotterns fanatiska kontrollbehov....

Det skribenten ville ha fram är att det inte alltid handlar om små barn i förskoleåldern som inte "vet" bättre. Utan ibland ligger en del av ansvaret på barnet.
  • Brumma
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-05-06 16:46:38 följande:

Nej här tillåter ju pappan dottern att bestämma över honom dvs pappans fel som inte säger ifrån och bestämmer. Oftast beror det på att många fäder är rädda att de inte ska bli älskade av barnet. Så blir det en ond spiral och pappan har indirekt lärt barnet att barnet får som man själv vill. Detta kom inte när barnet blivit 18 år se du utan är något som pågått länge antagligen och som blev ett problem när fadern skaffade sig en partner som också vill bestämma. Och har barnet varit van att vara den som bestämmer blir det en krock när det kommer en till som vill bestämma

Ja. Men jag tycker inte barn - tonåringar och vuxna barn - kan skylla på att de blivit curlade eller liknande hyr länge som helst. Även de har en egen vilja och förhoppningsvis ett förstånd de kan använda.

Någon gång så får man se till att växa upp och ta ansvar för sitt eget beteende.

Hur länge är det ok att skylla på föräldrarna för att man beter sig som ett rötägg? Skolåldern? När man skaffar sig ett jobb? När man själv blir förälder?

Nä anser allt att man har lite egenansvar själv, oavsett om man är bo US eller inte...
  • Brumma
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-06 17:44:19 följande:

Hjärnan utvecklas hela livet, dock avstannar hastigheten av utvecklandet vid 25-års ålder. Värt att ha i åtanke.

Så? Man är befriad från eget ansvar tills man är 25?

Kom igen....
  • Brumma
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-06 18:40:57 följande:

Nej, men är man en vuxen och klok människa så har man det i åtanke. Liksom man har i åtanke att småbarn och tonåringar kan vara extremt trotsiga.

Absolut.

Men det är fortfarande ok att tycka det är skitjobbigt och skriva av sig här på FL tex. Precis som en förälder kan göra.

Problemet är ju att man som bonusförälder inte ens får göra det utan vi skall alltid veta "vad vi gav oss in på" - till en högre grad än en förälder tydligen...

Det är även ok att ställa krav. Förändring tex. Sedan får förälder och tonåring fundera över vad de anser om saken. Att skrika "det är bara att lämna" är väldigt onyanserat och trångsynt.
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar