• banerry

Det är inte synd om er bonusföräldrar

Ni bonusföräldrar som skriver här på fl och tycker synd om er själva för att ni har så jobbiga bonusbarn, förstår ni inte att ni har ett val att lämna er partner? Ni måste inte leva som ni gör, ni är vuxna människor och har friheten att välja vem ni vill leva med.

Den friheten har tyvärr inte barnen.

Hur kan ni vara så själviska att ni stannar med en partner vars barn ni avskyr?

Hur kan ni med att stänga barnen ute från deras egen familj och få dom att känna sig mindre värdiga som familjemedlemmar?

Att inte få vara med på riktigt i sitt eget hem, att inte få vara med på samma villkor, att känna sig som en börda i sitt eget hem....förstår ni vad det gör med en människas självkänsla?

Alla barndomsminnen kommer du, bonus förälder påverka, alla födelsedagar, högtider så finns du där. Kommer du ihåg själv hur det var att vara barn? Hur viktig familjen var? En doft, en känsla kan påminna så starkt om barndomen. Människor som fanns där glömmer man aldrig,en barndomsvän kan kännas som ett syskon, personerna man växer upp med formar en på ett eller annat sätt.

Barndomen är minst sagt en väldigt viktig tid i en människas liv,man lär sig hur relationer fungerar, man utvecklar självkänsla, identitet.

Om man inte får vara med i sitt eget hem vad tror ni då man tänker om sig själv ?

Barn tar alltid på sig skulden, barnen tror att det är deras fel att de inte får vara med i familjen, de tänker att det måste vara något fel på dom....

Men egentligen är det dom vuxna det är fel på, vuxna som är oförmögna att tänka utanför sig själva.

Det är inte synd om er, hur jobbiga era bonusar än är så är dom bara barn. Ni kan välja att lämna, men ni gör det inte och väljer istället att sitta och tycka synd om er själva. Det ni inte verkar fatta är att det är ni som har makten, ni är dom vuxna som styr och med makt kommer ansvar. Hur kan man tycka synd om sig själv när det är man själv som har satt sig i situationen? Sluta spela martyr som ett hjälplöst offer, lämna om det inte passar! Barnen klarar sig bättre utan er.

• Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar
  • Anonym (BRA TRÅDSTART!!!)

Mitt ex har precis träffat en ny. Och hon har redan gått igång på att jag och exet har telefonkontakt och vill nu förbjuda all kontakt som inte är akut. Så uppdateringar från förskola, etc. får vi, enligt henne då, inte ta över telefon.

Tror inte det förhållandet blir särskilt långvarigt. Han lär inte dansa efter hennes pipa hela tiden.

Snart klagar hon väl på umgängestillfällena också.

Suck.

• Brumma
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-12 17:38:29 följande:

Mitt ex har precis träffat en ny. Och hon har redan gått igång på att jag och exet har telefonkontakt och vill nu förbjuda all kontakt som inte är akut. Så uppdateringar från förskola, etc. får vi, enligt henne då, inte ta över telefon.

Tror inte det förhållandet blir särskilt långvarigt. Han lär inte dansa efter hennes pipa hela tiden.

Snart klagar hon väl på umgängestillfällena också.

Suck.

En fråga bara - har du hört henne säga det? Jag tror nämligen inte det är ovanligt att exet (pappan) själv tar chansen att dra ner på kontakten med mamman. Och tyvärr skyller på den nya..

Självklart finns det fall där den nya inte gillar kontakten med exet men jag har faktiskt aldrig stött på det i verkligheten. Men jag har träffat på pappor som vill minska kontakten med sitt ex...
    Brumma skrev 2015-05-12 18:01:06 följande:

En fråga bara - har du hört henne säga det? Jag tror nämligen inte det är ovanligt att exet (pappan) själv tar chansen att dra ner på kontakten med mamman. Och tyvärr skyller på den nya..

Självklart finns det fall där den nya inte gillar kontakten med exet men jag har faktiskt aldrig stött på det i verkligheten. Men jag har träffat på pappor som vill minska kontakten med sitt ex...

Hom har själv sagt det.
  • Brumma
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-12 18:10:12 följande:

Hom har själv sagt det.

Bra att ni pratar med varandra ;)

Skämt åsido - synd när det blir så. Mitt råd till bonusmammor som tycker det är jobbigt att mamman o pappan har bra kontakt brukar vara att vara glada över det. För det är GRYMT mkt bättre än när föräldrarna inte kommer överens om ngt...

Liksom det är bättre med en engagerad bonusmamma som tycker om barnen än en som inte bryr sig...
    Brumma skrev 2015-05-12 18:23:26 följande:

Bra att ni pratar med varandra ;)

Skämt åsido - synd när det blir så. Mitt råd till bonusmammor som tycker det är jobbigt att mamman o pappan har bra kontakt brukar vara att vara glada över det. För det är GRYMT mkt bättre än när föräldrarna inte kommer överens om ngt...

Liksom det är bättre med en engagerad bonusmamma som tycker om barnen än en som inte bryr sig...

Jag har aldrig pratat med henne. Hon tog luren från mitt ex, efter att hon lyssnat till samtalet och förstått att det inte var något livsviktigt, och skrek rakt i mitt öra "din jävla efterhängsna apa, sluta ringa, låt oss vara!". Sedan slängde hon på luren.

En kvart senare har mitt ex gått ner i sitt garage för att ringa mig och be om ursäkt å hennes vägna.

Vägnar*

• BioBonus
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-12 18:30:42 följande:
    Jag har aldrig pratat med henne. Hon tog luren från mitt ex, efter att hon lyssnat till samtalet och förstått att det inte var något livsviktigt, och skrek rakt i mitt öra "din jävla efterhängsna apa, sluta ringa, låt oss vara!". Sedan slängde hon på luren.

En kvart senare har mitt ex gått ner i sitt garage för att ringa mig och be om ursäkt å hennes vägna.
    Vore intressant att få höra den version om er relation och kommunikation som han har gett henne...
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-05-12 18:47:56 följande:

Vore intressant att få höra den version om er relation och kommunikation som han har gett henne...

Hade varit väldigt intressant ja...
  • Anonym (L)
    Brumma skrev 2015-05-11 18:35:33 följande:
    Jag förstår helt enkelt inte hur du kan tolka ett inlägg som riktar sig till den här tråden och dess skribenter till att handla om vad hennes sk bonusbarn säger.

Självklart får man klaga lite - hellre skriva av sig här så man inte behöver göra det till barnen...

Hur du behandlar bonusföräldrar sämre? Tja - det räckte med meningen "Om det spelar så stor roll så låt bli att skriva i dessa forum så kan ingen kommentera negativt på det ni skriver i så fall så slipper ni det.".

Fast du kanske anser att alla som skriver här - i känsliga rummet - får ta ansvar för andra människors agerande? Att man som bonusförälder inte skall kunna uttrycka sig av rädsla för att bli påhoppad är inte ok. Och att på allvar föreslå det som ett alternativ är att särbehandla bonusföräldern. Men som sagt, du kanske hade sagt likadant till en nybliven mamma som varit utom sig av trötthet och skrivit att hon inte orkade mer och fått massa elaka påhopp? Eller en tonårsmamma som frågat hur hon skulle lösa det med dottern som vägrar hjälpa till hemma? Och får en massa skit kastat i ansiktet för det?

Vill man inte bli påhoppad av en mobb så uttryck inte dina känslor...

Hur är det med mobbade barn? Säger du att de kan klä sig annorlunda eller inte uttrycka att de inte tycker som sina klasskamrater för om de låter bli att uttrycka sig så kan ingen säga ngt negativt om dem?
    Det är inte jag som är off topic här dock, det är ni som pratar om att andra vuxna är på er. Det var inte det trådstarten handlade om. Jag tror att du missförstår mig eftersom du är inne på något helt annat än vad trådstarten handlade om.
  • Brumma
    Anonym (L) skrev 2015-05-12 21:48:38 följande:

Det är inte jag som är off topic här dock, det är ni som pratar om att andra vuxna är på er. Det var inte det trådstarten handlade om. Jag tror att du missförstår mig eftersom du är inne på något helt annat än vad trådstarten handlade om.

Du frågade hur jag uppfattade att du behandlade bonusföräldrar sämre än andra människor. Jag svarade på det och frågade om du behandlar andra människor likadant. Du får gärna svara på det Eftersom du påstår att du inte gör det.

Är det alltså ok att man som bonusförälder inte vågar uttrycka sig för att man då får förvänta sig att bli påhoppad? För det var ju det du skrev..

Trådstarten handlar om att många bonusföräldrar tydligen avskyr sina bonusbarn och bara borde lämna. Bara för att de inte vill ta ngt ansvar eller säger ngt negativt om sin sambos barn. Jag ifrågasätter det påståendet.

Är det off topic att diskutera ämnet? Som faktiskt är "klaga på bonusföräldrar" Eller är det off topic om man inte håller med?

Vad anser du om trådarna jag länkat till? Där klagas det och bes inte om råd. Är de dåliga föräldrar?
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar