• Brumma

Det är inte synd om er bonusföräldrar

Anonym (L) skrev 2015-05-06 18:35:38 följande:

Det låter på dina formuleringar som att det inte är bonusbarnet ifråga som står för kommentarerna i dessa fall dock?

Nejdå.

Men det gällde ju inte heller i faller där du bad om fler exempel, eller hur?

Det gällde bemötandet här på FL och kanske även i andra sammanhang. Hon skrev inget som antydde att hackande hon beskriver kommer från bonusbarnet utan från sådana som TS tex..
    Anonym (Betraktarens öga) skrev 2015-05-05 11:53:22 följande:

Och det bestämmer du? Så det här var en tråd för love, peace and understanding? Det är så mycket hackande på oss bonusmammor, vad vi än gör så är vi den elaka styvmodern. Därför gav jag min syn från den andra sidan som bonusmamma. Det här är ett öppet forum för alla och vill du leka familjelivspolis så fråga om de är i behov av någon.

• Brumma
    Anonym (L) skrev 2015-05-06 21:30:46 följande:

Det var precis det jag menade, det var ju därför jag efterlyste konkreta exempel. Den personen sa att den ville visa oss den andra sidan, och det blir ju i så fall att bonusbarnet klagar på bonusföräldern. Vad spelar det för roll om random folk klagar på er på ett forum? Om det spelar så stor roll så låt bli att skriva i dessa forum så kan ingen kommentera negativt på det ni skriver i så fall så slipper ni det. Ni är dessutom vuxna som själva väljer att skriva skit om era bonusbarn, det är inte bonusbarnen som väljer att skriva skit om sina bonusföräldrar, precis som du själv antydde. Dessutom är det i min värld skillnad mellan om en vuxen person som har valt sin situation skriver skit om ett barn som inte valt sin och om det är ombytt att det är barnet som inte valt sin situation som skulle skriva skit om en vuxen som har större möjlighet att påverka sin situation.

Så - för att hon skrev om en situation där ett bonusbarn betett sig illa - alltså INTE bonusföräldern - så tar du dig rätten att tolka fritt vad hon skriver. Även när hon ifrågasätter hur folk här beter sig?

Sedan - bara för att man inte är biologisk förälder så får man inte be om råd eller släppa lite ånga?

Skall man hålla sig ifrån det som förälder också.

Det är PRECIS det du skriver som gör mig så trött, ledsen och arg. Att man skall behandlas sämre bara för att man har en man som har barn sedan tidigare. Att man inte har samma rättigheter som människa.

Jag bryr mig inte det minsta om vad randomiserade människor säger om MIN roll som bonusförälder, eftersom jag vet att vårt sätt funkar bra för oss. Men att vuxna människor sitter och anser sig ha rätten att nedvärdera, särbehandla, döma och bete sig som en hysterisk mobb gör mig illamående och förbannad.
  • Brumma
    Anonym (Cornelia) skrev 2015-05-07 03:29:32 följande:

Provocerade den där tråden dig eller? varför valde du en man som redan har barn från början? dramaqueen

Det där inlägget var en reaktion på skribenten "insatt"s otroligt nedlåtande och otrevliga inlägg till skribenten ifråga.

Men du fortsätter ju i samma stil så...

Vad är det som gör att vuxna människor finner det ok att uttrycka sig som du gör? Att bemöta andra människor med otrevliga påhopp?

Beter du dig likadant i verkliga livet?
  • Brumma
    Sous skrev 2015-05-07 08:41:37 följande:

Jag skulle kunna svara på ts med orden: det är inte synd om biologiska föräldrar heller. Generellt. Och vi klagar och gnäller ändå. På trotsiga barn, otacksamma barn, barn som bråkar med sina syskon, barn som inte sover etc. Och väldigt sällan är omgivningens första reaktion att skrika: "du visste vad du gav dig in på!" eller "det märks på hur du skriver att du avskyr barnet, klart barnet reagerar!". Det händer, men inte så ofta.

Den första anklagelsen är dessutom ganska osann. Visste jag, innan jag skaffade barn, vad jag gav mig in på? Nej. Jag kunde inte föreställa mig omställningen. Så hur ska en människa utan barn kunna förstå hur det är att kliva in i kanske flera större barns liv? Omöjligt, säger jag.

Visst det finns väldigt otrevliga bonusföräldrar, men ibland undrar jag om de kanske skulle ha lättare att ta till sig bonusbarnen om omgivningen inte var så fördömande.

plus en på den...
  • Brumma

Här är ett bra exempel på skillnaden hur en biologisk mamma bemöts när hon "klagar" över sin situation.. Några enstaka nötter som låter ungefär som mobben i styvfamiljsforumet. Resterande inlägg är stöttande och förstående.

Jag GARANTERAR att det låtit totalt annorlunda om TS varit bonusmamma vars bonusbarn plötsligt flyttat in på heltid. Inte en chans att det varit förstående inlägg mestadels utan tråden hade drunknat i "du visste vad du gav dig in på". "Det är bara att lämna". "Hoppas han förstår vilken häxa du är". osv osv...

TS (och ni andra som anser att bonusföräldrar inte får känna såhär) - anser ni att mamman här är en sådan hemsk människa som ni anser att bonusmammor är?

www.familjeliv.se/forum/thread/75263210-langtar-tillbaka-till-tiden-da-jag-inte-hade-barn-varje-dag-hjalp

• Brumma
    Anonym (L) skrev 2015-05-07 19:58:52 följande:

Ja, jag tar mig rätten att tolka sådant jag hör eller läser - vad menar du annars att man ska göra med information man får? Jag tolkar den precis som du gör, inget konstigt med det.

Det är för mig stor skillnad på att be om råd och att bara klaga, och det har inget att göra om personen är bonusförälder eller biologisk förälder - jag tycker inte det är okej att klaga på sina barn alls. Däremot är det bra om man ber om råd från andra när man själv hamnat i en situation som man inser att man inte har verktyg för att hantera, vilken slags förälder man än är.

Du får gärna förtydliga hur du uppfattar att jag behandlar bonusföräldrar sämre än andra människor, för det är nämligen inte sant.

Den sista meningen du skrev är precis det som får mig att må dåligt och bli arg också, speciellt när det riktas mot barn.

Jag förstår helt enkelt inte hur du kan tolka ett inlägg som riktar sig till den här tråden och dess skribenter till att handla om vad hennes sk bonusbarn säger.

Självklart får man klaga lite - hellre skriva av sig här så man inte behöver göra det till barnen...

Hur du behandlar bonusföräldrar sämre? Tja - det räckte med meningen "Om det spelar så stor roll så låt bli att skriva i dessa forum så kan ingen kommentera negativt på det ni skriver i så fall så slipper ni det.".

Fast du kanske anser att alla som skriver här - i känsliga rummet - får ta ansvar för andra människors agerande? Att man som bonusförälder inte skall kunna uttrycka sig av rädsla för att bli påhoppad är inte ok. Och att på allvar föreslå det som ett alternativ är att särbehandla bonusföräldern. Men som sagt, du kanske hade sagt likadant till en nybliven mamma som varit utom sig av trötthet och skrivit att hon inte orkade mer och fått massa elaka påhopp? Eller en tonårsmamma som frågat hur hon skulle lösa det med dottern som vägrar hjälpa till hemma? Och får en massa skit kastat i ansiktet för det?

Vill man inte bli påhoppad av en mobb så uttryck inte dina känslor...

Hur är det med mobbade barn? Säger du att de kan klä sig annorlunda eller inte uttrycka att de inte tycker som sina klasskamrater för om de låter bli att uttrycka sig så kan ingen säga ngt negativt om dem?
  • Brumma
    banerry skrev 2015-05-11 19:23:41 följande:

Självklart är det fel på den biologiska föräldern som inte tar sitt ansvar som förälder genom att välja en partner som inte är beredd att släppa in barnet i familjen. Men nu är jag ute efter att diskutera bonusföräldrarnas roll och ansvar för även om det är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hand att ta hand om barnet så har även bonusföräldrarna ansvar för sitt handlande. Det är lite som i fall där ett barn far illa t.ex. fysisk misshandel av den ena föräldern och den andra föräldern möjliggör misshandeln genom att se åt andra hållet, plåstra om såren utan att anmäla och låtsas som dom inte har något ansvar.

Jag har läst många inlägg där bonusföräldrar skrivit att de avsäger sig allt ansvar för sin partners barn och då vill jag bara säga till er att ni lever i en fantasivärld för att vara vuxen i ett hushåll där det finns barn innebär alltid ett visst ansvar.

och vissa skriver här att man måste få klaga och få ur sig sin frustration även som bonusförälder och det håller jag helt och hållet med om MEN det handlar om HUR man gör det och VAD man vill ha hjälp med. Om man ställer frågor som visar att man faktiskt har barnets mående i åtanke också och inte bara är ute efter hur man själv ska må bra, hur man själv ska STÅ UT med ungen som vissa skriver så ser jag inget fel i det.

när biologiska föräldrar skriver och beklagar sig och ber om hjälp så finns det 99 gånger av 100 alltid även ett uttryck av kärlek och välvilja mot barnet. Det är Det som saknas när de menade bonusföräldrarna skriver, de verkar inte bry sig ett dugg om hur Barnet mår, de ser bara barnet som ett problem som dom vill bli av med.

Jag har läst trådar där bonusföräldrar klagar MEN också ställer frågor där de undrar hur de ska förbättra relationen och även har intresse av att barnet ska må bra, min ts är INTE riktad till dom.

Min tråd är riktad till dom som lever i en fantasivärld där dom intalar sig själva att dom inte har något som helst ansvar för barnen, dom som inte bryr sig om hur Barnet har det, dom som bara tänker på sig själva och helst skulle sett att barnet försvann och bodde någon annan stans. Dom som bara klagar och tycker synd om sig själva utan att vilja göra något åt det annat än att försöka få barnet till att flytta.

De ytterst ytterst FÖRSVINNANDE få då alltså? Du skriver nämligen som om det vore vanligt och det låter väldigt mycket som om du inte riktigt läst igenom vad många faktiskt skriver utan att läsa in en massa saker...
  • Brumma
    banerry skrev 2015-05-11 19:46:04 följande:

Japp i verkligheten är dom få det tror jag verkligen men på detta forum är dom många procentuellt sett, det är bara att gå in och läsa.

Vad är det jag läser in? Ge gärna exempel.

Du får det att låta som om flertalet faktiskt avskyr sina bonusbarn pga att de inte skriver som en biologisk förälder.

Tex din första mening i TS "Ni bonusföräldrar som skriver här på fl och tycker synd om er själva för att ni har så jobbiga bonusbarn, förstår ni inte att ni har ett val att lämna er partner?" Här låter det som om alla som "klagar" på sina bonusbarn avskyr dem så mkt att enda alternativet är att "avsky" eller lämna. Du låter inte som om du överhuvudtaget inser att en del "klagar" för att få ur sig känslor HÄR istället för hemma. Eller för att faktiskt få stöd och råd. Det ÄR skit jobbigt att ha bo usbarn ibland. Och ännu jobbigare eftersom man inte får uttrycka det utan påhopp. Det är skit jobbigt att ha egna barn också ibland, men där är det mer lovligt att "klaga".

Hela TS osar av "ihopklumpning" av alla "bonusföräldrar som har mage att yttra ett enda ont ord" om sina bonusar.Och eftersom du anser att det är så många procent på detta forum som ditt inlägg riktar sig mot så tolkar jag det som att du läser många inlägg här på FL som Fan läser bibeln ungefär.. dvs med förutfattade meningar och oförmåga att bortse från vad du TROR personen anser istället för att läsa vad personen SKRIVER. Tyvärr väldigt vanligt i styvförälderforumet. Vilket är väldigt konstigt med tanke på att nästan alla trådar av det här slaget uppstår i känsliga rummet där reglerna säger att man skall visa särskild hänsyn mot TS...

Jag är medveten om att det finns några sådana trådar du nämner, men att de skulle vara många håller jag inte med om.

Det vore intressant att veta vilka trådar du menar så jag kan se om jag uppfattar dem på samma sätt som du eller om jag läser på annat sätt. Och då menar jag självklart inte en eller två trådar utan alla dessa "många procentuellt sett" :)
  • Brumma
    banerry skrev 2015-05-11 20:09:53 följande:

Du har rätt, det är inte synd om biologiska föräldrar heller. Om det hade varit en massa biologiska föräldrar som skrev likadana trådar som nämnda bonusföräldrar skriver här så skulle min trådstart istället varit "föräldrar Det är inte synd om er"! Men nu finns det inga såna trådar där föräldrar bara skriver hur jobbiga barnen är utan att de också uttrycker välvilja mot barnen.

Du kanske inte visste vad du gav dig in på men helt ovetandes kunde du inte varit om du inte gick in med skygglappar. Du måste väl ha träffat barnen innan ni flyttade ihop och att barn är något som förändrar livet måste du ha hört någonstans.

Men har man inga barn sedan innan förstår jag att det är svårt att veta hur det är att leva med barn och alla barn är också olika, egna individer som kräver olika mycket.

Men du har fortfarande ett val att flytta ut igen om du inte tycker att det funkar och du inte har någon ork/lust att göra det som krävs för att alla ska trivas.

Jag är inte ett dugg dömande mot dom som klagar med som också uttrycker att de faktiskt vill ha en bra relation till sina bonusar och är intresserade av att även barnen ska må bra. Om man inte skriver detta hur ska man då tolka det? Om man bara skriver hur jobbig ungen är och att man längtar till hen flyttar? Klart det är jobbigt emellanåt och klaga får man men det är inte okej att leva med ett barn år efter år om man bara klagar över det utan att se sin egen del i det hela.

Ta då tråden jag länkade till i ett tidigare inlägg. I den trådstarten uttrycks ingen "kärlek" till barnet utan endast en trötthet på situationen och en längtan tillbaka till tiden innan barnet. Ändå möts TS med mestadels välvilja och stöd.

Men du hade alltså gått på som du gör mot bonus föräldrar i den här tråden?

Jag kan leta upp fler trådar om du vill?
  • Brumma
    banerry skrev 2015-05-11 20:09:53 följande:

Du har rätt, det är inte synd om biologiska föräldrar heller. Om det hade varit en massa biologiska föräldrar som skrev likadana trådar som nämnda bonusföräldrar skriver här så skulle min trådstart istället varit "föräldrar Det är inte synd om er"! Men nu finns det inga såna trådar där föräldrar bara skriver hur jobbiga barnen är utan att de också uttrycker välvilja mot barnen.

Du kanske inte visste vad du gav dig in på men helt ovetandes kunde du inte varit om du inte gick in med skygglappar. Du måste väl ha träffat barnen innan ni flyttade ihop och att barn är något som förändrar livet måste du ha hört någonstans.

Men har man inga barn sedan innan förstår jag att det är svårt att veta hur det är att leva med barn och alla barn är också olika, egna individer som kräver olika mycket.

Men du har fortfarande ett val att flytta ut igen om du inte tycker att det funkar och du inte har någon ork/lust att göra det som krävs för att alla ska trivas.

Jag är inte ett dugg dömande mot dom som klagar med som också uttrycker att de faktiskt vill ha en bra relation till sina bonusar och är intresserade av att även barnen ska må bra. Om man inte skriver detta hur ska man då tolka det? Om man bara skriver hur jobbig ungen är och att man längtar till hen flyttar? Klart det är jobbigt emellanåt och klaga får man men det är inte okej att leva med ett barn år efter år om man bara klagar över det utan att se sin egen del i det hela.

Har du läst tråden jag länkade till än?

Här är en till -www.familjeliv.se/forum/thread/75287880-angest-av-att-aka-hem-efter-jobbet

Hur ställer du dig till den? En bonusmamma som skriver så hade blivit sågad vid fotknölarna, men en mamma får förståelse och stöttning.

Så kom inte och säg att de trådar där biologiska mammor får stöttning innehåller en massa kärlek, för det är ganska mkt klagan...
  • Brumma
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-12 17:38:29 följande:

Mitt ex har precis träffat en ny. Och hon har redan gått igång på att jag och exet har telefonkontakt och vill nu förbjuda all kontakt som inte är akut. Så uppdateringar från förskola, etc. får vi, enligt henne då, inte ta över telefon.

Tror inte det förhållandet blir särskilt långvarigt. Han lär inte dansa efter hennes pipa hela tiden.

Snart klagar hon väl på umgängestillfällena också.

Suck.

En fråga bara - har du hört henne säga det? Jag tror nämligen inte det är ovanligt att exet (pappan) själv tar chansen att dra ner på kontakten med mamman. Och tyvärr skyller på den nya..

Självklart finns det fall där den nya inte gillar kontakten med exet men jag har faktiskt aldrig stött på det i verkligheten. Men jag har träffat på pappor som vill minska kontakten med sitt ex...
  • Brumma
    Anonym (BRA TRÅDSTART!!!) skrev 2015-05-12 18:10:12 följande:

Hom har själv sagt det.

Bra att ni pratar med varandra ;)

Skämt åsido - synd när det blir så. Mitt råd till bonusmammor som tycker det är jobbigt att mamman o pappan har bra kontakt brukar vara att vara glada över det. För det är GRYMT mkt bättre än när föräldrarna inte kommer överens om ngt...

Liksom det är bättre med en engagerad bonusmamma som tycker om barnen än en som inte bryr sig...
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-05-12 18:47:56 följande:

Vore intressant att få höra den version om er relation och kommunikation som han har gett henne...

Hade varit väldigt intressant ja...
  • Brumma
    Anonym (L) skrev 2015-05-12 21:48:38 följande:

Det är inte jag som är off topic här dock, det är ni som pratar om att andra vuxna är på er. Det var inte det trådstarten handlade om. Jag tror att du missförstår mig eftersom du är inne på något helt annat än vad trådstarten handlade om.

Du frågade hur jag uppfattade att du behandlade bonusföräldrar sämre än andra människor. Jag svarade på det och frågade om du behandlar andra människor likadant. Du får gärna svara på det Eftersom du påstår att du inte gör det.

Är det alltså ok att man som bonusförälder inte vågar uttrycka sig för att man då får förvänta sig att bli påhoppad? För det var ju det du skrev..

Trådstarten handlar om att många bonusföräldrar tydligen avskyr sina bonusbarn och bara borde lämna. Bara för att de inte vill ta ngt ansvar eller säger ngt negativt om sin sambos barn. Jag ifrågasätter det påståendet.

Är det off topic att diskutera ämnet? Som faktiskt är "klaga på bonusföräldrar" Eller är det off topic om man inte håller med?

Vad anser du om trådarna jag länkat till? Där klagas det och bes inte om råd. Är de dåliga föräldrar?
  • Brumma
    Novelli skrev 2015-08-02 16:56:00 följande:

Jag vet att detta är ett tag sen du skrev detta men, jag håller med dig fullständigt i att det är pappans ansvar att sätta gränser om han inte vill fortsätta vara singel resten av sitt liv.

Ett problem kan då vara biomamman, det kan till och med vara så att det var hon som 'övertalade' dottern att sabba äktenskapet. Om inte så kan en biomamma göra det på andra sätt genom att tex vägra pappan att träffa barnet annat än ensam hemma hos ex biomamman och vilken bonusmamma skulle stå ut med det i längden? Särskilt som de har fått ett gemensamt barn.

Detta med bio- vs bonusmammor är inte lätt. En sak kan man dock avgöra och det är att om båda verkligen gått vidare med nya partners och är lyckliga så funkar allt annat också. Man har barnet varannan vecka och ska väl kunna lita på varandras omdöme tillräckligt mycket utan att behöva ha kontakt i tid och otid?

Om ex biomamman inte gått vidare kan hon faktiskt ställa till en hel del problem och när bonusmamman reagerar så blir hon automatiskt den onda som vill förstöra. Pappan är konstigt nog aldrig den skyldige i folks ögon. 

Personligen tycker jag att pappan borde sätta ner foten fast gör han det så riskerar tyvärr både han och barnet att bli offer.

Bonusmamman kan lida ett tag men hon kan ju faktiskt tacka för sig och gå. 

Aldrig mer en man med ett efterhängset ex skulle jag rekommendera. 

Tyvärr räcker det inte alltid med att mamman (oftast) gått vidare, bildat ny familj och är lycklig i det nya förhållandet. Inte helt sällan hör jag om fall där mamman lägger sig i och förstör ändå. Så även i vårt fall. Det blir jäkligt jobbigt i längden och visst såras jag och pappan men det är ju barnen som får ta den stora smällen - både deras barn och hennes syskon , mina o pappans gemensamma.

Jag förstår det inte..
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar