• banerry

Det är inte synd om er bonusföräldrar

Ni bonusföräldrar som skriver här på fl och tycker synd om er själva för att ni har så jobbiga bonusbarn, förstår ni inte att ni har ett val att lämna er partner? Ni måste inte leva som ni gör, ni är vuxna människor och har friheten att välja vem ni vill leva med.

Den friheten har tyvärr inte barnen.

Hur kan ni vara så själviska att ni stannar med en partner vars barn ni avskyr?

Hur kan ni med att stänga barnen ute från deras egen familj och få dom att känna sig mindre värdiga som familjemedlemmar?

Att inte få vara med på riktigt i sitt eget hem, att inte få vara med på samma villkor, att känna sig som en börda i sitt eget hem....förstår ni vad det gör med en människas självkänsla?

Alla barndomsminnen kommer du, bonus förälder påverka, alla födelsedagar, högtider så finns du där. Kommer du ihåg själv hur det var att vara barn? Hur viktig familjen var? En doft, en känsla kan påminna så starkt om barndomen. Människor som fanns där glömmer man aldrig,en barndomsvän kan kännas som ett syskon, personerna man växer upp med formar en på ett eller annat sätt.

Barndomen är minst sagt en väldigt viktig tid i en människas liv,man lär sig hur relationer fungerar, man utvecklar självkänsla, identitet.

Om man inte får vara med i sitt eget hem vad tror ni då man tänker om sig själv ?

Barn tar alltid på sig skulden, barnen tror att det är deras fel att de inte får vara med i familjen, de tänker att det måste vara något fel på dom....

Men egentligen är det dom vuxna det är fel på, vuxna som är oförmögna att tänka utanför sig själva.

Det är inte synd om er, hur jobbiga era bonusar än är så är dom bara barn. Ni kan välja att lämna, men ni gör det inte och väljer istället att sitta och tycka synd om er själva. Det ni inte verkar fatta är att det är ni som har makten, ni är dom vuxna som styr och med makt kommer ansvar. Hur kan man tycka synd om sig själv när det är man själv som har satt sig i situationen? Sluta spela martyr som ett hjälplöst offer, lämna om det inte passar! Barnen klarar sig bättre utan er.

• Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar
  • Brumma
    Anonym (L) skrev 2015-05-07 19:58:52 följande:

Ja, jag tar mig rätten att tolka sådant jag hör eller läser - vad menar du annars att man ska göra med information man får? Jag tolkar den precis som du gör, inget konstigt med det.

Det är för mig stor skillnad på att be om råd och att bara klaga, och det har inget att göra om personen är bonusförälder eller biologisk förälder - jag tycker inte det är okej att klaga på sina barn alls. Däremot är det bra om man ber om råd från andra när man själv hamnat i en situation som man inser att man inte har verktyg för att hantera, vilken slags förälder man än är.

Du får gärna förtydliga hur du uppfattar att jag behandlar bonusföräldrar sämre än andra människor, för det är nämligen inte sant.

Den sista meningen du skrev är precis det som får mig att må dåligt och bli arg också, speciellt när det riktas mot barn.

Jag förstår helt enkelt inte hur du kan tolka ett inlägg som riktar sig till den här tråden och dess skribenter till att handla om vad hennes sk bonusbarn säger.

Självklart får man klaga lite - hellre skriva av sig här så man inte behöver göra det till barnen...

Hur du behandlar bonusföräldrar sämre? Tja - det räckte med meningen "Om det spelar så stor roll så låt bli att skriva i dessa forum så kan ingen kommentera negativt på det ni skriver i så fall så slipper ni det.".

Fast du kanske anser att alla som skriver här - i känsliga rummet - får ta ansvar för andra människors agerande? Att man som bonusförälder inte skall kunna uttrycka sig av rädsla för att bli påhoppad är inte ok. Och att på allvar föreslå det som ett alternativ är att särbehandla bonusföräldern. Men som sagt, du kanske hade sagt likadant till en nybliven mamma som varit utom sig av trötthet och skrivit att hon inte orkade mer och fått massa elaka påhopp? Eller en tonårsmamma som frågat hur hon skulle lösa det med dottern som vägrar hjälpa till hemma? Och får en massa skit kastat i ansiktet för det?

Vill man inte bli påhoppad av en mobb så uttryck inte dina känslor...

Hur är det med mobbade barn? Säger du att de kan klä sig annorlunda eller inte uttrycka att de inte tycker som sina klasskamrater för om de låter bli att uttrycka sig så kan ingen säga ngt negativt om dem?
  • banerry

Självklart är det fel på den biologiska föräldern som inte tar sitt ansvar som förälder genom att välja en partner som inte är beredd att släppa in barnet i familjen. Men nu är jag ute efter att diskutera bonusföräldrarnas roll och ansvar för även om det är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hand att ta hand om barnet så har även bonusföräldrarna ansvar för sitt handlande. Det är lite som i fall där ett barn far illa t.ex. fysisk misshandel av den ena föräldern och den andra föräldern möjliggör misshandeln genom att se åt andra hållet, plåstra om såren utan att anmäla och låtsas som dom inte har något ansvar.

Jag har läst många inlägg där bonusföräldrar skrivit att de avsäger sig allt ansvar för sin partners barn och då vill jag bara säga till er att ni lever i en fantasivärld för att vara vuxen i ett hushåll där det finns barn innebär alltid ett visst ansvar.

och vissa skriver här att man måste få klaga och få ur sig sin frustration även som bonusförälder och det håller jag helt och hållet med om MEN det handlar om HUR man gör det och VAD man vill ha hjälp med. Om man ställer frågor som visar att man faktiskt har barnets mående i åtanke också och inte bara är ute efter hur man själv ska må bra, hur man själv ska STÅ UT med ungen som vissa skriver så ser jag inget fel i det.

när biologiska föräldrar skriver och beklagar sig och ber om hjälp så finns det 99 gånger av 100 alltid även ett uttryck av kärlek och välvilja mot barnet. Det är Det som saknas när de menade bonusföräldrarna skriver, de verkar inte bry sig ett dugg om hur Barnet mår, de ser bara barnet som ett problem som dom vill bli av med.

Jag har läst trådar där bonusföräldrar klagar MEN också ställer frågor där de undrar hur de ska förbättra relationen och även har intresse av att barnet ska må bra, min ts är INTE riktad till dom.

Min tråd är riktad till dom som lever i en fantasivärld där dom intalar sig själva att dom inte har något som helst ansvar för barnen, dom som inte bryr sig om hur Barnet har det, dom som bara tänker på sig själva och helst skulle sett att barnet försvann och bodde någon annan stans. Dom som bara klagar och tycker synd om sig själva utan att vilja göra något åt det annat än att försöka få barnet till att flytta.

• Brumma
    banerry skrev 2015-05-11 19:23:41 följande:

Självklart är det fel på den biologiska föräldern som inte tar sitt ansvar som förälder genom att välja en partner som inte är beredd att släppa in barnet i familjen. Men nu är jag ute efter att diskutera bonusföräldrarnas roll och ansvar för även om det är de biologiska föräldrarnas ansvar i första hand att ta hand om barnet så har även bonusföräldrarna ansvar för sitt handlande. Det är lite som i fall där ett barn far illa t.ex. fysisk misshandel av den ena föräldern och den andra föräldern möjliggör misshandeln genom att se åt andra hållet, plåstra om såren utan att anmäla och låtsas som dom inte har något ansvar.

Jag har läst många inlägg där bonusföräldrar skrivit att de avsäger sig allt ansvar för sin partners barn och då vill jag bara säga till er att ni lever i en fantasivärld för att vara vuxen i ett hushåll där det finns barn innebär alltid ett visst ansvar.

och vissa skriver här att man måste få klaga och få ur sig sin frustration även som bonusförälder och det håller jag helt och hållet med om MEN det handlar om HUR man gör det och VAD man vill ha hjälp med. Om man ställer frågor som visar att man faktiskt har barnets mående i åtanke också och inte bara är ute efter hur man själv ska må bra, hur man själv ska STÅ UT med ungen som vissa skriver så ser jag inget fel i det.

när biologiska föräldrar skriver och beklagar sig och ber om hjälp så finns det 99 gånger av 100 alltid även ett uttryck av kärlek och välvilja mot barnet. Det är Det som saknas när de menade bonusföräldrarna skriver, de verkar inte bry sig ett dugg om hur Barnet mår, de ser bara barnet som ett problem som dom vill bli av med.

Jag har läst trådar där bonusföräldrar klagar MEN också ställer frågor där de undrar hur de ska förbättra relationen och även har intresse av att barnet ska må bra, min ts är INTE riktad till dom.

Min tråd är riktad till dom som lever i en fantasivärld där dom intalar sig själva att dom inte har något som helst ansvar för barnen, dom som inte bryr sig om hur Barnet har det, dom som bara tänker på sig själva och helst skulle sett att barnet försvann och bodde någon annan stans. Dom som bara klagar och tycker synd om sig själva utan att vilja göra något åt det annat än att försöka få barnet till att flytta.

De ytterst ytterst FÖRSVINNANDE få då alltså? Du skriver nämligen som om det vore vanligt och det låter väldigt mycket som om du inte riktigt läst igenom vad många faktiskt skriver utan att läsa in en massa saker...
  • banerry
    Brumma skrev 2015-05-11 19:36:30 följande:

De ytterst ytterst FÖRSVINNANDE få då alltså? Du skriver nämligen som om det vore vanligt och det låter väldigt mycket som om du inte riktigt läst igenom vad många faktiskt skriver utan att läsa in en massa saker...

Japp i verkligheten är dom få det tror jag verkligen men på detta forum är dom många procentuellt sett, det är bara att gå in och läsa.

Vad är det jag läser in? Ge gärna exempel.
  • banerry
    Sous skrev 2015-05-07 08:41:37 följande:

Jag skulle kunna svara på ts med orden: det är inte synd om biologiska föräldrar heller. Generellt. Och vi klagar och gnäller ändå. På trotsiga barn, otacksamma barn, barn som bråkar med sina syskon, barn som inte sover etc. Och väldigt sällan är omgivningens första reaktion att skrika: "du visste vad du gav dig in på!" eller "det märks på hur du skriver att du avskyr barnet, klart barnet reagerar!". Det händer, men inte så ofta.

Den första anklagelsen är dessutom ganska osann. Visste jag, innan jag skaffade barn, vad jag gav mig in på? Nej. Jag kunde inte föreställa mig omställningen. Så hur ska en människa utan barn kunna förstå hur det är att kliva in i kanske flera större barns liv? Omöjligt, säger jag.

Visst det finns väldigt otrevliga bonusföräldrar, men ibland undrar jag om de kanske skulle ha lättare att ta till sig bonusbarnen om omgivningen inte var så fördömande.

Du har rätt, det är inte synd om biologiska föräldrar heller. Om det hade varit en massa biologiska föräldrar som skrev likadana trådar som nämnda bonusföräldrar skriver här så skulle min trådstart istället varit "föräldrar Det är inte synd om er"! Men nu finns det inga såna trådar där föräldrar bara skriver hur jobbiga barnen är utan att de också uttrycker välvilja mot barnen.

Du kanske inte visste vad du gav dig in på men helt ovetandes kunde du inte varit om du inte gick in med skygglappar. Du måste väl ha träffat barnen innan ni flyttade ihop och att barn är något som förändrar livet måste du ha hört någonstans.

Men har man inga barn sedan innan förstår jag att det är svårt att veta hur det är att leva med barn och alla barn är också olika, egna individer som kräver olika mycket.

Men du har fortfarande ett val att flytta ut igen om du inte tycker att det funkar och du inte har någon ork/lust att göra det som krävs för att alla ska trivas.

Jag är inte ett dugg dömande mot dom som klagar med som också uttrycker att de faktiskt vill ha en bra relation till sina bonusar och är intresserade av att även barnen ska må bra. Om man inte skriver detta hur ska man då tolka det? Om man bara skriver hur jobbig ungen är och att man längtar till hen flyttar? Klart det är jobbigt emellanåt och klaga får man men det är inte okej att leva med ett barn år efter år om man bara klagar över det utan att se sin egen del i det hela.
  • sextiotalist
    banerry skrev 2015-05-11 19:23:41 följande:

Då har jag levt i en fantasivärld i 20 år, eftersom det har varit min sambo som tagit ansvar över sina tidigare barn. Vuxenansvar har man haft, men huvudansvaret har alltid legat hos sambon och allt som har med föräldrarollen till.
  • Brumma
    banerry skrev 2015-05-11 19:46:04 följande:

Japp i verkligheten är dom få det tror jag verkligen men på detta forum är dom många procentuellt sett, det är bara att gå in och läsa.

Vad är det jag läser in? Ge gärna exempel.

Du får det att låta som om flertalet faktiskt avskyr sina bonusbarn pga att de inte skriver som en biologisk förälder.

Tex din första mening i TS "Ni bonusföräldrar som skriver här på fl och tycker synd om er själva för att ni har så jobbiga bonusbarn, förstår ni inte att ni har ett val att lämna er partner?" Här låter det som om alla som "klagar" på sina bonusbarn avskyr dem så mkt att enda alternativet är att "avsky" eller lämna. Du låter inte som om du överhuvudtaget inser att en del "klagar" för att få ur sig känslor HÄR istället för hemma. Eller för att faktiskt få stöd och råd. Det ÄR skit jobbigt att ha bo usbarn ibland. Och ännu jobbigare eftersom man inte får uttrycka det utan påhopp. Det är skit jobbigt att ha egna barn också ibland, men där är det mer lovligt att "klaga".

Hela TS osar av "ihopklumpning" av alla "bonusföräldrar som har mage att yttra ett enda ont ord" om sina bonusar.Och eftersom du anser att det är så många procent på detta forum som ditt inlägg riktar sig mot så tolkar jag det som att du läser många inlägg här på FL som Fan läser bibeln ungefär.. dvs med förutfattade meningar och oförmåga att bortse från vad du TROR personen anser istället för att läsa vad personen SKRIVER. Tyvärr väldigt vanligt i styvförälderforumet. Vilket är väldigt konstigt med tanke på att nästan alla trådar av det här slaget uppstår i känsliga rummet där reglerna säger att man skall visa särskild hänsyn mot TS...

Jag är medveten om att det finns några sådana trådar du nämner, men att de skulle vara många håller jag inte med om.

Det vore intressant att veta vilka trådar du menar så jag kan se om jag uppfattar dem på samma sätt som du eller om jag läser på annat sätt. Och då menar jag självklart inte en eller två trådar utan alla dessa "många procentuellt sett" :)
  • BioBonus
    banerry skrev 2015-05-11 20:09:53 följande:
    Du har rätt, det är inte synd om biologiska föräldrar heller. Om det hade varit en massa biologiska föräldrar som skrev likadana trådar som nämnda bonusföräldrar skriver här så skulle min trådstart istället varit "föräldrar Det är inte synd om er"! Men nu finns det inga såna trådar där föräldrar bara skriver hur jobbiga barnen är utan att de också uttrycker välvilja mot barnen.

Du kanske inte visste vad du gav dig in på men helt ovetandes kunde du inte varit om du inte gick in med skygglappar. Du måste väl ha träffat barnen innan ni flyttade ihop och att barn är något som förändrar livet måste du ha hört någonstans.

Men har man inga barn sedan innan förstår jag att det är svårt att veta hur det är att leva med barn och alla barn är också olika, egna individer som kräver olika mycket.

Men du har fortfarande ett val att flytta ut igen om du inte tycker att det funkar och du inte har någon ork/lust att göra det som krävs för att alla ska trivas.

Jag är inte ett dugg dömande mot dom som klagar med som också uttrycker att de faktiskt vill ha en bra relation till sina bonusar och är intresserade av att även barnen ska må bra. Om man inte skriver detta hur ska man då tolka det? Om man bara skriver hur jobbig ungen är och att man längtar till hen flyttar? Klart det är jobbigt emellanåt och klaga får man men det är inte okej att leva med ett barn år efter år om man bara klagar över det utan att se sin egen del i det hela.
    Jag tror en bra grundregel är att läsa bonusföräldrars "klagotrådar" med samma glasögon som man använder när man läser föräldrars. Att det i grund och botten finns en välvilja och en önskan att det ska fungera (om inte annat så för att man faktiskt älskar barnets förälder) även om det, precis som i en del föräldrars trådar, inte står skrivet. Man tar för givet att en förälder känner välvilja för sitt barn även när han/hon spyr galla över trots, lata tonåringar eller vuxna barn som vägrar flytta hemifrån. Det är inget en förälder behöver bedyra för att slippa påhopp. Det borde inte en bonusförälder behöva göra heller. Men här inne utgås det från att alla bonusföräldrar som har mage att klaga är känslokalla satmaror tills de, kanske, har lyckats övertala mobben att de faktiskt i grunden vill att det ska fungera med barnen..
  • Brumma

Ta då tråden jag länkade till i ett tidigare inlägg. I den trådstarten uttrycks ingen "kärlek" till barnet utan endast en trötthet på situationen och en längtan tillbaka till tiden innan barnet. Ändå möts TS med mestadels välvilja och stöd.

Men du hade alltså gått på som du gör mot bonus föräldrar i den här tråden?

Jag kan leta upp fler trådar om du vill?
  • Brumma

Har du läst tråden jag länkade till än?

Här är en till -www.familjeliv.se/forum/thread/75287880-angest-av-att-aka-hem-efter-jobbet

Hur ställer du dig till den? En bonusmamma som skriver så hade blivit sågad vid fotknölarna, men en mamma får förståelse och stöttning.

Så kom inte och säg att de trådar där biologiska mammor får stöttning innehåller en massa kärlek, för det är ganska mkt klagan...
Svar på tråden Det är inte synd om er bonusföräldrar