• Caspers mamma

Håller på att bli galen! hjälp och tips tack!

Jag behöver tips, eller snarare hjälp.

Jag har två barn, en på 4,5 år och en på 3 månader. Den äldsta driver mig till vansinne. Vi har nu stannat hemma från dagis i två dagar för att han tycker alla kläder är knöliga. Till och med kalsonger och strumpor. Han går naken hemma. Ha vägrar plocka undan efter sig och stökar ner/förstör med flit. Han lyssnar inte och när han inte får som han vill slår och sparkar han mig. Bara mig, inte pappa eller lillebror. Vad ska jag göra? Jag orkar inte mer! Vi missar allt. Kalas, dagis, utflykter. Allt för att han inte vill ha kläder på sig. Ibland tror jag han gör det för att jävlas.

Vad ska jag göra?

Förstår att han är såhär för att lillebror tar så mycket tid men min man där borta 8-20 5 dagar i vecka så det är svårt att hitta tid att göra saker bara han och jag.

• Svar på tråden Håller på att bli galen! hjälp och tips tack!
  • Lilla JJ

Vad gör han om du säger att ni ska gå ändå? Min kille också 4,5 är likadan med kläder ibland men när jag säger ok då får du åka som du är. Då åker kläderna på.

Le-det kan smitta!
  • Caspers mamma

Det funkar tyvärr inte heller. Då bryter han ihop totalt. Det gör ju så ont i hjärtat när han gråter. Men jag vill gå ut! Det gör inte så mycket att han missar dagis, han problem liksom. Men jag vill gärna handla och komma ut ur lägenheten.

• fredsduvan

Gå ut och säg hej då så får han springa efter naken tom bryter du inte detta så kommer det inte bli lätt sen vägrar han ändå hade jag tagit en leksak och hållt i den och sagt nu tar vi tröjan så går du denna annars får han den inte sen tar du en leksak till byt den mot byxorna på osv... du måste vara bestämd nu annars blir han odräglig och får ingen respekt för dig och slutar lita på dig att du inte kan hjälpa honom ur denna situation

Förstår att det är jobbigt kram

• padelin

Hej

Jag tror detta helt och hållet beror på att det har kommit in en ny bebis i hemmet och att han påverkas av det. Jag tycker inte du skall se det som trots att han inte vill klä på sig. Jag tror det handlar om kontroll och uppmärksamhet. Han vet inte hur han skall få "tillbaka" sin mamma som han nu delar med en liten bebis.
    Har du pratat med honom om det? Frågat vad han känner?

Om du har en klok BVC sköterska så tror jag du kan få bra hjälp där. Tips jag kan komma på är t ex att involvera honom mer i skötseln av bebisen, ge han ansvar och låt han känna sig viktig. Han har ju fått en ny viktig roll som storebror och han behöver få veta vad det innebär.

Sen när han känner sig redo att gå tillbaka till dagis så kanske det är lättare för honom om han vet vilka rutiner ni har där hemma och att han kan släppa det några timmar för att gå till dagis. Börja med en dag och "försök klara dig själv" sen kan ni kanske utöka hans tid på dagis.
    Sen tror jag att han behöver mer ensamtid med dig. Kan ni inte ta någon timme då och då när du kan få avlastning, som ni kan hitta på saker, gå och handla, gå till lekplatsen, kanske hälsa på på dagis?

Svar på tråden Håller på att bli galen! hjälp och tips tack!