• snelhesthen

Könsneutrala namn på gnagare

Jag tänkte jag skulle skaffa en gnagare, men så tänkte jag på den här hen-debatten och det där med att tvinga på varelser en könsroll. Så tänkte jag att om jag skaffar en gnagare exempelvis en hamster, ett marsvin eller en kanin så skulle jag döpa den till exempelvis Britt-Åke så det inte känner sig kränkt. 
    Vad tror ni? är det en bra idé?

Om jag skaffar en kanin så får den heta Kurt-Hjördis.

Några fler könsneutrala namn på gnagare? Och vilken färg ska jag ha på min gnagare? Jag vill inte framstå som en rasist genom att välja fel djur.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Könsneutrala namn på gnagare
  • Dr Nail

Britt-Åke tycker jag är ett kränkande namn för att det antyder att hen är både man och kvinna! .tänk om hen identifierar sig som VARKEN det ena eller det andra. Vi måste sluta tillskriva individer kön de inte vill ha!

• snelhesthen

Jag tänkte att då kan den liksom välja. Ett pip om den föredrar britt eller två om den föredrar Åke. Men om den piper TRE gånger så vill den heta båda två.

• Dr Nail
    snelhesthen skrev 2015-05-10 12:40:31 följande:

Största dilemmat är ju färgen. Hur vet jag att jag gör ett antirasistiskt val?

Finns det mörkfärgade hamstrar? Då är de det antirasistiska alternativet. Om det inte finns mörkfärgade hamstrar, då tycker jag att hamstern är ett rasistiskt och kränkande djur och det är rasism att äga en.
  • Dr Nail

Ja. En modern, demokratisk kanin som representerar mångfald och mänskliga rättigheter.

• snelhesthen

Jag tycker inte det ser ut som en Kurt-Hjördis. Jag tycker den ser ut att heta Mustafa-Barbro.

• radwanska

Men det spelar väl ändå ingen roll vad du ger gnagaren för namn? Den lägger inget värde i namnet och kommer således inte kunna känna sig kränkt. Du behöver inte anstränga dig för att komma på ett könsneutralt namn.

• Flisan97
    radwanska skrev 2015-05-19 21:28:50 följande:

Men det spelar väl ändå ingen roll vad du ger gnagaren för namn? Den lägger inget värde i namnet och kommer således inte kunna känna sig kränkt. Du behöver inte anstränga dig för att komma på ett könsneutralt namn.

Tråden är ju bara ironi haha
  • Dixie

jag tycker inte du ska begränsa dig till så typisk svenska namn - så tex Kimmie- Lou,  Seth-Louise, Kevin-Michelle

• radwanska
    snelhesthen skrev 2015-05-10 12:40:31 följande:

Största dilemmat är ju färgen. Hur vet jag att jag gör ett antirasistiskt val?

Men snälla någon det begriper ni väl att färgen på en hamster inte har något med rasism att göra?! Har jag hamnat i bak-och-framlandet eller vad är det frågan om? Alla namnförslagen är ju dessutom fruktansvärda..
  • Topcom
    Dr Nail skrev 2015-05-10 13:14:47 följande:

Ja. En modern, demokratisk kanin som representerar mångfald och mänskliga rättigheter.

Tycker hen ser ut att heta fak a jo :") vilken söt en!!
Svar på tråden Könsneutrala namn på gnagare