• ElliK

BF januari 2016

Äntligen plussade jag i söndags. Är bara i vecka fem och har bf 16 januari 2016. Alla ni andra som har bf i januari, låt oss följas åt under resan. :)

Själv har jag ett barn sen innan, en son, som blir 1,5 år i juni. Har försökt med syskon sen i december.

• Svar på tråden BF januari 2016
  • ElliK

Vad kul :)

Vi trodde vi skulle plussa på senast tredje försöket men så blev det inte.

Förra grav kände jag symptom över en vecka innan BIM. Denna gången ingenting, och känner fortfarande knappt nånting nu i vecka sex. Lite foglossning är väl det ända, och det hade jag kunnat ha ändå.

Diche79 skrev 2015-05-15 20:20:47 följande:

Hej,

har oxå precis plussat, Bf runt 19januari.

Har en son som blev 1,5år i april :)

Blev gravid på första försöket nu, är fortfarande lite chockad!!

Går o trycker på brösten i smyg för att känna så de verkligen är ömma... Med sonen hade jag illamående redan innan bim, nu känner jag bara lite lätt under dagen.

Hur mår du?

• ElliK

Min föra grav mådd jag illa tidigt, varje dag. Denna gången känner jag ingenting i princip. Kan bli lite "off" eller hur jag ska säga, men det är allt. Känns så konstigt för man glömmer faktiskt bort att ett är en bebis magen. Det spänner lite i livmodern ibland, och är lite svullen. Känns för bra för att va sant att jag mår så pass bra.

Ska ringa mvc och skriva in mig idag. Är nu i vecka 5+6. :)

• ElliK

Jag har också en son född i dec 2013 (den 20). :)

Hoppas du slipper illamåendet denna gången. Har inte heller nånkänningar av det än. Håller tummarna för att jag slipper det. Förra grav kände jag att jag var gravid en vecka innan BIM, med lite olika symptom. Denna gången känner jag kanske inte efter på samma sätt iom att sonen ska tas om hand. Hurra för att slippa illamåendet än så länge iaf ????

tystlängtan skrev 2015-05-26 19:21:11 följande:

Hej, jag hoppar in här också om det går bra. Jag har BF 20 januari (kan nog ha lite fel, för kommer egentligen inte ihåg riktigt när jag hade mens senast, men tror mig veta när jag hade ägglossning).

Vi har en son född i dec 2013, så kommer skilja 2 år mellan barnen.

Med sonen tog det 2,5 år, men den här gången gick det snabbare (fick tillbaka mensen i slutet av förra sommaren och har inte skyddat oss sedan dess, så ca 10 mån kan man väl säga att det tog den här gången).

Är väldigt trött bara, men inget illamående (än). Men det smög sig på i runt v. 7-8 förra gången, så jag passar på att vräka i mig mat så att det finns lite att ta av om det blir samma den här gången.  Åt i princip bara frukt och yoghurt i 2 mån när illamåendet var som värst, ser inte fram emot en liknande period igen. Samtidigt vill man ju ha symtom för att det ska kännas som att allt går som det ska.

Har berättat för en vän och kommer berätta för en till snart, men kommer i övrigt försöka hålla det hemligt om det går tills v.12 är passerat, men kommer bli svårt. Ska bl a på bröllop och ett par andra tillställningar där folk kommer bli misstänksamma när jag inte dricker, men det är inte så mycket att göra något åt.

Under förra graviditeten var jag ganska rädd för både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Hade dock bestämt mig för vaginal förlossning, men pga att lillen la sig i sätesbjudning så blev det snitt ändå. Nu vill jag ha snitt igen eftersom jag är bekant med det och det gick så bra sist, tror ni man får igenom det även om det inte finns några medicinska orsaker? Någon som vet?

Jag bor i Göteborg och är 26 år för övrigt.

• ElliK

Ni som har blödning, hur är den?

Fick blödning nu imorse. Är som i början av mens typ. Hade det inte förra gången jag var gravid. Har pratat med bm och det är bara att avvakta och förhoppningsvis inget allvarligt. Men såklart är jag orolig ändå.

• ElliK

Blödningen slutade ganska fort i fm efter jag sett det. Varit väldigt lite i em, knappt märkbart.

Läste att 30-40% har blödningar nån gång under graviditeten. Så det är ganska många. Utan att det slutar i mf.

Alex92 skrev 2015-05-28 13:59:07 följande:

Ja det är ju väldigt vanligt med blödningar. Själv har jag aldrig haft det förutom när jag fick mitt mf. Det började med blod på pappret, och sen eskalerade det som en mens i drygt 5-6 dagar. Då var jag fortfarande i ett väldigt tidigt skede I graviditeten.

• ElliK

Ett började igen på em och har fortsatt sen dess. Väldigt lite blod och behöver inte ha skydd utan räcker att jag torkar bort mer pappret när jag varit på toa. En liten klump, typ en cm knappt, har kommit ut. Men det var mörk levrat blod. Har inte några känningar av mf symptom men är såklart ändå lite orolig. Är det samma på måndag ska jag nog ringa och be om ul. Annars väntar jag till onsdag då jag har tid hos bm för inskrivning.

Gravidigen1985 skrev 2015-05-29 08:57:34 följande:

Jag skulle inte oroa mig om det slutade igen så fort! Har haft som du 2 ggr och det har gått bra :)

• ElliK

Bm sa att det inte är lönt att ta ett test än för det kommer inte visa rätt svar isåfall. Vad säger dom på gynakuten och fick du ul direkt?

Hemlig78 skrev 2015-05-30 09:16:09 följande:

Är du orolig, vilket är inget konstigt, så ta ett gravtest.

Jag fick blödning i v 6+0 , men jag åkte in till gynakuten direkt. Jag vill veta.

• ElliK

Gick in i vecka åtta idag.

Vet du hur lång tid efter man börjat blöda tills dess att det är missfall eller inte? Menar att om det är missfall har du magsmärtor och kraftig blödning inna ex tre dagar från det första blodet kom ut. När kan man lugna sig och veta att det bara är vanlig blödning? Man kan ju blöda hur länge som helst.

Hemlig78 skrev 2015-05-30 11:12:15 följande:

Vilken vecka är du i?

Gynakuten gav mig svar direkt.

• ElliK

Omöjligt att veta förrens man kollat upp det då alltså.

Symptom från graviditeten menar du? Isåfall så har jag knappt haft några. Men jo jag känner mig gravid.

Hemlig78 skrev 2015-05-30 14:57:49 följande:

Alla är olika, vissa får ont men många känner ingen smärta därav ma, vissa får vanligt med blod som mens andra endast lite tex rosa-brunt.

Har du symptom kvar?

• ElliK

Jaha vad bra. Läste om vaginalt ul och det är jag inte pigg på. Har en bm uppe på mitt mvc som gör ul så fick boka en tid hos henne om jag ville sa bm i telefon igår. Har tid bokad på onsdag för inskrivning men kanske bokar ul redan på måndag. Får se hur jag känner mig. Vill såklart veta! Jobbigt att tänka på det, att det kan va helt normalt eller tvärtom.

Skönt med nån att prata om det med iaf. Sambon vill gärna inte bli påmind om det så försöker inte säga nåt om det till han.

Hemlig78 skrev 2015-05-30 19:42:33 följande:

Det bästa är att kolla med vul

Och eftersom du har gått in i v 8 så syns det utan problem när du gör vul, boka privat ( de är oftast duktiga o bryr sig) eller Gyn akuten ( dock kan du få sitta ett tag i väntrummet)

Jag vet hur jobbigt det är att vara orolig o ovetande.

• ElliK

Igår morse kom en klump ut och jag blev ganska säker på att det är missfall. Satt på toan så såg inte alls hur den såg ut. Har fortfarande inga symptom på missfall mer än klumpen. Och blödningen som är kvar, dock mindre. Ska ringa och boka ul till imorgon em.

Hemlig78 skrev 2015-05-30 20:36:53 följande:

Problemet med att göra ul tidigt är att man kanske inte ser, o det är ju onödigt att bli orolig för det.

Män mår också dåligt i sådant läge , det är därför de inte vill prata om det,

• ElliK

Jag bor i Skåne. Ringde gynakuten igår men hade jag åkt in där hade jag fått vänta minst sex timmar och sen kanske blivit hemskickad. Dom hade haft kaos i lördags. Så har väntat till idag och ska ringa nu när dom öppnar och få tid till i em när dom har ul tider uppe på mvc.

Alex92 skrev 2015-05-31 20:25:21 följande:

Vilket län bor du i? Jag bor i Stockholm och fick tidigt ul förra veckan i slutet på vecka 7. Är i vecka 8 nu. För min del såg man bra på vanligt ultraljud, men de gör även vul om det behövs. Ultraljudsbarnmorskorna var det jag var hos. Så bor du här i kring så kan det ju vara värt att gå dit!

• ElliK

Hoppas på att det inte är nåt men väntar på dåliga svar. Vi har inte haft sex så det har inte påverkat. Inga riktlinjer att gå efter för allt kan betyda vad som helst ju. ???? sitter på gynakuten nu då dom inte hade tid på vanliga ul förens på fredag.

Diche79 skrev 2015-06-01 08:41:03 följande:

Hej,

det behöver inte vara missfall!

Jag blödde 2 gånger när jag var gravid med min son, först i v 7 och sen i v 9.

Var iväg på UL bägge gånger och båda gånger visade det att fostret

mådde toppen! Andra gången var det massor med blod, vaknade tidigt på morgonen av att jag var kissnödig och när jag satte mig på toa så var mina vita trosor helt nerblodade, plus det hade kommit i sängen!

Blödde sen hela dagen, men fostret mådde bra!

Man har väldigt känsliga slemhinnor i början, så sex eller om man "tagit i" vid toalettbesök kan medföra blödnigar.

Jag har ringt till kvinnokliniken på sjukhuset och fått tid direkt!

• ElliK

Förstod det, tack då mycket :)

Tyvärr är det missfall. Bekräftat via vul. Förmodligen utomhavandeskap (heter det väl..) verkade det som. Tröstat mig med att det händer av en mening. Tack för all stöttning!

Diche79 skrev 2015-06-01 11:17:02 följande:

Nej, det är absolut inga riktlinjer, jag ville bara ge dig lite hopp..

Håller tummarna att det går bra för dig/er!

• ElliK

Tack!

Hemlig78 skrev 2015-06-01 18:36:16 följande:

Beklagar :(

• ElliK

Väldigt jobbigt! Men dt sker ju av en anledning. Och som du säger får man trösta sig med att det iaf skedde tidigt. Är glad att det inte var om två veckor när vi är på solsemester.

tystlängtan skrev 2015-06-01 21:40:55 följande:

Beklagar. Har också haft ett tidigt missfall, är fruktansvärt när all lycka slår om till sorg. Om man ska försöka se något positivt med det hela, så var det nog bra att det skedde tidigt iaf. Utomkvedshavandeskap kan vara både farligt och smärtsamt om det vill sig illa.

• ElliK

Tack! Verkar vanligast att ett sker i v 7-8. Ja jag tröstar mig med att barnet inte hade överlevt i längre fram istället. Då är ett bättre nu än sen. Men så himla tråkigt ändå. När ett väl tar efter fem månaders försök så går det åt skogen ändå.

Diche79 skrev 2015-06-02 07:58:34 följande:

Tråkigt, beklagar verkligen!

Jag fick missfall innan jag blev gravid med sonen.

Foster dog i v 7-8, men kroppen reagerade inte förrän v 12, två dagar

före KUB.

Var jätteledsen första veckan, men sen insåg jag att det hände av en anledning.

Läkaren sa till mig att det var nåt fel på fostret och att det var "naturens eget sätt att ta hand om det som inte skulle kunnat överlevt".

Svar på tråden BF januari 2016