• MissMf

Hur får ni er ca 1åring att somna?

Vår son är snart ett år. Dagtid somnar han i vagnen och sover ute. På natten så brukar han somna med en flaska ersättning, inte om han får välling för den tar slut fortare. Om han inte hinner somna av flaskan så får man ligga med honom i våran säng i 1-2 timmar ibland. Vi vill ju ha tid till varandra oxå. Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur får ni er ca 1åring att somna?
  • Liiz01

Vi nattar i famnen med en flaska välling. Det går på 5 min så vi har inte haft behov av att göra annorlunda. Sedan lägger vi henne i sin säng. Innan läggningen byter vi blöja, tar på pyjamas och drar ner och säger god natt till persiennerna tillsammans.

• Drottningen70

I den åldern nattade jag fortfarande med att vagga i famnen eller liggande i sängen. I perioder kunde det ta 1-2 timmar.

• aleakim

Jag ligger i vår säng intill spjälsängen och sjunger för honom.

Ibland tar det en halv vaggvisa och ibland kan det ta en timme innan han somnar, men jag väntar bara ut honom. Det blir bättre och bättre, förut kunde det ta två-tre timmar trots att han såg i kors av trötthet.

W och liten i magen :)
  • anaconda

Välling i soffan med lite gos, borsta tänder efter, sen torr blöja på och lite insmörjningen på kroppen. Sen lägger jag dottern i sin säng, pussar och kramar innan sen lämnar jag rummet och hon somnar oftast på 2 min annars ligger hon och leker en liten stund själv innan hon somnar. Lägger 21.00 o sover till 8-8.30

• MammAmma

Nu är detta inte aktuellt i ert fall, men jag ammade alltid mina till sömns. Låt honom somna i famnen i soffan istället för att 'slösa' flera timmar i sängen?

• Varit där

När min var ett så fixade vi för sängen, fixade välling och så sa hon godnatt till de som var hemma och så gick den som skulle lägga henne in med henne i sängen och då läste vi en bok medan hon drack välling. Sen så la vi oss bredvid, släkte, puss och kram och sa godnatt. Sen så låg den bredvid tills hon somnade och det tog totalt 30 min men vi började tidigt med de rutinerna med..

• En blå giraff

Vid ett års ålder nattade jag i vår säng genom att ligga bredvid tills han somnade. Om det tar 1-2 timmar att natta tror jag det är bättre att lägga barnet senare eller minska dagsömnen. Låter som om barnet inte är tillräckligt trött.

Svar på tråden Hur får ni er ca 1åring att somna?