• minerva123

När kan syskon sova i samma säng?

Har en fråga inför framtiden! Vi har en 2-åring och en 3-månaders och bor i en trea. I det som nu är 2-åringens rum har vi en 120 cm resårmadrass utan ben. Om lillebror visar sig vara en lika närhetsälskande filur som storebror så ser jag det inte som omöjligt att de kan trivas med att sova i samma säng framöver. Men när kan man börja med det? Läste någonstans att barn under 1 år inte ska sova med syskon och hursomhelst kommer lilla att sova i vårt sovrum fram tills minst 1 år. Men efter det? Någon som vet eller har erfarenhet?

• Svar på tråden När kan syskon sova i samma säng?
  • green34
    minerva123 skrev 2015-05-17 04:13:05 följande:

Nja, som rummet ser ut finns det bara en vägg att ställa sängen mot. Varför tycker du att en t ex 2-åring och en 4-åring ska ha varsin säng (givet att de sover bra tillsammans och trivs)?

Jag har väl rätt till min åsikt i detta?
  • green34
    Miss P skrev 2015-05-16 23:23:54 följande:

Köp en våningssäng istället tycker jag.

Både smidigt och praktiskt.
  • Ego Lovers
    Miss P skrev 2015-05-16 23:24:51 följande:
    Skämtar du??? 
    Vadå skämtar? Nä de var trygga med det och otrygga utan varann. De valde det helt själva. Nu kan de sova utan varann. De är syskon! Får inte syskon sova tillsammans?

Tom bup påtalade att det de sover bäst av så ska de sova så. Bättre med sömn än att man har barn som vaknar på nätterna och som gör att alla sover dåligt på natten.

Min son har en sömnstörning.
  • minerva123
    green34 skrev 2015-05-17 08:21:49 följande:
    Jag har väl rätt till min åsikt i detta?

Självklart! Jag undrar bara varför du tycker så.
  • Miss P
    Ego Lovers skrev 2015-05-17 09:21:00 följande:
    Vadå skämtar? Nä de var trygga med det och otrygga utan varann. De valde det helt själva. Nu kan de sova utan varann. De är syskon! Får inte syskon sova tillsammans?

Tom bup påtalade att det de sover bäst av så ska de sova så. Bättre med sömn än att man har barn som vaknar på nätterna och som gör att alla sover dåligt på natten.

Min son har en sömnstörning.
    Jag och min lillebror sov aldrig i samma säng... men däremot så hade vi en våningssäng. Jag skulle dock inte vilja sova med min bror om jag var 11 år och han var 14 år.
  • Griseknoen35
    Miss P skrev 2015-05-17 11:07:21 följande:
    Jag och min lillebror sov aldrig i samma säng... men däremot så hade vi en våningssäng. Jag skulle dock inte vilja sova med min bror om jag var 11 år och han var 14 år.
    Det e du det. Alla är olika. En bra egenskap man kan ha är att se längre än sin egna näsa och även ha förståelse för att alla inte gör och är som en själv. Det är inge konstigt eller fel att samsova.
  • green34
    Griseknoen35 skrev 2015-05-17 11:51:44 följande:

Det e du det. Alla är olika. En bra egenskap man kan ha är att se längre än sin egna näsa och även ha förståelse för att alla inte gör och är som en själv. Det är inge konstigt eller fel att samsova.

Och det är heller inget konstigt med dom som inte föredrar att samsova.

Alla är vi olika.
  • IsDimma
    Miss P skrev 2015-05-16 23:24:51 följande:
    Skämtar du??? 
    Hade det varit lila konstigt med två flickor i den åldern?
  • Ego Lovers
    Miss P skrev 2015-05-17 11:07:21 följande:
    Och det ska respekteras precis som det ska respekteras att mina barn ville sova tillsammans. Vad är det som är svårt att förstå?
  • Miss P
    Griseknoen35 skrev 2015-05-17 11:51:44 följande:
    Ingen i min närhet har sina barn sovande i samma säng... De har våningssäng...
  • Miss P
    IsDimma skrev 2015-05-17 16:10:59 följande:
    Hade det varit lila konstigt med två flickor i den åldern?
    Ja det hade jag tyckt... Jag har rätt att tycka vad jag vill..
  • Miss P
    Ego Lovers skrev 2015-05-17 18:06:35 följande:
    Och det ska respekteras precis som det ska respekteras att mina barn ville sova tillsammans. Vad är det som är svårt att förstå?
    Inget är svårt att förstå... Men jag har rätt till min åsikt... Jag har rätt att få skriva den... eller ????
  • green34
    Miss P skrev 2015-05-19 16:19:02 följande:

Inget är svårt att förstå... Men jag har rätt till min åsikt... Jag har rätt att få skriva den... eller ????

• BeanBag

Mina barn har sovit i samma säng när de känt för det från de var ca 5 & 2 tills de var ca 10 & 7, då de började tycka att det blev för trångt.

• Ego Lovers
    Miss P skrev 2015-05-19 16:17:29 följande:
    Men varför köpa våningsäng. De har en varsin 160 säng i sina rum. De ligger inte på varann.
  • green34
    Miss P skrev 2015-05-19 16:17:29 följande:

Jätte praktiskt med våningssäng.
  • Penida

Nu verkar ju TS vara av åsikten att det är okej att de sover i samma säng även om andra tycker det är tokigheter att samsova i samma säng..
    Om jag var du skulle jag avvakta och se, TS. Det är långt kvar. Kanske sover något av syskonen bäst själv när det är aktuellt, kanske vill storebror som nu sover själv (eller det kanske han inte gör?) inte dela säng med lillebror plötsligt, kanske önskar de en förälders närhet framför syskonets. Kanske sover de jättebra tillsammans. Jag hade tyckt att det hade känts okej från 12-18 månader gissar jag men jag har ingen personlig erfarenhet av syskon som sover tillsammans men då hade det känts säkert. Tycker det låter som en trevlig lösning för barn som gärna sover med någon fysiskt nära. Tryggt.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden När kan syskon sova i samma säng?