• tankfull

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Anonym (illa till mods) skrev 2015-05-16 22:48:07 följande:

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

Om en av mina närmaste vänner hade kämpat länge och var jätteledsen över att inte kunna få barn så hade jag ringt henne och berättat läget. Sagt att jag berättar för att du ska slippa få det slängt i ansiktet på Facebook och att jag hoppas du kan glädjas med mig trots allt. SEN hade jag lagt upp det på FB - fast aldrig en ultraljudsbild, bara själva nyheten. Så hade jag gjort.

Jag tycker att ömsesidig respekt alltid är det bästa och att försöka behandla andra som man själv önskar bli behandlad. Jag tycker att FB verkar handla en hel del om att slänga saker i ansiktet på andra. "Kolla när jag och min nya donna leker familj med ditt och mitt barn!" Har väninnor som tycker detta känns sådär. Min egen mamma träffar ytterst sällan sina barnbarn, men då hon gör det ska det läggas ut bilder på FB på barnen. "Kolla vilken bra mormor jag är!"

Nej, Facebook är inte bara kul. (Det känns många gånger lite falskt också eftersom det inte ger den sanna bilden av verkligheten utan en bild av hur man vill att verkligheten ska se ut.)
    Jag hade inte reagerat som din vän med att ösa ur mig utan bara hållit tyst så jag försvarar inte hennes beteende alls, jag säger bara att jag själv hade informerat henne innan jag lade ut nåt på Facebook.
  • tankfull
    Donum skrev 2015-05-17 14:48:28 följande:
    Allt detta för att du inte tål att andra människor är glada?
    Att förmedla glädje är väl en sak, men tycker du verkligen att det är bara det som Facebook används till? Du kan inte alls tycka att det hela blir en liten smula självupptaget ibland? Och att det finns människor som tycks mer upptagna av sina mobiler än av sina barn eller av verkligheten runt om? Även om du själv kanske använder FB på ett vettigt sätt betyder det inte att alla andra gör det.
  • tankfull
    Donum skrev 2015-05-17 15:20:57 följande:
    Nej, jag tycker att det är rätt mycket gnäll från sådana som är pessimistiskt lagda, men det är inte värre än att jag helt enkelt kan ignorera sådana inlägg. TS har använt Facebook för att lägga ut en ultraljudsbild och detta tolkas då som någon form av bekräftelsestörning. Det är inte ett vettigt förhållningssätt att tolka andras glädje på det viset.
    Jag tycker inte det är någon som har påstått att TS har ett osunt bekräftelsebehov. Däremot är du snabb med att tolka in att andra inte tål att se glädje bara för att de har invändningar mot att FB faktiskt används av dem som har nån form av mer sjukligt bekräftelsebehov där de knappt kan äta en macka utan att facebooka om det! Det är inte alls samma sak som att lägga ut en stor, glädjande nyhet om en graviditet.
  • tankfull
    Anonym (illa till mods) skrev 2015-05-17 15:43:14 följande:

Har läst igenom tråden, och till min lättnad verkar det som de allra flesta tycker att det jag gjort är helt OK. Jag kan även tillägga att jag inte är en sådan som har 100-tals ytliga bekanta som vänner på FB, utan mestadels vänner och familj. Jag lade verkligen inte upp detta som ett rop på uppmärksamhet, och jag tycker definitivt inte jag har något större bekräftelsebehov. Jag gjorde det helt enkelt för att jag var så extremt (och fortfarande är naturligtvis) lycklig. Jag tänkte helt enkelt inte på vilka eventuella konsekvenser det kunde få, att folk kan tycka att det är dumt att lägga upp en bild p.g.a. att det föreligger en liten risk att något ska gå snett med graviditeten och barnet. Det har iallafall jag inte haft en tanke på när någon publicerat en ultraljudsbild på FB. Men nu har jag sovit på saken, och får väl helt enkelt ignorera hennes meddelande så gott det går, även fast det gör ont att höra något sådant från någon som jag trodde stod närmre mig än vad hon egentligen gjorde. 

Först av allt vill jag gratulera till den härliga nyheten! Men: Din vän kanske trodde att hon stod dig såpass nära att du kunde ringt och berättat din nyhet för henne lite speciellt då hon ju uppenbarligen mår väldigt dåligt över sin barnlöshet? Därmed inte sagt att hon har rätt att spy galla. Bara en tanke...
  • tankfull
    Donum skrev 2015-05-17 16:04:51 följande:
    Om man, t ex som Anonym (Undran), som svar på TS ifrågasätter vitsen med att lägga ut bilder och härrör det till bekräftelse, ja, då är jag snabb att tolka att h*n syftar på TS. Frågan blir då varför det ska vara fråga om bekräftelse och varför det inte är "bara" att delge ett av livets största glädjeämnen. När fortsättningen då blir att man inte behöver delge det till någon på Facebook så tar jag mig friheten att undra om det är för att man inte tål att andra är glada som man invänder mot att TS delger sin graviditet.
    Ja, så kan man ju tolka det. Eller så kan man tolka det som ett långt mer allmänt uttalande som inte har med TS nyhet att göra.
  • tankfull
    Anonym (laila) skrev 2015-05-17 18:56:07 följande:
    Visste du att hon är ofrivilligt barnlös och att andras graviditeter är känsliga för henne? Är hon viktig för dig som vän?

Jag frågar inte för att jag tycker att du gjort fel, utan för att det beror lite på svaren på dessa frågor om och hur du ska svara på meddelandet. Ifall en ursäkt från din sida är på plats beror på hur mycket du visste om hur svårt detta är för henne.

Det är hur som helst inte något fel med att publicera en sådan nyhet på facebook. Däremot tycker jag att det är fel av din väninna att göra dig ansvarig för hennes egna känslor. Hon borde inte ha öst ur sig över dig och kanske ångrar hon sig faktiskt nu. Då kanske det är till hjälp om du sträcker ut en hand och ber om ursäkt och säger att du hoppas att hon förstår att din avsikt bara var att berätta nyheten, och att ifall du hade haft en tanke på att hon kunde ta så illa upp hade du aldrig gjort det på detta sätt.

Fast jag tänker att oavsett hur hon hade fått reda på din graviditet hade hon antagligen upplevt det som att hon fick det kastat i ansiktet. Hon inser det bara inte själv, och det är inte ditt fel att hon känner så här nu.
    Jag kan säga att i samma veva som jag själv fick en missad abort vid 36 års ålder, då jag verkligen sett fram emot att få barn, så skulle en av mina närmaste vänner gå ut med att hon var gravid. Hon berättade det för mig innan hon berättade för alla andra och jag uppskattade detta väldigt mycket! Jag gladdes med henne men det kändes skönt att hon kunde känna med mig också. För mig är detta vad vänskap innebär, att man bryr sig om varandra på riktigt - inte att man är en av kreti och pleti på Facebook. Så jo, det gör skillnad hur man får veta. Och just därför skulle jag inte heller välja FB för att berätta för dem jag känner mig närmast om det mest fantastiska som hänt mig någonsin: att jag var gravid. Ja, FB är för vänner, men det är skillnad på nära vänner och dem man bara hör av sig till nån gång då och då.
  • tankfull
    Jennie med ie skrev 2015-05-17 23:01:14 följande:
    Visst gör det ofta skillnad hur man får veta. Men man kan inte förvänta sig att andra ska veta hur man själv önskar få veta, i synnerhet inte om man själv inte är öppen med sin situation och sina känslor. Du hade föredragit att få veta på ett visst sätt, medans någon annan hade tagit illa upp av att få veta på samma sätt.
    Eftersom TS påtalat två gånger vilken nära vän detta var, att hon trodde att de var närmre varandra än så o.sv. så utgick jag ifrån att TS visste vad hennes vän kände och att de hade pratat om det  - men det visar ju sig att de inte alls var så nära vänner, och då kan det ju inte vara något större problem heller om vänskapen nu skiter sig helt! Nej, ingen kan läsa någon annans tankar, men om man vet om att en människa är ledsen behöver man inte klampa rakt över den personen heller. Jag hade alla gånger hellre fått veta en dålig/jättebra nyhet personligen än via facebook, och jag tror det är många med mig som skulle velat det också. Men eftersom TS i detta fallet inte hade en aning om att hennes vän hade det jobbigt så kunde hon ju heller inte agerat annorlunda än hon gjort.
  • tankfull
    Anonym (mor) skrev 2015-05-18 06:38:57 följande:
    På FB är det inte ovanligt med 300-400 "vänner"! Jag har en (1) riktigt nära vän och det räcker för mig.
    Ja, det är ju det jag säger - facebook är för kreti och pleti! Massmeddelanden är inte ett dugg personliga. Tur att du tycker 1 nära vän räcker, jag har ett fåtal som jag räknar som nära vänner och som man kan prata om allt med. Hade en nära vän till mig inte berättat om att hon kämpat för att bli med barn utan att lyckas så hade hon helt enkelt inte varit särskilt nära. Då är det mer en ytlig vän eller bekantskap det handlar om. En facebookvän alltså.
  • tankfull
    Jennie med ie skrev 2015-05-18 07:36:25 följande:
    DU hade hellre fått veta så ja. Andra hade INTE hellre fått veta så. Andra hade tagit det personliga meddelandet som ett hån, som att man skulle tycka det var nåt stort och märkvärdigt. Även om nu TS vetat om vännens barnlöshet och att den var jobbig för denne betyder inte det att hon vetat hur vännen skulle reagera på olika sätt att få vetskap om graviditeten.
    Nähä, och en del andra HADE velat få veta det personligen! Ska vi hålla på såhär ett tag till?
  • tankfull
    Anonym (mor) skrev 2015-05-18 07:40:49 följande:
    Min bästa vän och jag blev kompisar i fjärde klass och i år fyller vi båda 60!!  
    Kul! Jag har en nära väninna som jag känt sen vi började första klass och det är ju lite speciellt att ha sett varandra som barn och gått igenom skolan ihop.
    Men det finns andra som jag också känner mig nära. 

• tankfull
    Anonym (moi) skrev 2015-05-18 07:59:05 följande:
    Shit! Loose the 'tude!
    OMG! Let´s speak english! O forse italiano se preferisci! Stronzo.
  • tankfull
    Jennie med ie skrev 2015-05-18 08:15:43 följande:
    Jag har väldigt stor erfarenhet av ofrivillig barnlöshet och hade under en period svårt att glädjas med andra gravida eller nyblivna föräldrar och då sa jag ungefär ingenting alls. Men steget därifrån till att fara ut mot dem så som TS vän gjort är steget långt. Mycket långt.

UL-bilder må vara privata, och tycker man de är för privata för att läggas ut på fb (där mängden personer som kan se det som sagt kan styras och variera väldigt, det behöver inte alls delas med kreti och pleti) så lägger man inte ut några sådana. Att begära att andra ska dra gränsen på samma ställe och att de ska avstå för att det är jobbigt för den barnlöse att påminnas om att andra ska få det man själv inte kunnat få är att ta det ett par steg för långt. En stor del av grejen med Facebook är som sagt att dela med sig av saker ur sitt liv, erfarenheter, åsikter o s v.

Att en del bör tänka sig för både en och tre gånger över vad de lämnar ut av sig själva och framför allt andra är sant. Absolut. Men det är en vidare fråga än att just handla om graviditetsbesked.
    Men det är väl INGEN här som har sagt att TS vän har betett sig bra som spydde galla? Det som diskuteras är väl hur man kan delge nyheten om graviditet till ofrivilligt barnlösa på olika sätt?

Men vem bestämmer vad som är ett lämpligt sätt? Är det du? Är det jag?
    Finns det aldrig skäl att visa extra hänsyn?
    Jag har försökt att föreslå ett mellanting: att försöka delge nyheten på ett lite mjukare sätt till den som kan bli ledsen och därefter lägga ut det på nätet?
    Detta är hur jag själv vill ha det och hur en del kan tänkas vilja ha det och inte facit för hur alla andra tvunget måste göra, men jag tycker inte att du heller har rätt att bara avfärda den lösningen för att du personligen hellre skulle få besked via facebook.

När individerna inte längre är viktiga utan det gäller att samla 300 gillande kommentarer av "vänner" på facebook tycker jag, personligen, att man har tagit det hela ett par steg för långt.
  • tankfull
    Anonym (moi) skrev 2015-05-18 09:06:09 följande:
    Skulle du inte sluta?
    Så du kan prata svenska trots allt? Och ändå har du inte en tillstymmelse till intressanta argument att tillföra debatten - bara små töntiga inhopp då och då? Längre, sammansatta meningar är ju lite kämpigt...Gråter
Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet