• Donum

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Anonym (Undran) skrev 2015-05-16 23:21:45 följande:

Fast varför lägger man upp en bild på ett foster? Tänk om nåt går snett och alla vet sen. Kan bli jobbigt med många som ska beklaga. Jobbigt känslomässigt...

Livet blir rätt trist om man ska leva som om man väntar missfall och inte barn. Tar man ut glädjen i förskott så får man vara glad en dag till.

Det kan vara precis tvärtom, att just för att alla vet så slipper man förklara hela bakgrunden till att man är ledsen om det händer något.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Gena skrev 2015-05-17 07:42:39 följande:

De flesta har ju inte bara vänner på Facebook, utan även många ytliga bekanta. Många har ju flera hundra vänner där. Kan vara lite jobbigt att berätta för så många om man senare skulle få missfall. Och när det väl händer så vill man att de ska veta, för annars kan man springa på bekanta och gamla skolkamrater och fd kolleger som man måste berätta det för under lång tid efteråt.

Personligen tycker jag att en ultraljudsbild är lite för personlig att lägga ut på på Fb. Det känns som en privat grej.

Jag förstår om man tycker att en ultraljudsbild är privat, även om jag personligen inte tycker det. Däremot förstår jag inte varför man ska utgå ifrån att det går åt helvete?

Man blir väl inte gladare av att tänka så?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Donum
    Gena skrev 2015-05-17 10:49:48 följande:

För mig gick det faktiskt åt helvete och jag är väldigt glad att jag inte gick ut med det på Facebook. Det var många som kände till graviditeten ändå, eftersom jag varit sjukskriven, men min chef såg till att de på jobbet fick veta vad som hänt och min mamma informerade släkten. Ändå kan det ett år senare fortfarande komma "eftersläntrare"  som faktiskt tror att jag fick ett barn, som exempelvis en kollega som varit tjänstledig häromveckan. Det gjorde ont i hjärtat att berätta.

Hade jag skrivit om det på Fb hade det varit så många som vetat det att jag kanske måstat skriva där om att jag förlorat barnet och fått en massa "beklagar sorgen" från ytliga bekanta.

Jag förstår ändå inte varför man ska utgå ifrån att det går åt helvete istället för att glädjas de dagar man kan vara glad. Jag har fått fem missfall. Det må så vara att man väntar tills man har fått se att barnet lever på ultraljudet, men vad som helst kan ju hända hela graviditeten igenom. Ska man låta bli att glädjas i fall att?

Ska man rent av inte heller meddela om man har fött ett levande barn? Det kan ju dö.
  • Donum
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-17 09:38:17 följande:

Jag är väl en av de få människor som inte har behov av att lägga ut bilder överhuvudtaget. Förstår inte vitsen. Bekräftelse?

Man kan ju tänkas vilja delge omgivningen sitt livs största glädjeämne?
  • Donum
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-17 11:23:18 följande:

Man kan väl glädjas i familjen? Det är väl ändå familjen som är viktigast? Varför måste man ropa ut till alla att man är gravid? Räcker det inte med familj släkt o vänner. Jag förstår inte detta bekräftelsebehov.

För att man är glad?

Jag förstår inte behovet av att tona ner sina glädjeämnen. Är det Jante som säger stopp?
  • Donum
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-17 11:25:46 följande:

Eller så vill man ha bekräftelse och många gillatryck. Det är så sorgligt att höra att så många LEVER genom FB ist för att ha ett riktigt liv.

Bekräftelse på att man är gravid?

Det vet man väl redan om då så rimligen kan ingen bekräfta det mer. Jag tycker att det är sorgligt att så många hellre gnäller än gläds. Livet lär inte bli roligare av färre glädjeämnen.
  • Donum
    ostpaj skrev 2015-05-17 14:09:37 följande:

Undrar hur folk delade med sig av den glada nyheten innan fb?... Zzz..

Man behöver inte kartlägga sitt liv där.

OBS! Man behöver inte...

Undrar hur folk fick tag på varandra innan telefonen fanns?

Man behöver inte använda telefon, men det är en rätt fiffig uppfinning.
  • Donum
    ostpaj skrev 2015-05-17 14:31:28 följande:

Det fiffiga med telefonen är att du inte behöver plocka upp den och berätta för den om vad du åt, vad du köpte, vad du druckit, leka att du känner den och bryyyr dig, försumma dina barn för telefonen eller ägna 95% av din vakna tid åt att leka med den i en låssasvärld, vilket man gör med fb.

Allt detta för att du inte tål att andra människor är glada?
  • Donum
    tankfull skrev 2015-05-17 15:05:53 följande:

Att förmedla glädje är väl en sak, men tycker du verkligen att det är bara det som Facebook används till? Du kan inte alls tycka att det hela blir en liten smula självupptaget ibland? Och att det finns människor som tycks mer upptagna av sina mobiler än av sina barn eller av verkligheten runt om? Även om du själv kanske använder FB på ett vettigt sätt betyder det inte att alla andra gör det.

Nej, jag tycker att det är rätt mycket gnäll från sådana som är pessimistiskt lagda, men det är inte värre än att jag helt enkelt kan ignorera sådana inlägg. TS har använt Facebook för att lägga ut en ultraljudsbild och detta tolkas då som någon form av bekräftelsestörning. Det är inte ett vettigt förhållningssätt att tolka andras glädje på det viset.
  • Donum
    tankfull skrev 2015-05-17 15:38:50 följande:

Jag tycker inte det är någon som har påstått att TS har ett osunt bekräftelsebehov. Däremot är du snabb med att tolka in att andra inte tål att se glädje bara för att de har invändningar mot att FB faktiskt används av dem som har nån form av mer sjukligt bekräftelsebehov där de knappt kan äta en macka utan att facebooka om det! Det är inte alls samma sak som att lägga ut en stor, glädjande nyhet om en graviditet.

Om man, t ex som Anonym (Undran), som svar på TS ifrågasätter vitsen med att lägga ut bilder och härrör det till bekräftelse, ja, då är jag snabb att tolka att h*n syftar på TS. Frågan blir då varför det ska vara fråga om bekräftelse och varför det inte är "bara" att delge ett av livets största glädjeämnen. När fortsättningen då blir att man inte behöver delge det till någon på Facebook så tar jag mig friheten att undra om det är för att man inte tål att andra är glada som man invänder mot att TS delger sin graviditet.
  • Donum
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-17 17:58:25 följande:

Haha, du är rolig du.. Undrar vad det är man skulle vara avundsjuk på? Jag behöver inte höra, åh va fina bilder! Åh va duktig du är! Åh vilka söta barn du har osv osv.. Jag har inte Facebook, kommer aldrig att skaffa. Jag lever i verkligheten och har ett bra liv. Tänk lite på rapporten om barnen som nu har kommit till tals, som känner sig kränkta av att föräldrarna lägger ut bilder på dom. Sorgligt, det är vad det är. Adjö på er :)

Det är väl bra om du trivs med ditt sätt att hantera verkligheten. Det är när du missunnar andra att visa glädje som du biter dig själv i svansen. Lägg mer tid på att vara glad så blir livet roligare. Den missunnsamme är sin egen bödel.
  • Donum
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 19:28:42 följande:

Och det är din åsikt, jag har en annan! Ser inte allt som endast rätt eller fel det finns zoner därimellan! En situation kan vara både rätt och fel så att säga, mina argument rasar inte eftersom du inte kan övertyga mig om att jag har fel! Frikort och frikort handlar om att tänka sig in i bådas situation och jag kan förstå bådas vinkel!

Är det rätt eller fel att kalla någon "ofantligt ointelligent"?
  • Donum
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 19:50:39 följande:

Beror på om man sedan kan diskutera varför man tycker det? Finns ju yttrandefrihet i Sverige!

Ok. Så personangrepp kan vara rätt enligt dig?

I min värld så förlorar man i samma ögonblick man hemfaller åt personangrepp.

Att angripa TS person för att hon gläds åt sin graviditet är helt vrickat.

Yttrandefrihet reglerar statens relation till medborgarna. Har inte ett dugg med hur det fungerar mellan personer.
  • Donum
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 20:26:05 följande:

Och allt i livet handlar om att vinna eller förlora? Hur vore det om båda sidor istället satte sig ner och försökte förstå varandra?

Hur menar du att TS vän sätter sig ner och försöker förstå henne när hon går till personangrepp?
  • Donum
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 21:10:24 följande:

Japp, för någon anledning finns det ju och högst troligt är det ju inte ens TS det handlar om utan det finns ju något underliggande.

Det var inte en ja- eller nejfråga utan HUR menar du att TS vän sätter sig ner och försöker förstå henne när hon går till personangrepp?
  • Donum
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 21:58:38 följande:

När lite tid har gått förstås! Eftersom att de är vänner har det nog mer gemensamt än detta meddelande! Allt behöver inte gå på en eftermiddag!

HUR, var frågan. Alltså, på vilket sätt försöker TS vän förstå TS när hon går till personangrepp?

Om jag kallar, säg, Pelle "Idiot!" försöker jag att förstå Pelle när jag säger så?
  • Donum
    Anonym (kidz) skrev 2015-05-18 22:03:05 följande:

Ska du göra ett tredje försök att besvara frågan, som börjar med HUR....?

:D Det är inte lätt när det är svårt.
  • Donum
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-19 06:39:32 följande:

Alltså ni har verkligen svårt att fatta.. Klart att hon visar förståelse när hon går till personangrepp.. Är ni dumma på riktigt? Hon får förståelse när TS och hon sätter sig ner och TS får berätta varför hon la upp ultraljudsbilden.. Du skapas förståelse! Ni har ju hängt upp er på själva situationen den har jag lämnat för länge sedan!

Det är möjligt att jag är. På vilket sätt visar du mig förståelse genom att kalla mig dum?

Det är nog första gången jag har hört att man visar förståelse genom att gå till personangrepp.
Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet