Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet
Har läst igenom tråden, och till min lättnad verkar det som de allra flesta tycker att det jag gjort är helt OK. Jag kan även tillägga att jag inte är en sådan som har 100-tals ytliga bekanta som vänner på FB, utan mestadels vänner och familj. Jag lade verkligen inte upp detta som ett rop på uppmärksamhet, och jag tycker definitivt inte jag har något större bekräftelsebehov. Jag gjorde det helt enkelt för att jag var så extremt (och fortfarande är naturligtvis) lycklig. Jag tänkte helt enkelt inte på vilka eventuella konsekvenser det kunde få, att folk kan tycka att det är dumt att lägga upp en bild p.g.a. att det föreligger en liten risk att något ska gå snett med graviditeten och barnet. Det har iallafall jag inte haft en tanke på när någon publicerat en ultraljudsbild på FB. Men nu har jag sovit på saken, och får väl helt enkelt ignorera hennes meddelande så gott det går, även fast det gör ont att höra något sådant från någon som jag trodde stod närmre mig än vad hon egentligen gjorde.
Jag frågar inte för att jag tycker att du gjort fel, utan för att det beror lite på svaren på dessa frågor om och hur du ska svara på meddelandet. Ifall en ursäkt från din sida är på plats beror på hur mycket du visste om hur svårt detta är för henne.
Det är hur som helst inte något fel med att publicera en sådan nyhet på facebook. Däremot tycker jag att det är fel av din väninna att göra dig ansvarig för hennes egna känslor. Hon borde inte ha öst ur sig över dig och kanske ångrar hon sig faktiskt nu. Då kanske det är till hjälp om du sträcker ut en hand och ber om ursäkt och säger att du hoppas att hon förstår att din avsikt bara var att berätta nyheten, och att ifall du hade haft en tanke på att hon kunde ta så illa upp hade du aldrig gjort det på detta sätt.
Fast jag tänker att oavsett hur hon hade fått reda på din graviditet hade hon antagligen upplevt det som att hon fick det kastat i ansiktet. Hon inser det bara inte själv, och det är inte ditt fel att hon känner så här nu.