Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 20:36:41 följande:
Uttryckte mig väl lite fel, det är väl inte 100% rätt det hon gör..Dock tycker jag inte att man ska avsäga sig vänskapen, eller tycka att väninnan är psykisksjuk (vilket flera kommentarer antyder här) för isåfall är väl alla det här på FL som hoppar på varandra. Vi får via TS se en vinkel av historien jag vill plocka fram och försöka se den andra vinkeln. Är kanske provocerande men för mig är det viktigt att se alla vinklar av en historia. Vad vet vi egentligen om deras relation, kanske är TS allmänt skrytsam och i detta var droppen? Vi vet ju inte.. Dessutom tycker jag att Ts kanske borde ha lagt upp denna tråd på ett annat forum än "svårt att få barn" eftersom detta är en av få ställen vi har "rätt" att vara känsliga för att alla sitter i samma båt men det var lite OT.
På ett forum som detta har vi inte så mycket val än att utgå från det som läggs fram för oss så länge detta är inom rimlighetens gräns. Annars kan vi inte tycka och tänka och bemöta kring nånting om vi alltid ska väva in allt som teoretiskt sett möjligen kan ha skett men som vi inte har fått någon information om. Tills vi har konkret anledning att tro annat får vi utgå från att det som skrivs stämmer, kommer annan info senare får vi ta ställning till det då men vi kan inte ta ställning till faktorer som ö h t inte är kända.
Ja, absolut gick TS vän för långt. Det vidhåller jag. Absolut gick hon över gränsen för vad som är okej agerande utifrån det TS beskriver. Tveklöst.
Dömer jag henne därmed som en usel människa? Nej. Säger jag därmed att hon inte har rätt att känna sorg, orättvisa, ilska över sin situation? Nej. Säger jag därmed att jag själv aldrig gör fel? Nej.
Kanske skäms vännen redan. Kanske känner hon själv att hon gick över gränsen, men vill/vågar inte ta nytt initiativ till kontakt. Den biten tycker jag TS ska överväga att bjuda på, svara att det är tråkigt att vännen ser det så och att avsikten inte var att trycka till någon annan. Vidhåller vännen fortfarande det hon skrev, fortsätter okvädningsorden och anklaagelserna, ja då är det nog läge att lägga ner... Men kanske blir det i stället ett backande, kanske en ursäkt, och kanske en fortsatt relation dem emellan. Det kan det kanske vara värt, TS?