• Jennie med ie

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Eftersom en stor del av FB är att dela med sig glimtar av sitt liv, sina åsikter, sina intressen o s v så får den som inte kan bli gravid acceptera att få se bilder på gravida magar och bebisar, den som inte kunnat få nåt jobb får acceptera att få läsa arbetsrelaterade uppdateringar, den som förlorat bröstet p g a cancern får acceptera att läsa om ryggproblem p g a för stor byst, den som är ofrivilligt underviktig får acceptera att få läsa om andras kamp för att minska i vikt, den som förlorat sitt barn får acceptera att andra skriver om sorgen efter ett älskat husdjur o s v. Annars är det deras eget ansvar att lämna fb eller begränsa sin tillgång till andras inlägg.

Sen finns det givetvis mer eller mindre okej SÄTT att skriva om dessa saker, men ATT det skrivs om det är inte fel.

• Jennie med ie
    Anonym (laila) skrev 2015-05-17 18:56:07 följande:
    Visste du att hon är ofrivilligt barnlös och att andras graviditeter är känsliga för henne? Är hon viktig för dig som vän?

Jag frågar inte för att jag tycker att du gjort fel, utan för att det beror lite på svaren på dessa frågor om och hur du ska svara på meddelandet. Ifall en ursäkt från din sida är på plats beror på hur mycket du visste om hur svårt detta är för henne.

Det är hur som helst inte något fel med att publicera en sådan nyhet på facebook. Däremot tycker jag att det är fel av din väninna att göra dig ansvarig för hennes egna känslor. Hon borde inte ha öst ur sig över dig och kanske ångrar hon sig faktiskt nu. Då kanske det är till hjälp om du sträcker ut en hand och ber om ursäkt och säger att du hoppas att hon förstår att din avsikt bara var att berätta nyheten, och att ifall du hade haft en tanke på att hon kunde ta så illa upp hade du aldrig gjort det på detta sätt.

Fast jag tänker att oavsett hur hon hade fått reda på din graviditet hade hon antagligen upplevt det som att hon fick det kastat i ansiktet. Hon inser det bara inte själv, och det är inte ditt fel att hon känner så här nu.
    Din slutkläm är tänkvärd. Jag tror att är man såpass känslig för andras graviditeter så kan det bli tokigt hur man än får veta det. Hade TS t ex ringt vännen för att berätta det personligen innan det visades få fb hade det lika gärna kunnat tas som att hon verkligen gnuggade det i ansiktet på henne och gjorde det till en stor grej. Hade TS inte berättat på fb alls och vännen fått höra det på andra vägar så hade det nog också varit jättefel. O s v.
  • Jennie med ie

Hade jag varit du TS så hade jag inte bett om ursäkt eftersom jag inte tycker att du gjort fel utifrån vad du skrivit här, däremot hade jag svarat att jag tycker det är tråkigt att hon känner som hon gör och att tanken aldrig varit att kasta något i ansiktet på andra. Ungefär så. Kanske har hon redan insett eller så kommer hon av ditt svar inse att hon tog i för mycket och gjorde dig ansvarig för sina känslor på ett felaktigt sätt, och då har du möjligen öppnat upp för en fortsatt vänskaplig relation genom att vara "the bigger man" liksom. Kan det inte vara värt det? 

• Jennie med ie
    tankfull skrev 2015-05-17 20:31:55 följande:
    Jag kan säga att i samma veva som jag själv fick en missad abort vid 36 års ålder, då jag verkligen sett fram emot att få barn, så skulle en av mina närmaste vänner gå ut med att hon var gravid. Hon berättade det för mig innan hon berättade för alla andra och jag uppskattade detta väldigt mycket! Jag gladdes med henne men det kändes skönt att hon kunde känna med mig också. För mig är detta vad vänskap innebär, att man bryr sig om varandra på riktigt - inte att man är en av kreti och pleti på Facebook. Så jo, det gör skillnad hur man får veta. Och just därför skulle jag inte heller välja FB för att berätta för dem jag känner mig närmast om det mest fantastiska som hänt mig någonsin: att jag var gravid. Ja, FB är för vänner, men det är skillnad på nära vänner och dem man bara hör av sig till nån gång då och då.
    Visst gör det ofta skillnad hur man får veta. Men man kan inte förvänta sig att andra ska veta hur man själv önskar få veta, i synnerhet inte om man själv inte är öppen med sin situation och sina känslor. Du hade föredragit att få veta på ett visst sätt, medans någon annan hade tagit illa upp av att få veta på samma sätt.
  • Jennie med ie
    tankfull skrev 2015-05-18 06:01:00 följande:
    Eftersom TS påtalat två gånger vilken nära vän detta var, att hon trodde att de var närmre varandra än så o.sv. så utgick jag ifrån att TS visste vad hennes vän kände och att de hade pratat om det  - men det visar ju sig att de inte alls var så nära vänner, och då kan det ju inte vara något större problem heller om vänskapen nu skiter sig helt! Nej, ingen kan läsa någon annans tankar, men om man vet om att en människa är ledsen behöver man inte klampa rakt över den personen heller. Jag hade alla gånger hellre fått veta en dålig/jättebra nyhet personligen än via facebook, och jag tror det är många med mig som skulle velat det också. Men eftersom TS i detta fallet inte hade en aning om att hennes vän hade det jobbigt så kunde hon ju heller inte agerat annorlunda än hon gjort.
    DU hade hellre fått veta så ja. Andra hade INTE hellre fått veta så. Andra hade tagit det personliga meddelandet som ett hån, som att man skulle tycka det var nåt stort och märkvärdigt. Även om nu TS vetat om vännens barnlöshet och att den var jobbig för denne betyder inte det att hon vetat hur vännen skulle reagera på olika sätt att få vetskap om graviditeten.
  • Jennie med ie
    tankfull skrev 2015-05-18 07:46:19 följande:
    Nähä, och en del andra HADE velat få veta det personligen! Ska vi hålla på såhär ett tag till?
    Gör vad du är sugen på.

Eller nöj dig vid poängen att det inte är så självklart vilket som är det "rätta" sättet att berätta för just den aktuella individen och att det därför inte kan dras slutsatsen att om man inte berättar personligen så har man gjort fel.

Ditt val.
  • Jennie med ie
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 08:05:42 följande:

Tycker att det finns väldigt många här som är oförstående till hur psykiskt svårt det är att vara ofrivilligt barnlös. Jag har under sju års tid gratulerat och försökt vara glad för andras skull men ibland brister man tyvärr eftersom den psykiska pressen från andra och sig själv är så stor.

Personligen tycker jag att ultraljuds bilder är privata och något man visar upp endast för närmaste familj och vänner inte för de tusentals som får tillgång till bilden på Facebook (vänners vänner osv) detta liknar jag med att man ställer sig på ett torg fullt av folk med bilden och skricker ut att man ska ha barn och blir sur för att inte alla bryr sig. Det är faktiskt så att ert barn inte är centrum av världen även om barnet är allt för er! Om jag någonsin får barn kommer inte en enda bild komma ut på Facebook då jag är familjealbum typen, mitt liv är privat men jag delar gärna med mig till nära IRL så att säga! När det kommer till Facebook borde flera fundera på vad som delas eller inte, jag skulle kunna kartlägga alla på Facebook och göra inbrott hos dem när de är på semester, överfalla dem när de går ensam genom parken, på gymmet eller kidnappa era barn eftersom jag vet allt om dem.. Vad de heter, vilket dagis de går på, hur gamla de är, vilka deras kompisar är.. Inte bara snälla typer hänger på Facebook. Kanske lite OT men min poäng är väl att fler borde tänka, du och din vän borde kanske lyssna på varandra.. Ingen av er har vare sig 100% rätt eller 100% fel. Det finns alltid fler sidor än din!

Och ni som kommenterar här, ni borde få en läxa i empati!

Jag har väldigt stor erfarenhet av ofrivillig barnlöshet och hade under en period svårt att glädjas med andra gravida eller nyblivna föräldrar och då sa jag ungefär ingenting alls. Men steget därifrån till att fara ut mot dem så som TS vän gjort är steget långt. Mycket långt.

UL-bilder må vara privata, och tycker man de är för privata för att läggas ut på fb (där mängden personer som kan se det som sagt kan styras och variera väldigt, det behöver inte alls delas med kreti och pleti) så lägger man inte ut några sådana. Att begära att andra ska dra gränsen på samma ställe och att de ska avstå för att det är jobbigt för den barnlöse att påminnas om att andra ska få det man själv inte kunnat få är att ta det ett par steg för långt. En stor del av grejen med Facebook är som sagt att dela med sig av saker ur sitt liv, erfarenheter, åsikter o s v.

Att en del bör tänka sig för både en och tre gånger över vad de lämnar ut av sig själva och framför allt andra är sant. Absolut. Men det är en vidare fråga än att just handla om graviditetsbesked.
  • Jennie med ie
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 08:37:10 följande:
    Tycker inte att du har rätt att bestämma hur en person får fara ut eller inte, ibland kommer känslorna utan att man kan kontrollera det. Dock hoppas jag att de kan mötas och prata så att vännen förhoppningsvis kan och vill be om ursäkt!

Håller med dig till vis del, dock kanske man om man väljer att dela med sig till så många räkna med att inte bara få positiv respons?

För mig är Facebook endast ett verktyg att hålla kontakt med vänner som bor långt bort.. Vilket jag gör i privata meddelanden men jag accepterar att vi alla har olika syn på vad forumet "borde" vara till för. Jag följer inga småbarns föräldrar längre, gör för ont, så det är väl min kompromiss de får lägga upp vad de vill bara jag slipper se!
    Ingen har sagt nåt om att inte få, det är inte olagligt så visst får hon. Men att det är över gränsen för vad som är okej och rimligt beteende är uppenbarligen de flesta överens om.

Att själv välja bort att ta del de saker som är jobbiga för en är rätt väg att gå, att förvänta sig att andra avstår från att dela med sig av dem är fel väg.
  • Jennie med ie

Nu har jag liksom ö h t inte skrivit något om hur jag själv skulle vilja få besked om jag varit i vännens sits.

Däremot om jag vore i TS sits. Såhär:

"Hade jag varit du TS så hade jag inte bett om ursäkt eftersom jag inte tycker att du gjort fel utifrån vad du skrivit här, däremot hade jag svarat att jag tycker det är tråkigt att hon känner som hon gör och att tanken aldrig varit att kasta något i ansiktet på andra. Ungefär så. Kanske har hon redan insett eller så kommer hon av ditt svar inse att hon tog i för mycket och gjorde dig ansvarig för sina känslor på ett felaktigt sätt, och då har du möjligen öppnat upp för en fortsatt vänskaplig relation genom att vara "the bigger man" liksom. Kan det inte vara värt det? "

• Jennie med ie
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 11:18:07 följande:
    Att skriva ett upprört brev är att vara över gränsen? Kan komma på massor av saker som vore så mycket värre, att skriva ett upprört brev tycker jag ligger lågt på skalan även om jag anser att vännen självklart behöver be om ursäkt tycker jag nog att TS överdriver väldigt mycket. Hon väntar ett barn och borde fokusera på det medan hennes vän sitter och är olycklig och mår skit.. Med största sannolikhet mår hon dåligt över det hon skrivit med! I längden är det TS som har en väldigt liten anledning att vara ledsen, hon borde vara mer ledsen för sin väninnas skull än för sin egen.. 
    Ja att skriva ett upprört brev med det innehåll TS beskriver är över gränsen för vad som är okej. Att det finns än värre saker förändrar inte det.
  • Jennie med ie
    Regndamen skrev 2015-05-18 20:28:49 följande:
    Det är kanske bra att du inte lyckats få barn.
    På tal om att gå över gränsen för vad som är OK... 
  • Jennie med ie
    Anonym (ofrivilligt barnlös) skrev 2015-05-18 20:36:41 följande:
    Uttryckte mig väl lite fel, det är väl inte 100% rätt det hon gör..Dock tycker jag inte att man ska avsäga sig vänskapen, eller tycka att väninnan är psykisksjuk (vilket flera kommentarer antyder här) för isåfall är väl alla det här på FL som hoppar på varandra. Vi får via TS se en vinkel av historien jag vill plocka fram och försöka se den andra vinkeln. Är kanske provocerande men för mig är det viktigt att se alla vinklar av en historia. Vad vet vi egentligen om deras relation, kanske är TS allmänt skrytsam och i detta var droppen? Vi vet ju inte.. Dessutom tycker jag att Ts kanske borde ha lagt upp denna tråd på ett annat forum än "svårt att få barn" eftersom detta är en av få ställen vi har "rätt" att vara känsliga för att alla sitter i samma båt men det var lite OT.
    På ett forum som detta har vi inte så mycket val än att utgå från det som läggs fram för oss så länge detta är inom rimlighetens gräns. Annars kan vi inte tycka och tänka och bemöta kring nånting om vi alltid ska väva in allt som teoretiskt sett möjligen kan ha skett men som vi inte har fått någon information om. Tills vi har konkret anledning att tro annat får vi utgå från att det som skrivs stämmer, kommer annan info senare får vi ta ställning till det då men vi kan inte ta ställning till faktorer som ö h t inte är kända.

Ja, absolut gick TS vän för långt. Det vidhåller jag. Absolut gick hon över gränsen för vad som är okej agerande utifrån det TS beskriver. Tveklöst.
    Dömer jag henne därmed som en usel människa? Nej. Säger jag därmed att hon inte har rätt att känna sorg, orättvisa, ilska över sin situation? Nej. Säger jag därmed att jag själv aldrig gör fel? Nej. 

Kanske skäms vännen redan. Kanske känner hon själv att hon gick över gränsen, men vill/vågar inte ta nytt initiativ till kontakt. Den biten tycker jag TS ska överväga att bjuda på, svara att det är tråkigt att vännen ser det så och att avsikten inte var att trycka till någon annan. Vidhåller vännen fortfarande det hon skrev, fortsätter okvädningsorden och anklaagelserna, ja då är det nog läge att lägga ner... Men kanske blir det i stället ett backande, kanske en ursäkt, och kanske en fortsatt relation dem emellan. Det kan det kanske vara värt, TS?
Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet