• Anonym (illa till mods)

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

• Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet
  • Anonym (Skit i!!)

Skit i henne. Låt för Guds skull statusen och bilden vara kvar. Du har all rätt att vara lycklig. Att hon är barnlös är inte ditt problem eller ansvar.

• Anonym (Undran)

Fast varför lägger man upp en bild på ett foster? Tänk om nåt går snett och alla vet sen. Kan bli jobbigt med många som ska beklaga. Jobbigt känslomässigt...

• Anonym (Mia)

Svara henne att hon inte ska behöva få fler sådana nyheter från dig och ta sedan bort henne som vän på fb...

• Anonym (x)

Att lägga upp en bild på ett foster är jättevanligt. Vid tiden för RUL är missfallsrisken väldigt låg och dessutom har man redan fått mage där mitt i graviditeten så det är nog ändå jobbigt med folks reaktioner och att berätta om det blir missfall.

• Ego Lovers

Tycker du ska svara henne att du är ledsen för hennes skull att hon inte har blivit gravid och att du också haft svårt för att bli gravid.

Men att hon inte har någon som helst rätt att spy sin galla över dig. Hon blir inte mer gravid för det.

Fy fan va osmakligt egentligen.

• Kasperina

Som någon skrev hade hon förmodligen en ovanligt tuff dag, been there...
    Det är dock aldrig ok att skriva så, för det är verkligen inget fel i att vara glad för sin graviditet och att vilja berätta det!
    Har man en så dålig dag är man tyst!
    Grattis till graviditeten, och hoppas hon sansar sig och ber om ursäkt!

• Anonym (Barnlös)

Jag närmar mig 40 och försökt få barn i flera år. Jag skulle aldrig bli arg för att någon blir gravid, bara tycka det är jobbigt att det går så lätt för andra. Men det är ju inte personernas fel. Förstår inte hur din "vän" kam skriva så oavsett vilken situation hon är i. Skulle be henne dra åt skogen för hon verkar totalt ointelligent.

• Donum
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-16 23:21:45 följande:

Fast varför lägger man upp en bild på ett foster? Tänk om nåt går snett och alla vet sen. Kan bli jobbigt med många som ska beklaga. Jobbigt känslomässigt...

Livet blir rätt trist om man ska leva som om man väntar missfall och inte barn. Tar man ut glädjen i förskott så får man vara glad en dag till.

Det kan vara precis tvärtom, att just för att alla vet så slipper man förklara hela bakgrunden till att man är ledsen om det händer något.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (T)
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-16 23:21:45 följande:

Ja, precis!

Jag skulle själv aldrig göra det.
  • Sahara848

Vad egoistiskt av henne. Du har rätt till din lycka och rätt att utrycka det på din egen Facebook sida. Hon blir inte mindre gravid av att du är det.

Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet