• Anonym (illa till mods)

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

• Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet
  • Anonym (Fy fan)

Infertila kärringar verkar ha fel på något mer än underredet. Din så kallade vän är patetisk TS. Ta bort och blockera.

• Anonym (Undran)
    Anonym (Fy fan) skrev 2015-05-19 18:20:35 följande:

Infertila kärringar verkar ha fel på något mer än underredet. Din så kallade vän är patetisk TS. Ta bort och blockera.

Hu så hemskt att uttrycka sig så om de som inte kan få barn. Kan man vara så elak ?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-19 10:58:16 följande:
    Det är ju precis tvärtom! Alla vet allt om alla. Det finns ingenting som folk inte berättar om på FB. Ingenting är privat längre. Alla ska basunera ut hela sitt privatliv på FB. Varför?
    Fast inte de ofrivilligt barnlösa. De ska minsann inte berätta, utan bara sura när folk inte förstår deras problem, fast de inte vet om det.
  • Anonym (Undran)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-19 18:33:01 följande:

Fast inte de ofrivilligt barnlösa. De ska minsann inte berätta, utan bara sura när folk inte förstår deras problem, fast de inte vet om det.

Hur menar du nu? Är du ironisk?
  • Anonym (Fy fan)
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-19 18:27:46 följande:
    Hu så hemskt att uttrycka sig så om de som inte kan få barn. Kan man vara så elak ?
    Många verkar tro att infertilitet är en ursäkt för att bete sig hur som helst. Det är det INTE.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-19 18:35:18 följande:
    Hur menar du nu? Är du ironisk?
    Varför skulle jag vara ironisk?

TS är ett utmärkt exempel på detta. Hennes vän blev sur för något TS inte visste om.
  • Anonym (Lite hyfs!)

Märkte att många tyckte att det är "osmakligt" "olämpligt" eller på något sätt fel att dela sin graviditet på Facebook. Hur kommer det sig? Själv tycker jag att att det är ett jättesmidigt sätt att nå alla på en gång. Nya vänner, gamla vänner, släktingar, alla kontakter man har som är utspridda i världen! Tycker facebook är som bäst när man ska berätta om större händelser i sitt liv som när man gifter sig eller får barn. Däremot kan jag på dåliga dagar bli provocerad av banala saker som bilder på sin lunch eller dagens outfit! Herregud vem bryr sig? Men när det väl kommer till kritan tycker jag alla lägger upp vad dom vill.T.ex sin lunch eller sin graviditet. Själv var jag så otroligt lycklig när jag äntligen kunde lägga upp RULbilden på fb! Hade väntat så länge på att få veta att allt var ok där inne så ingen kunde stoppa mig då. Hade någon förstört det som för TS hade jag aldrig förlåtit den personen... Kan man inte hantera sina känslor eller blir så upprörd tycker jag man håller sig undan sociala medier....

• Dixie
    Anonym (Undran) skrev 2015-05-19 10:58:16 följande:
    Det är ju precis tvärtom! Alla vet allt om alla. Det finns ingenting som folk inte berättar om på FB. Ingenting är privat längre. Alla ska basunera ut hela sitt privatliv på FB. Varför?
    det är nog stor skillnad på vad folk berättar på FB - jag har vänner som inte ens berättat att de blivit föräldrar.... så att ALLA berättar ALLT på FB är en klar överdrift - möjligt i vissa umgängen, men inte generellt! 
  • Anonym (Gravid)

Grattis !! Dy gjorde absolut inget fel som la ut den glada nyheten på fb , världen slutar inte snurra för andra bara för att par har svårt att bli gravida , uppenbarligen är hon väldigt deppig och stressad över sin situation just nu .

Jag har en svägerska vars bebis dog en vecka efter födseln men jag kan inte sluta vara lycklig för min egen graviditet som är över om några veckor .

• Anonym (Huvudet för långt in...)
    Anonym (Gun) skrev 2015-05-18 21:21:38 följande:

Kan man inte vara glad om man inte får likes och hejarop på Facebook? Tror du inte folk var glada över sina graviditeter innan de kunde lägga ut dem på nätet?Varför måste man dela alla detaljer av sitt liv med folk på nätet? Räcker det inte att ringa sina vänner och familj och berätta de goda nyheterna?

Nej det gör inte det för det finns en del av er som vill skryta och få uppmärksamhet över ert lyckade liv, era fina jobb, era graviditeter och era prylar. Så enkelt är det.

Låginkomsttagare och lågutbildade är två grupper som använder Facebook mer än genomsnittet. Studien visar också att de som använder Facebook mest inom dessa grupper generellt sätt också har ett sämre välbefinnande. Studien visar samma samband bland kvinnor, där kvinnor som tillbringar mer tid på Facebook är mindre lyckliga och nöjda med sina liv. ? Det här är troligtvis en konsekvens av Facebooks skyltfönster-fenomen. På Facebook presenterar vi oss själva på vårt mest fördelaktiga sätt och när man jämför sitt liv med andras skapas en bild av att alla andra lever ett mycket mer händelserikt liv än man själv, säger Ida Nilsson.

Vi skryter och provocerar

En tredjedel av männen i studien uppger att de vill provocera i statusuppdateringar och kommentarer på Facebook. Det är dubbelt så många som bland kvinnorna där enbart en femtedel uppger samma sak. En fjärdedel av respondenterna uppger att de gärna skryter på Facebook.

? Facebook är ett socialt verktyg som används för att vårda relationer med vänner och bekanta. Men man sållar hårt bland vad man publicerar i statusraden,det är framför allt stora händelser, positiva företeelser och när man mår bra som skriver något på Facebook. Enbart 38 procent delger sin omgivning negativa känslor eller händelser, säger Leif Denti.

Läs gärna hela studien här:

handels.gu.se/om_handelshogskolan/press/pressmeddelanden/nyheter-detalj/sveriges-storsta-facebook-studie---nu-presenteras-resultatet.cid1068993

Facebook är ett sätt att kommunicera med folk. Vilka jävla oss?!? Är det att "skryta" att berätta att man ska bli förälder, oavsett kanal för detta? Så jävla småaktig människa du måste vara!!!
  • gbgumman
    Anonym (Huvudet för långt in...) skrev 2015-05-19 21:08:58 följande:
    Facebook är ett sätt att kommunicera med folk. Vilka jävla oss?!? Är det att "skryta" att berätta att man ska bli förälder, oavsett kanal för detta? Så jävla småaktig människa du måste vara!!!
    Jag kan hålla ned "Gun" i mycket. Tror faktist det stämmer. Men det som skiljer mig från "Gun" är att jag inte på något sett retar upp mig på folk och vad de lägger upp. Vill någon skryta så får de göra det.

TS tycker inte det är fel att lägga ut din söta bild. Du gjorde helt rätt. Jag hade gjort likadant. Att berätta för alla man känner om en graviditet är inte ens att skryta anser jag. Det är ett mycket praktiskt sätt att nå ut. När jag var gravid fanns inte fb vilket var synd. I 9 månader träffa man bekanta som blev förvånade. Lite tröttsamt. Jag älskar att läsa om mina vänners liv på fb även om jag själv använder det sparsamt.
  • skepparbarn

Det är väl på gott och ont att dels med sig antar jag. Din vän gjorde fel i att lägga något sådant på dig, oavsett om hon tog illa vid sig eller inte. Hur skulle du kunna veta, och varför skulle hennes barnlöshet ha någon betydelse för er lycka?

Jag delade med mig av min graviditet i vecka 18. I vecka 22 förlorade vi honom. Så då fick vi gå ut med det också. Kände själv att det bar osmakligt men som jag skrev så behövde jag göra det för klarade inte av att höra frågor om hur det gick med magen.

Vad man delar och inte är upp till en själv, så länge man gör det av rätt anledning.

• Thotis90

Jag är ofrivilligt barnlös och tycker själv att det är jobbigt när andra lägger upp sina besked, men det är ju inte deras fel att jag är barnlös... 

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • 120512

Grattis, vad kul. Blir glad för din skull.

men trist när folk skriver så. Jag tar inte illa upp även om jag har svårt att bli gravid har pcos. Men det har jag tagit mig i kragen o hoppas en växande inomett år..

Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet