• Anonym (illa till mods)

Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet

Vill bara skriva av mig och få lite input på vad jag nyss fått utstå.

Jag har gjort RUL nu i veckan och lade upp de goda nyheterna på FB ikväll. Det enda jag lade upp var ett ultraljudsfoto samt en liten text där det stod att jag och min sambo skulle bli föräldrar i år. Någon timma senare får jag ett privat meddelande på FB av en gammal vän, som jag visserligen inte träffat på ett tag, men som jag ändå alltid ansett vara en av mina närmre. Där fullkomligt spyr hon ur sig galla om hur osmakligt gjort det är av mig att "kasta det i hennes ansikte" att jag är gravid och hur jag kan vara så "ofantligt ointelligent" och inte inse hur jag hånar ofrivilligt barnlösa genom att publicera en sådan nyhet på FB. Hon skrev att hon inte kunde känna ett uns glädje för mig och att jag var patetisk som sökte uppmärksamhet på det här sättet. 

Är det verkligen så hemskt att lägga upp en sådan post? Jag ville verkligen inte såra några känslor, utan var bara så lycklig att jag därför ville dela lyckan med vänner och familj. Men nu känns det inte alls bra :(

Ska nämna att jag är 34 år också. 

• Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet
  • Anonym (À)

Klart du ska kunna dela den glädjen! Någon blir alltid sårad av något man skriver. Skulle du låtsas som ingenting tills ungen är 18? Underbara Clara har skrivit bra om detta, googla. Jag vet hur det är att vara i din väns position men Aldrig att jag skulle nämna det eller missunna någon annan deras glädje.

• AOOlsson
    Det är ju ren och skär idioti.

Får man inte skriva ut sitt livs största händelse på FB, vad får man då skriva där?
    Oavsett vad du skrivier som gör dig glad så kommer folk "ta illa vid sig" eftersom du har gjort det men inte om och vise versa.

Strunda i det bara.
  • Anonym (À)
    Jennie med ie skrev 2015-05-17 13:07:45 följande:

Eftersom en stor del av FB är att dela med sig glimtar av sitt liv, sina åsikter, sina intressen o s v så får den som inte kan bli gravid acceptera att få se bilder på gravida magar och bebisar, den som inte kunnat få nåt jobb får acceptera att få läsa arbetsrelaterade uppdateringar, den som förlorat bröstet p g a cancern får acceptera att läsa om ryggproblem p g a för stor byst, den som är ofrivilligt underviktig får acceptera att få läsa om andras kamp för att minska i vikt, den som förlorat sitt barn får acceptera att andra skriver om sorgen efter ett älskat husdjur o s v. Annars är det deras eget ansvar att lämna fb eller begränsa sin tillgång till andras inlägg.

Sen finns det givetvis mer eller mindre okej SÄTT att skriva om dessa saker, men ATT det skrivs om det är inte fel.

Exakt!
  • Donum
    ostpaj skrev 2015-05-17 14:09:37 följande:

Undrar hur folk delade med sig av den glada nyheten innan fb?... Zzz..

Man behöver inte kartlägga sitt liv där.

OBS! Man behöver inte...

Undrar hur folk fick tag på varandra innan telefonen fanns?

Man behöver inte använda telefon, men det är en rätt fiffig uppfinning.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • ostpaj
    Donum skrev 2015-05-17 14:17:02 följande:

Undrar hur folk fick tag på varandra innan telefonen fanns?

Man behöver inte använda telefon, men det är en rätt fiffig uppfinning.

Det fiffiga med telefonen är att du inte behöver plocka upp den och berätta för den om vad du åt, vad du köpte, vad du druckit, leka att du känner den och bryyyr dig, försumma dina barn för telefonen eller ägna 95% av din vakna tid åt att leka med den i en låssasvärld, vilket man gör med fb.
  • AOOlsson
    ostpaj skrev 2015-05-17 14:31:28 följande:
    Det fiffiga med telefonen är att du inte behöver plocka upp den och berätta för den om vad du åt, vad du köpte, vad du druckit, leka att du känner den och bryyyr dig, försumma dina barn för telefonen eller ägna 95% av din vakna tid åt att leka med den i en låssasvärld, vilket man gör med fb.
    Jag är inte helt säker på om du var seriös med ditt svar men var du det så.

Precis det du skrev om telefonen kan du föra över till datorn oxå! Du behöver inte sitta vid datorn timme efter timme bara för att du KAN göra det.
    - Du behöver framför allt inte berätta vad du ätit, druckit eller visa känslor för den.

Du verkar onekligen ha ett fruktansvärt osunt liv med din dator/smartphone, det må jag säga.

Sen att internet är en låtsasvärld är väl ändå att ta i? Bara för du inte kan röra människorna genom datorn så finns dom ändå, precis som med telefonen.
  • Donum
    ostpaj skrev 2015-05-17 14:31:28 följande:

Allt detta för att du inte tål att andra människor är glada?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (T)
    Donum skrev 2015-05-17 14:48:28 följande:

• tankfull
    Donum skrev 2015-05-17 14:48:28 följande:
    Att förmedla glädje är väl en sak, men tycker du verkligen att det är bara det som Facebook används till? Du kan inte alls tycka att det hela blir en liten smula självupptaget ibland? Och att det finns människor som tycks mer upptagna av sina mobiler än av sina barn eller av verkligheten runt om? Även om du själv kanske använder FB på ett vettigt sätt betyder det inte att alla andra gör det.
  • Donum
    tankfull skrev 2015-05-17 15:05:53 följande:

Att förmedla glädje är väl en sak, men tycker du verkligen att det är bara det som Facebook används till? Du kan inte alls tycka att det hela blir en liten smula självupptaget ibland? Och att det finns människor som tycks mer upptagna av sina mobiler än av sina barn eller av verkligheten runt om? Även om du själv kanske använder FB på ett vettigt sätt betyder det inte att alla andra gör det.

Nej, jag tycker att det är rätt mycket gnäll från sådana som är pessimistiskt lagda, men det är inte värre än att jag helt enkelt kan ignorera sådana inlägg. TS har använt Facebook för att lägga ut en ultraljudsbild och detta tolkas då som någon form av bekräftelsestörning. Det är inte ett vettigt förhållningssätt att tolka andras glädje på det viset.
Svar på tråden Fick obehagligt meddelande på FB efter att jag gått ut med graviditet