• fiasson

Är det vanligt med lögner??

Hejhej allesammans!
    Jag är mamma till två små trollungar på 4,5 år och snart 3. 

Nu är det så att min son på 4,5 år har börjat ljuga. EXTREMT. Han ljuger om allt. Vi har pratat med honom men det har ändå varit relativt oförargligt fram till i lördags. Han sa till mig att hans fröken säger att man inte får slåss. Jättebra tycker jag ju då. Men sen säger han " Fröken säger att du inte får slå mig och N (lillasyster)".
    Jag tappade hakan och kände paniken stiga. Jag försökte lugnt fråga varför hon säger det (och att det stämmer, det får jag inte).
    Jag frågar också: "Säger du på dagis att jag slår er?" 
    "Ja".
    Har mått så dåligt över detta sen dess. Förstår inte varför han säger så. Antingen ljuger han för mig om det eller för sin dagisfröken. Han lade till sen att han säger att hans pappa stjäl och är en tjuv. Han blev lika ledsen och förtvivlad. 
    Inget av detta är ju sant! Är det vanligt att dom ljuger/hittar på historier i denna åldern eller ska jag ta detta väldigt allvarligt?
    Bör jag prata med förskolan om att han gör det?
  • Svar på tråden Är det vanligt med lögner??
  • Anonym (D)

Du bör prata med förskolan så att ni har en öppen kommunikation när han säger sådana allvarliga saker om dig. Inte minst eftersom förskolan har anmälningsplikt så fort de misstänker att ett barn far illa hemma.

• fiasson

Tack, jag anade att jag bör göra det. Usch, min lille kille.. Han som är/varit så harmonisk alltid..

• ssa123

Ta upp detta med personl på dagis. Dock tror jag inte du ska oroa dig över just den biten. Är personalen proffsiga så går de efter helt andra tecken än vad barnen berättar i den åldern.

Med ljugandet är det kanske svårare. Min dotter hade en liten period av detta. Vi pratade mkt om lögner och konsekvenserna av det och hon slutade efter en period. Fast hon ljög mest om huruvida hon tvättat händerna efter maten typ.

• fiasson

Ja men det är så det började, lite ljug här och där om vardagsbestyr och att skylla ifrån sig på lillasyster. Men detta är ju lite mycket. Får ta en diskussion me personalen. Tack för era råd!

Svar på tråden Är det vanligt med lögner??