• Bullterrier

Desperat efter råd. Sluta med nattmål 11 må.

Har en kille på 11 mån som ännu äter 2-3 gånger per natt. Han sover i eget rum. Somnar själv på kvällen i sin säng utan problem. Han äter som en häst på dagen och när han somnar i sängen är det inte med flaskan i mun utan han äter klart, sitter sen i sängen och hoppar lite, bökar runt, småpratar och sen blir det bara tyst och då har han somnat. Han somnar kl 19 för det mesta och vaknar vid 6. Oftast vaknar han första gången vid 23, sen 1:30 och ibland även vid 4.

Har testat alla möjliga varianter, ge vatten tex. Han dricker bara mer då så detta hade ingen effekt. Han får bara välling vid läggning, övriga nattmål blir det ersättning då han ändå inte blir mättare av vällingen, vaknar ändå samma tider.

Får han inte flaskan tar det 1-1,5 timma att få honom att somna om. Inte så att han ligger och gallskriker. Han gnäller lite, blir tyst så man tror att " Ja, nu somnade han" och sen vänder han på sig och börjar gnälla igen.

Med andra ord, för att vi alla ska få sova så har lättaste lösningen varit att ha ersättning redo vid sängen, när han vaknar går jag in med en flaska och går och lägger mig igen. Han dricker ur, slänger den åt sidan i sängen, stoppar i nappen och vänder sig nöjt och somnar om.

Vår dotter som nu är tre år slutade äta av sig själv nattetid vid 7 mån och nöjde sig med nappen för att somna om och allt gick så smidigt med henne. Denna lille kille blir jag inte klok på och om 3 månader börjar jag jobba och då önskar jag att vi kunde få honom att sluta äta på natten och börja sova hela nätter.

Någon som kan ge mig råd hur vi ska bära oss åt? Allt jag tidigare läst om verkar handla om att kan de somna själva, kan de somna om på natten själva, men här skiljer sig hans beteende åt.

Är det värt att försöka vänja av och ge det 3-4 nätter under semestern i sommar när både jag om min man kan hjälpas åt eller hade ni fortsatt gett mat och hoppats att det ger med sig med tiden? Vill bara inte ha en två åring som ännu äter på natten och behöva ta en fight då.

Är helt clueless.

Tacksam för alla råd!

• Svar på tråden Desperat efter råd. Sluta med nattmål 11 må.
  • Dr to be

Hej!

Jag skulle absolut ta fighten:) när båda är hemma och ni har tid. En 11-månaders behöver verkligen inte äta 3 ggr per natt, det är mer än vad vissa nyfödda äter. Är hans tillväxt normal (följer sina kurvor)? Om allt sånt är normalt så är det nog bara vanätande.

Har väl inga direkta råd att ge, vi fick kämpa för att få vår skrutt att äta tillräckligt. Hon slutade med nattmål vid ca 4-5 mån (från ca 3 mån åt hon ett mål per natt runt kl 04). Har ni provat att ge kanske gröt istället för välling vid läggdags? Mättar mer sägs det ju. Ni kan ju ge 1.5-2 portioner.

• Bullterrier

Det är just det att han äter otroligt bra på dagen och både lunch och middag äter han en hel burk barnmat. Mattider på em. /kväll är: 16:30 en burk barnmat, 18:00 Gröt 19:00 150 ml välling.

Han ligger en kanal över medel på både längd och vikt så han har inga problem med vikt eller tillväxt, detta handlar helt klart om ovana.

Han KAN verkligen inte somna om han inte är mätt känns det som. Vi har ju testat några gånger att vagga och vyssja tills han somnar men det tar som sagt 1-1,5 timma och sen kan han vakna efter två timmar igen och köra samma visa.

Därför behövs det att vi är två som kan lösa av varandra vid en avvänjning för högst troligt kommer han vakna minst tre gånger och det kommer ta upp till två timmar per uppvak att få honom tillbaka i sömn.

Härom kvällen vaknade han 22:30 och efter att ha druckit 100 ml ersättning fortsatte han att jämra dig och kom inte till ro. Efter en timma fick han ytterligare 100 ml som han drack ur och sen kom han till ro så är han inte helt mätt kan han ändå inte somna om.

Tack för ditt inlägg, känner mig mer peppad att ge oss på en avvänjning.

• Dr to be
    Bullterrier skrev 2015-05-28 11:29:05 följande:

Det är just det att han äter otroligt bra på dagen och både lunch och middag äter han en hel burk barnmat. Mattider på em. /kväll är: 16:30 en burk barnmat, 18:00 Gröt 19:00 150 ml välling.

Han ligger en kanal över medel på både längd och vikt så han har inga problem med vikt eller tillväxt, detta handlar helt klart om ovana.

Han KAN verkligen inte somna om han inte är mätt känns det som. Vi har ju testat några gånger att vagga och vyssja tills han somnar men det tar som sagt 1-1,5 timma och sen kan han vakna efter två timmar igen och köra samma visa.

Därför behövs det att vi är två som kan lösa av varandra vid en avvänjning för högst troligt kommer han vakna minst tre gånger och det kommer ta upp till två timmar per uppvak att få honom tillbaka i sömn.

Härom kvällen vaknade han 22:30 och efter att ha druckit 100 ml ersättning fortsatte han att jämra dig och kom inte till ro. Efter en timma fick han ytterligare 100 ml som han drack ur och sen kom han till ro så är han inte helt mätt kan han ändå inte somna om.

Tack för ditt inlägg, känner mig mer peppad att ge oss på en avvänjning.

Prova att ge honom 1,5 burk mat vid middagen 17.30 och håll ut och ge 1.5-2 portioner gröt vid 19 och skippa vällingen. Att få i sig en burk mat, 1 portion gröt och 1 flaska välling på 2.5h är väldigt många mål. Tror Ni måste försöka glesa ut målen och ge mer vid varje tillfälle istället. Den dagen han börjar förskola så äts det ju inte med 2 timmars mellanrum... Nått att tänka på iaf
  • Natulcien

Min reflektion är att det låter som väldigt mycket att ge ett barn både gröt och välling med bara en timmes mellanrum. Det är ju samma sorts mat, mjölmat, och kan ge orolig mage under natten. Kanske därför han vaknar?

Kan han inte äta middagen kl.17.30 och sin gröt eller välling kl.19 och så struntar ni i det ena mjölmålet?
    Och så kanske han behöver mer riktig mat? Burkmat innehåller ju mest vatten. Kan han inte äta samma mat som ni? Mer näringsrik mat?

• Penida

Äh, inget funkar ibland på detta nya familjeliv men jag försökte citera dig Natulicien och ge en tumme upp men det försvinner. Jag håller med dig.

Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien
    Penida skrev 2015-05-28 19:00:10 följande:

Äh, inget funkar ibland på detta nya familjeliv men jag försökte citera dig Natulicien och ge en tumme upp men det försvinner. Jag håller med dig.

Glad
  • Bullterrier

Först, tack för alla svar.

Alltså, det är endast på kvällen han får mat så tätt, just för att proppa honom inför natten Annars mellan frukost, lunch och middag är det 4 timmar emellan målen. Magen är ok på honom, hade den varit problemet hade han ju inte somnat av att få en flaska, tvärt om.

Håller med om att det blir lite mycket gröt och välling på kvällen, gav fil istället för gröten tidigare men så vägrade han den men ska prova igen med fil eller yoghurt för det skulle bli mindre gluten för honom att processa. Tack för input!

Burkmat funkar bäst här för få en smidigare hantering av salt mm som han inte ska ha. Helt felaktigt att burkmaten är sämre än min lagade mat, det har bevisats gång på gång och tvärtom skulle jag hävda så är den näringsmässigt mer balanserad efter det han behöver än det vi äter. Enda argumentet "vi föräldrar" mm brukar skiva är att kostnaden är enda minuset men dottern gick över till vår mat när hon var strax över året. Båda mina barn har fått tänder sent. Första två kom vid 10 mån på båda. Det är inte länge tills burkmaten är ett minne blott med andra ord.

Vi äter mycket pastasallad med lax, kyckling, biffar mm så potatis och sås äter vi inte varje dag.

Pudelns kärna är väl mest att inte kommer till ro med bara nappen utan måste dricka sig mätt först. Vid en avvänjning, hur går vi tillväga bäst?

BVC tyckte att vi skulle köra 5 min metoden men den passar inte honom eller oss. Känns helt fel i maggropen plus att de gånger vi kämpat i över en timma med att han ska somna om så är han envisare en envisast så en 5 min metod skulle ta förfördes av honom, han skulle kämpa emot längre än vad som är humant. Något snällare sätt. Tips?

• Natulcien
    Bullterrier skrev 2015-05-28 19:33:30 följande:

Först, tack för alla svar.

Alltså, det är endast på kvällen han får mat så tätt, just för att proppa honom inför natten Annars mellan frukost, lunch och middag är det 4 timmar emellan målen. Magen är ok på honom, hade den varit problemet hade han ju inte somnat av att få en flaska, tvärt om.

Håller med om att det blir lite mycket gröt och välling på kvällen, gav fil istället för gröten tidigare men så vägrade han den men ska prova igen med fil eller yoghurt för det skulle bli mindre gluten för honom att processa. Tack för input!

Burkmat funkar bäst här för få en smidigare hantering av salt mm som han inte ska ha. Helt felaktigt att burkmaten är sämre än min lagade mat, det har bevisats gång på gång och tvärtom skulle jag hävda så är den näringsmässigt mer balanserad efter det han behöver än det vi äter. Enda argumentet "vi föräldrar" mm brukar skiva är att kostnaden är enda minuset men dottern gick över till vår mat när hon var strax över året. Båda mina barn har fått tänder sent. Första två kom vid 10 mån på båda. Det är inte länge tills burkmaten är ett minne blott med andra ord.

Vi äter mycket pastasallad med lax, kyckling, biffar mm så potatis och sås äter vi inte varje dag.

Pudelns kärna är väl mest att inte kommer till ro med bara nappen utan måste dricka sig mätt först. Vid en avvänjning, hur går vi tillväga bäst?

BVC tyckte att vi skulle köra 5 min metoden men den passar inte honom eller oss. Känns helt fel i maggropen plus att de gånger vi kämpat i över en timma med att han ska somna om så är han envisare en envisast så en 5 min metod skulle ta förfördes av honom, han skulle kämpa emot längre än vad som är humant. Något snällare sätt. Tips?

Nu skrev jag ju faktiskt inte att burkmat skulle vara sämre än er mat. Naturligtvis kan man äta sämre mat än burkmat även om man lagar den själv. Det är ju t.ex. bättre med burkmat än pizza eller korv och bröd t.ex.. Jag skrev bara att det är mycket vatten i och ganska "blaskigt", så kanske den inte mättar så som riktig mat skulle göra. Men det var bara en tanke...

Sen är detta OT, men jag tycker att ni ska anmäla er BVC-sköterska. En sköterska som arbetar med barn och sitter och rekommenderar 5-minutersmetoden har inte inom barnhälsovården att göra. Demon
  • Alexi

En grej med burkmaten är ju att den innehåller för lite fett. Så sätt gärna till lite bra olja eller så i middagsmaten, just för at få en längre mättnad. Ni kan göra samma sak med gröten om ni tar bort vällingen och ger enbart gröt på kvällen.

Sen är det ju kanske så att han inte fattar hur man gör för att somna om utan att ha tokätit. Och därför kanske ni måste ta ett par nätter när ni orkar och vänta ut honom på natten helt enkelt.För förr eller senare lär han ju somna och då kommer han fatta det där med att inte äta för att somna om. Skulle jag tro.

Och för övrigt håller jag med om att anmäla Bvc, helt vansinnigt!

• Bullterrier

Du är huvudet på spiken där Alexi känner jag med att han inte vet hur man gör för att somna utan att vara tokmätt. Precis så känns det.

Känner att maten på dagen inte är det som är problemet här, han kommer inte somna om nattetid hur vi än gör med de småjusteringar som föreslagits, tyvärr.

Enda gången är när han sover på dagen, då har han ätit frukost vid 7:30 och sen är det dags att dova vid 10 och då lägger jag bara honom i sin säng, lägger en snuttefilt och nappen, säger sov gott och stänger dörren. Han är helt tyst och bökar bara lite tills han somnar.

Vi får helt enkelt köra ett race här i juli och vänta ut honom i 4 nätter eller nåt och se hur han svarar på detta. Eftersom han är så envis kommer det bli många timmar med gråt. INGET annat än mat får tyst på honom, inte ens att ta upp honom i famnen så det lär krävas styrka från oss att genomföra men ger det resultat blir det bäst för både oss och honom....

Svar på tråden Desperat efter råd. Sluta med nattmål 11 må.