Bullterrier skrev 2015-05-28 19:33:30 följande:
Först, tack för alla svar.
Alltså, det är endast på kvällen han får mat så tätt, just för att proppa honom inför natten Annars mellan frukost, lunch och middag är det 4 timmar emellan målen. Magen är ok på honom, hade den varit problemet hade han ju inte somnat av att få en flaska, tvärt om.
Håller med om att det blir lite mycket gröt och välling på kvällen, gav fil istället för gröten tidigare men så vägrade han den men ska prova igen med fil eller yoghurt för det skulle bli mindre gluten för honom att processa. Tack för input!
Burkmat funkar bäst här för få en smidigare hantering av salt mm som han inte ska ha. Helt felaktigt att burkmaten är sämre än min lagade mat, det har bevisats gång på gång och tvärtom skulle jag hävda så är den näringsmässigt mer balanserad efter det han behöver än det vi äter. Enda argumentet "vi föräldrar" mm brukar skiva är att kostnaden är enda minuset men dottern gick över till vår mat när hon var strax över året. Båda mina barn har fått tänder sent. Första två kom vid 10 mån på båda. Det är inte länge tills burkmaten är ett minne blott med andra ord.
Vi äter mycket pastasallad med lax, kyckling, biffar mm så potatis och sås äter vi inte varje dag.
Pudelns kärna är väl mest att inte kommer till ro med bara nappen utan måste dricka sig mätt först. Vid en avvänjning, hur går vi tillväga bäst?
BVC tyckte att vi skulle köra 5 min metoden men den passar inte honom eller oss. Känns helt fel i maggropen plus att de gånger vi kämpat i över en timma med att han ska somna om så är han envisare en envisast så en 5 min metod skulle ta förfördes av honom, han skulle kämpa emot längre än vad som är humant. Något snällare sätt. Tips?
Nu skrev jag ju faktiskt inte att burkmat skulle vara sämre än er mat. Naturligtvis kan man äta sämre mat än burkmat även om man lagar den själv. Det är ju t.ex. bättre med burkmat än pizza eller korv och bröd t.ex.. Jag skrev bara att det är mycket vatten i och ganska "blaskigt", så kanske den inte mättar så som riktig mat skulle göra. Men det var bara en tanke...
Sen är detta OT, men jag tycker att ni ska anmäla er BVC-sköterska. En sköterska som arbetar med barn och sitter och rekommenderar 5-minutersmetoden har inte inom barnhälsovården att göra.