• FridaW

Vändning under sömn

Min son är två månader och har den senaste veckan börjat med att vända sig till mage på nätterna. Han håller på och kämpar ett bra tag och när han till slut lyckas hamns på mage är det bara gnäll som gäller. Jag vänder tillbaka honom och han börjar om igen. Hade han gillat att ligga på mage hade jag kanske förstått vad han håller på med, men nu gillar han det inte och jag förstår inget alls. Någon som varit med om detta beteende? Och vad ska man göra åt det?

PS. Har testat att ha han både i babynest och utan direkt i sin egen säng, ingen skillnad!

Tacksam för all hjälp jag kan få då detta påverkar min sömn väldigt negativt!

/Frid

• Svar på tråden Vändning under sömn
  • a no nym

Du får öva på dagarna så han lär sig vända tillbaka. Och så snart han kan det så kommer han göra det själv. Sömnbrist är ett vanligt tillstånd hos föräldrar med tvåmånadersbebisar så du är i gott sällskap. Det brukar lösa sig av sig självt.

• Dijon

Ja det är ett vanligt beteende. Tyvärr inte mycket du kan göra åt det om du inte vill lägga nån filt vid sidan så han inte tippar över kanske.

Det kommer komma många sådana här nätter medan de håller på att lära sig något nytt. De "övar" i sömnen.

• FridaW

Tack för svar. Min sömnbrist är ju såklart ett litet problem i det hela. Det som oroar mig mest med hela denna vändningsprocess är att han sover på mage och med ansiktet ner i madrassen. Men vi får öva på vändning från mage till rygg så kanske han får till det på egen hand.

• Dijon

Min dotter vände också sig väldigt tidigt och var lika nojjig jag, fick vända tillbaka ett tag men sedan klarade hon det själv.

Sömnbrist är som det är, det får man tyvärr räkna med. Min dotter vaknar i snitt varannan tredje timma för att tutta, och gjort i 10 månader men har vant mig

Svar på tråden Vändning under sömn