Min abort hitills!
Tänkte skriva hur min Medicinska Abort har gått hitills eftersom allt är individuellt så kan det skilja sig mycket från person till person. :)
Jag var i v. 6+4.
Första tablett intaget (Mifegyne / MF):
Tog tabletten när jag var hos Ungdomsenheten / Södersjukhuset.
Allt gick bra och jag fick information och resten av tabletterna hem då jag skulle fortsätta aborten hemma två dagar senare. Eftersom att jag var tidigt gravid så kunde jag få en blödning av denna tablett också.
Det barnmorskan sa till mig att jag inte fick göra under blödnings tiden var:
- Ej bada.
- Ej använda tampong.
- Ej ha samlag.
Så fort blödningen avtar så skulle det vara okej att bada osv.
Dagen efter MF tabletten försvann alla mina graviditets symtomer och jag började även blöda som en mens.
Andra tablett intaget (Cytotec):
Stora dagen var här. Blödningen från MF tabletten hade avtagit helt. Tog smärtstillande som jag fått med mig hem och tog 4st Cytotec och förde upp i slidan och nu var det bara att vänta. Jag hade riktigt ont ett tag och tog dom starkare smärtstillande tabletterna jag fått med mig hem men det hjälpte inte så värst mycket.
Jag var beredd på en jätte blödning så låg i sängen med en handduk under mig. 9 timmar efter Cytotec intaget så började blödningen och det var inte så mycket, jag hade fortfarande ont efter att det började blöda men det var en stor lättnad när det väl hade börjat!
Dagarna efter/Nu:
Jag hade ont i 3-4 dagar och blödde inte så mycket, några droppar ett par gånger om dagen. 5e dagen efter aborten så hade jag inte blödit någonting under natten och under dagen så var det lite brunt blod och värken hade avtagit helt så började tänka att det närmar sig slutet!
Idag är det 6 dagar sen aborten och hitills har jag inte blödit mer bara små bruna fläckar på bindan!
Övrigt:
Om en vecka ska jag sätta in en spiral och om drygt två veckor så har jag ett återbesök där jag ska bl.a. göra ett grav-test för att säkerhetställa att jag inte längre är gravid.
Det finns många trådar om aborter här på FL. Många som har blödit jätte mycket därav utifrån allt jag läst så trodde jag att jag skulle blöda mega mycket...:)
Därför delar jag med mig om min "Abort Historia" om hur de har gått hitills så att det inte bara är massa trådar om hur mycket man blöder och hur länge det håller på när det faktiskt finns dom som inte blöder så mycket eller länge! Men som sagt: ALLT ÄR INDIVIDUELLT!!:)
Och för er som kanske undrar varför jag gjorde abort:
Jag är bara 17år (född 97) och var inte redo för att bli mamma, även om pojkvännen stöttade så har jag ändå massa saker som pågår i mitt liv just nu. Det var ett jätte jobbigt beslut men när jag väl påbörjat aborten så kände jag en otrolig lättnad så jag vet att jag gjort rätt beslut!:)
Till alla er som har bestämt er för att göra abort, massa lycka till kramar till er!