999 skrev 2015-06-30 19:01:05 följande:
Ja det verkar vara olika beroende på landsting... Min man och jag fick först en kallelse för att lämna spermaprov resp. blodprov (jag). Då fick vi inte träffa en läkare. Och tre veckor senare fick vi en kallelse till vårt första utredningssamtal, då fick vi svar på spermaprovet och mitt blodprov. Mitt blodprov var normalt, de kollade hormoner, äggreserver etc. Och så gjorde de ett vaginal ultraljud på mig för att kolla äggledare, ägg etc. Min man fick lämna blodprover (hormonprov och kromosom). De var också normala har vi fått besked om. Och där är vi nu.
Min man har en misstänkt bitestikelinflammation som han behandlas med antibiotika för. Om vi har tur så beror avsaknaden av spermier på inflammationen och att han fått en (tillfällig) blockering i sädesledaren. Då finns det i alla fall spermier i testiklarna.
Ok, håller tummarna för att det beror på inflammationen!!
Vi fick brev om att vi skulle ta blodprov på vår vårdcentral samt att man sambo åkte och lämnade spermaprov på sjukhuset. Sen stod det att 3 veckor efter vi tagit prover så skulle vi själva ringa och boka tid för läkarbesök. Det gjorde jag och fick då till mig att jag skulle återkomma i augusti då de inte hade schema än för hösten och sen var det tre månaders väntetid.....
Pratade som sagt med läkaren igår och han sa att jag skulle ringa igen till receptionen och säga att läkaren sagt att vi ska få en tid så fort som möjligt, hoppas det hjälper!
En kompis till oss har genomgått exakt samma men de gick privat, på ca 1 månad var hela utredningen klar med biopsiprov etc och de blev erbjudna provrörsbefruktning, man blir lite sugen att gå privat då denna väntan är så jobbig!!