Avsaknad av spermier
Nu har jag bara läst trådstarten samt sista sidan, men tänkte bara dela med mig lite av min historia.
Jag har själv PCO och konstaterad utebliven ägglossning samt flera försök med hormonstimulering samt IVF bakom mig i ett tidigare förhållande.
Träffade min nuvarande sambo för sex år sedan och vis av erfarenhet så drev jag på att vi skulle göra en utredning tillsammans, för att veta utgångsläge. Detta var ganska nedslående och en stor chock för sambon då det först och främst visade helt avsaknad av spermier och därefter en kromosomavvikelse i form av Klinefelter. Vi kände att vi ville göra allt för att se om det fanns en möjlighet till graviditet med spermier ifrån honom, varpå vi inledde privata försök på Carlanderska med ingrepp på sambon. Första gången fanns inte ett enda ägg hos mig, trots många blåsor - man tömde drygt 20 stycken, samt många vid tidigare stimuleringar. Dock hittade man typ två spermier på sambon. Andra försöket fanns inga spermier alls och mina åtta ägg gick till papperskorgen. Därefter ville man inte göra fler ingrepp på sambon och vi stod i kön för spermadonation. Två dagar efter det sista försöket ringde man från Sahlgrenska om att vi var framme i kön! Därefter har vi gjort en färsk cykel, två frysförsök (vid sista dog embryot vid upptiningen) och nu senast, i augusti-september ett nytt färskt försök som slutade i ganska kraftig överstimulering, ett ägg tillbaka och två till frysen - och ett positivt test! Går in i v. 12 på måndag. Har varit på två ulj hittills och allt ser bra ut än så länge, fast sjukt overkligt. Förhoppningsvis är det vår tur nu.
Ser nu att det inte alls blev någon kort version, men det är svårt att vara kortfattade när det varit så utdraget och så många turer och behandlingar.
Jag önskar ingen att gå igenom samma resa, men trots att det känns jobbigt, hopplöst och fruktansvärt orättvist - jag vet precis, så var rädda om varandra, stötta varandra och ta hand om förhållandet. Hoppet är trots allt inte ute, även om resan är lång och snårig!