Avsaknad av spermier
Vill även tillägga till det MariaC skrev att man kan gå mikrotesen bekostat av sitt landsting. I vårt fall så vill inte landstinget bekosta det, trots att de inte kan göra mer för oss. Så vi kommer bekosta det själva. Det bli 52000 kr för IVF-behandlingen och mikrotesen samt kostnaderna för mediciner. Även om inga spernier hittades via biopsin så vill de på Carlanderska att man gör IVF i samband med mikrotese så att man kan befrukta de utplockat äggen direkt ifall spermier hittas via mikro-tesen, för de klarar inte att frysas. Eller de kanske klarar det men det är inte en risk man tar. Så jag kommer IVF-behandlas trots att man inte ens vet om min mans testiklar innehåller några spermier överhuvudtaget. Och samma dag som mikrotesen så kommer de plocka mina ägg. Om inga spernier hittas så kommer jag nog välja att frysa äggen och fundera på hur vi ska gå vidare. Kanske väntar vi några år och hoppas att forskningen gått så pass framåt att man kan skapa spermier från mannens hudceller (det forskas om det nu och har gjort i några år). Men det lär nog dröja antar jag.
Och som MariaC skrev så är det en enda läkare i hela Sverige som utför det och han finns på Carlanderska som är en privat klinik.
Förstår utifrån det du skriver att ni bestämt er för att göra Mikro-tese? Håller tummarna så hårt för er!!!!!!