• MariaC

Avsaknad av spermier

GoC skrev 2016-04-24 14:22:39 följande:
    Åh...Maria var tråkigt:( Tänker på er. Hemsk med ett sådant besked när man lagt så mycket energi och pengar på det. Vad händer nu? Hur går ni vidare? Blir ni tvungna att betala lika mycket till? Usch...denna jäkla barnvärd alltså...Så otroligt orättvist livet är!
    Ja, det är så jävla orättvist alltså! Och som du säger, all energi man lagt, och framförallt all oro, tanken på att gå igenom allt igen, vi måste ju men det känns tufft.
    Vet inte hur vi går vidare, vet inte om vi får göra Mikro-Tese igen eller om detta var vår chans. De har lite resurser kring det så frågan är om de kan prioritera oss som redan fått en chans. Får vi gör det igen så blir det dyrare för nu har de höjt priserna ännu mer. 
    Och som min sambo sa idag, Va roligt att vi måste fortsätta betala av på IVF ända fram till augusti och så tog det sig inte. (Bruttolönevadrag). Suck...

Hur går det för dig?
  • MariaC
    GoC skrev 2016-04-25 10:44:13 följande:

Ja, jag finner inga ord för denna orättvisa... Dessa kostnader och allt annat.... Att lägga 70000 på ett försök är fanimej inte rimligt! Det kan bara inte få vara så! :( blir så arg att det ska vara så galet dyrt! Räcker det inte med allt man ska gå igenom om man jämför med de som kan göra försök hemma i sängen. Livet är grymt. Jo vi bestämde oss för att inte försöka med micro tese. Just pga kostnaderna och riskerna för att det inte skulle ta sig... Så vi gick på donation. Och det tog sig:) så nu är jag gravid i v 28. Tiden går så fort och i juli är det dags om allt går som det ska! Håll oss uppdaterade! Tänker på er!

Så härligt för er, är glad för er skull! Så fort tiden gått för er =) Skönt att ni ändå kunde känna er "tillfreds" med att använda donerade. Vi är inte riktigt där än. Min sambo vill så gärna försöka en gång till med sina egna. Det känns ju extra jobbigt när han nu har spermier och sen enda inte kunna använda dem. Så vi kommer nog prova en gång till med Mikro-tese eller vanlig biopsi igen..
  • MariaC
    999 skrev 2016-04-25 19:23:10 följande:

Så tråkigt för er MariaC, hur mår ni idag? Har ni pratat med Carlanderska, vad säger dem? 

Vi var hemma från jobbet båda två idag, vilket vart skönt. Känns lite bättre nu, imorse å fm var vi väldigt ledsna. Pratade med en sköterska och min sambo fick en telefontid till läkaren på fredag.
  • MariaC
    Ardetintedagssnart skrev 2016-05-02 11:37:08 följande:

Så ledsen för er skull:(  Min man gjorde testikelbiopsi i början av april som inte visade någonting, så nu vet vi att vi aldrig kommer kunna få biologiska barn. Sån otrolig sorg alltså.. Jag håller mentalt på att försöka acceptera spermiedonation, min man är inte där ännu men han vet hur gärna jag vill uppleva en graviditet. Att man ska behöva uppleva så mycket sorg på vägen mot sitt barn, känns så orättvisst ibland..

Hur kommer det sig att ni gör mikro-tese? Vi fick inte ens det som alternativ nu när vi var på biopsin. Vi fick också resultatet noll spermier, eller de hittade en död spermie. Men vi fick som alternativ spermiedonation eller adoption.

Stor kram till dig!

Vart går ni nånstans? Det är bara en läkare i hela landet som utför Mikro-tese och han finns på Carlanderska I Göteborg. Kan tänka mig att andra läkare är dåliga på att tipsa om det. Kan verkligen rekommendera er att prova Mikro-tese, om ni har möjlighet. Göran, som utför det, är helt underbar. Vi har precis genomgått det.

Finns även i Finland, Turkiet, Japan och USA, om jag inte minns fel...

Förstår helt och fullt den jobbiga situation ni befinner er i.
  • MariaC
    999 skrev 2016-05-07 10:40:48 följande:

MariaC, hur går det för er? Har ni varit i kontakt med Carlanderska, vad säger dem? Vad blir nästa steg för er?

Vi skulle få besked förra veckan om vi fick göra ett försök till men alla läkarna var inte på plats så de skulle ta upp vårt fall denna veckan istället och på torsdag får vi besked. Men det lutar åt att vi får göra ett försök till för de bokade in oss preliminärt i vecka 40. Det blir isfl Mikro-tese igen för läkaren sa att de bara var en slump att de hittade spermier vid biopsin, chansen att hitta igen är minimal. Vid Mikro-tese tog de ut tre vävnadsbitar och hittade bara i en av dem.
  • MariaC
    999 skrev 2016-05-10 22:08:13 följande:

Ok. Men det låter väl bra? Men hur ser chanserna ut den här gången? Mindre eller kan man vara säker att hitta eftersom man hittat första ggn?

Det finns inga garantier för nånting, de kan inte säga nåt.

När var det ni skulle göra Mikro-tese?
  • MariaC
    999 skrev 2016-05-11 13:51:15 följande:

34 menar jag, eller om det var 33. Inte 32.

Har datumet hemma :)

Ok =)
  • MariaC

Fick grönt ljus från Carlanderska idag att vi får göra Mikro-tese en gång till! Preliminärt V. 40. Vi är så glada =)

• MariaC
    jad skrev 2016-05-12 10:03:40 följande:

Ni som planerar MicroTese, har ni/mannen ätit någon form av vitaminer inför det?

Här kommer iallafall lite egna erfarenheter från mig. Hoppas det kan vara till hjälp för er som ska göra ett ingrepp. När det inte fanns någon egentlig förklaring till att jag hade så få spermier så började jag söka efter alternativ hjälp i form av tillskott.

Själv så åt jag först zink och folsyra (fick utskrivet 5mg) i ett halvår innan vi gjorde våran andra biopsi. Tyvärr verkade det inte fungera då vi inte fick ut något att ha. Ett par st bara där någon knappt rörde sig.

Inför MicroTesen så provade jag dock även lite andra saker. Kanske lite sent tyvärr. Tror jag började cirka 5-6 veckor innan, och spermierna behöver ju cirka 70 dagar på sig. Men dom stackarna som kanske fanns kanske blev lite "starkare/bättre", för dom hittade trots allt fullt utvecklade och med god rörlighet för att befrukta 10 st ägg. 

Jag åt iallafall Pycnogenol och L-arginin. Dessa två kosttillskott gjorde verkligen underverk för sömnen för mig och jag kände mig mer utvilad än någonsin. Pycnogenol är ju en stark antioxidant och L-arginin ska förbättra blodflödet om jag förstått det rätt. 

Även Selen äter jag varje dag samt tillskottet Q10. Tar även magnesium varje dag.

Åt även L-carnitin och Acetyl l-carnitin inför ingreppet, men det är oklart hur det påverkade mig. Har slutat med dessa för tillfället.

Nu är vi i vecka 11 men jag fortsätter äta en del av kosttillskotten utifall vi behöver göra om ingreppet längre fram. Det kostar en del men vi försöker tänka långsiktigt kring det. Jag kände att jag började lite sent med en del av tillskotten och det misstaget vill jag inte göra om.

Vad gäller min fru så började hon att äta omega-3 och lite andra tillskott förra året. Vi fick ut jättefina ägg, men det kanske vi hade fått ändå utan att hon åt tillskott. Vi är 41 respektive 38 år.

Ska tillägga att jag har problem med tarmen som kanske gör att jag får näringsbrist samt att jag tränar konditionsport ganska hårt som kanske stressar kroppen. Så i mitt fall så kanske det är nödvändigt med tillskott, medans andra kanske inte behöver det egentligen.

All info om detta hittade jag här + att jag google en hel del (därav hittade jag bra info om Q10).

www.fertilitetsguiden.com/underlivet/mannen.php

Tack! Min sambo äter Folsyra, Zink, Selen, Q10 och L-Arginin tror jag det hette. Ska visa honom det du skrivit så får vi kolla upp de andra sakerna.
  • MariaC
    Snövit1 skrev 2016-09-24 10:21:37 följande:

Har ni koll på hur lång väntetid det är för spermiedonation? Har förstått att det skiljer sig markant mellan de olika länen men har någon koll på Göteborg? Charlie vart i Danmark har ni tänkt att vända er? Vet du ungefärlig kostnad för det? Så segt att kötiden nu blev ett år för er...

Sahlgrenska är två års väntetid.
Svar på tråden Avsaknad av spermier