mooonwalker skrev 2017-04-11 16:00:33 följande:
Vad roligt att du är tillbaka i tråden! Men stackare som har behövt kämpa så länge, jag håller tummarna för att det är er tur snart att plussa
Behövde ni bekosta båda micro-tese-operationerna själva? Är Carlanderska privata eller kan man använda det fria vårdvalet där? Carlanderska tillhör ju Fertilitetscentrum och i Stockholm har Fertilitetscentrum sedan januari 2017 börjat utföra IVF på landstingstaxa (utredningar har de gjort sedan 2016 på landstingstaxa), men det kanske bara gäller Stockholms divisionen...
Jag undrar om min man kanske lider av samma sak som din man. Hur kom läkarna fram till att det var just Certoli one cell Only syndrom han lider av?
Tack för att du håller tummarna!
Ja, vi har fått bekosta allt själva genom bruttolöneavdrag via min sambos jobb. Carlanderska har inte längre något avtal med landstinget, (sen mindre än ett år tillbaka tror jag). Men även om de hade haft de så får de flesta bekosta det själva, vad jag förstått. Ex 999 fick bekosta själv pga att chansen att hitta spermier bedömdes liten. Sahlgrenska har inte varit så intresserade av att lära sig om Mikro-Tese enligt läkaren på Carlanderska, så då verkar de ju inte tror på metoden och då blir det nog inte att de bekostar det så ofta.
Men då är det ju Mikro-Tese, när det gäller vanlig IVF så vet jag inte.
Jag vet inte hur de kom fram till det. De har tagit blodprover som analyserats och utifrån det så fick han diagnosen. Vi gjorde själva utredningen inom landstinget men blev inte så bra bemötta å tyckte de var otroligt okunniga när det gällde manlig infertilitet så därför valde vi att fortsätt på Carlanderska. Där fick han diagnosen. Landstinget sa inget om diagnos.