MariaC skrev 2016-02-02 18:03:07 följande:
Nu har min sambo kommit in i en liten svacka. De hittade ju spermier vid biopsin, till vår stora glädje! Vi kommer att göra Mikro-tese för att hitta de bästa spermierna.
När vi var på besöket senast för att planera IVF så sa läkaren att även om de hittat spermier vid biopsin så finns det inga garantier för att de kommer hitta igen. De borde hitta spermier men kan såklart inte veta. Vi tänkte inte så mkt på det då för vi var så glada för att de hittade å det kändes så skälvklart att finns det nu så finns det sen. Men nu har min sambo reagerat på det och känner sig nästan lika rädd som inför biopsin.
Fasen va jobbigt detta är, ena stunden lycka och nu rädsla igen. Man kastas fram och tillbaka känslomässigt och man får aldrig lugn och ro.....Kan bara leva på hoppet.
Ja, tyvärr så är det ju så att de inte kan ge några garantier, för risken finns ju att inga spermier hittas då, trots att några hittades vid biopsin. Men, ni har ett bra utgångsläge och med största sannolikhet så kommer de hitta spermier även vid mikrotese. Även om de inte kan lova det, eftersom de inte vet säkert. Försök att inte oroa er över det, det kommer säkert gå bra. Chansen att hitta spermier vid mikrotesen är större än risken att inte hitta några, så bara det är ju något att vara hoppfull över! För oss är det ju tvärtom... Jag tror inte man kommer sluta vara orolig förrän man har ett barn i sin famn. Om spermier hittas så kommer vi vara oroliga för att inga ägg blir befruktade, om något ägg blir befruktat så kommer vi vara oroliga för att ägget inte fäster, om ägget fäster så kommer vi vara oroliga för missfall och så vidare...