• 999

Avsaknad av spermier

MariaC skrev 2016-03-27 09:44:03 följande:
    Det har funkat bra än så länge. Sprutdag fyra idag. Det jag känner av är "värmebyar", annars inget.

5 april är vi bokade för Mikro-tese och äggplock. Min sambo är jättenervös att de inte ska hitta något. Jag är så fokuserad på sprutor mm så jag har inte tänkt så mkt på det faktiskt.

Hur går det för er?
    Oj, det är snart ju! Vad spännande! Tänk att om några dagar så kanske du får tillbaka ett befruktat ägg. För vår del står det ännu still. Min man ska lämna nytt spermaprov, men vi har inte bestämt oss för när han ska göra det. Antingen innan fertilitetskliniken stänger för sommaren eller i augusti när de öppnar igen. Vi tror att vi vill vänta med mikrotese/IVF-behandling till i augusti. Vi tänker att då kanske det hunnit hända något i min mans kropp och han börjar producera spermier (han äter ju naturläkemedel), men å andra sidan så är vi trötta på att bara vänta. Vi vill komma vidare nu, tiden går och vi står bara still just nu. Och jag blir inte yngre direkt. Känns som vi hela tiden skjuter upp på det för att vi inte orkar med ett slutgiltigt negativt besked. Vi ska prata mer om det ikväll och ringa till Carlanderska på tisdag. Sist vi pratade med Göran så skulle en barnmorska återkomma till oss och bestämma tid för mikrotese/IVF, men vi har inte hört något och det var ett tag sedan. Antar att de har fullt upp och glömt bort oss. Vi var ju där i oktober eller november förra året och då var tanken att vi skulle göra mikrotese i januari, februari men vi valde att skjuta upp på det. Jag hatar detta! Ibland slår det mig hur jäkla orättvist allt är!
  • 999
    Tevira skrev 2016-04-02 15:24:12 följande:

Välkommen till tråden, fortfarande hoppfull :) Det ska väl inte spela någon roll för kön till landstinget om ni går vidare med Danmark? Du bör stå kvar i kö här som innan om du inte blir gravid då vill säga.

Någon som vet om man inför ivf ska kolla äggledare/ spola dem? Utredningen gällande mig har inte innefattat så mycket egentligen, antagligen för att min sambo har azoospermi men blir orolig nu för att någon mer undersökning ska behöva göras på mig innan ivf :( Vi läkare hade fortfarande inte skickat remiss till rmc för ivf trots att vi fick klartecken i mitten av mars..

Äggledarspolning görs enbart i de fall där spermierna ska insemineras, eller då ett par ska fortsätta försöka bli med barn på naturlig väg. Vid IVF så sker ju befruktningen i ett provrör och då är det inte relevant med äggledarspolning. 
  • 999
    Vifårse skrev 2016-04-14 10:41:47 följande:

Hej!

Har följt den här tråden lite och nu verkar vi tyvärr vara i samma sits som flera av er andra. Efter två lämnade spermaprov och en biopsi som visat absolut noll är vi idag remitterade till Carlanderska i Göteborg. Visst är det någon i den här tråden son varit där?

Vi sökte privat i slutet av januari efter att ha försökt i "bara" 7 månader. Ville bara kolla allt var okej och det är det ju uppenbarligen inte.

Hur har det ser ut för er andra? Har ni betalat ur egen ficka?

Vi har gått på CvL som är privata men ändå landstingsanslutna på något vis = vanlig patienttaxa.

Vår läkare säger också att vi högst troligen inte kommer att behöva betala carlanderska själva heller men inväntar telefontid med dem så får vi se. ..

Hej. Vi har också valt att gå vidare till Carlanderska efter två spermaprov och biopsi utan en enda spermie. Vårt landsting vill inte bekosta det så vi måste betala allt ur egen ficka. Vi gör det för att det är vår sista och enda chans. Jag googlade mycket angående mikrotese efter min mans spermaprover, då jag hade läst om det på utländska sidor och att det kunde vara framgångsrikt för de som gjort misslyckade biopsier. Fick då reda på att en enda läkare i hela Sverige utför det, så då kontaktade vi dem dagen efter biopsin. Jag tipsade om mikrotese och Carlanderska här på tråden och fler av oss har varit i kontakt med dem. Vissa har valt att inte gå vidare med mikrotese och andra har valt att göra det.
  • 999
    Tevira skrev 2016-04-16 08:59:25 följande:

Vi har fått brev nu om att vårdgarantin för att få starta vårt första ivf-försök inte kommer kunna hållas. Väntetiden är beräknad till 4 månader. Vet inte riktigt hur jag ska hantera denna väntan hela tiden... Känns så jobbigt! Tur att det är vår/ sommar åtminstone så känns inte allt mörkt men ändå...

Förstår att väntan känns olidlig, tro mig jag vet vad jag pratar om. Vi fick första beskedet för snart ett år sedan och efter två spermaprov och en biopsi med noll spermier så står vi fortfarande kvar på samma plats. Nästa steg blir mikrotese på Carlanderska och det blir inte förrän i höst. Och vad väntar vi på? Jo, att med stor sannolikhet så kommer inga spermier att hittas då heller. Så, försök att tänka positivt, ni vet att ni väntar på något bra i alla fall. Din man har en spermaproduktion och med största sannolikhet så kommer er IVF-behandling att lyckas, eller åtminstone så kommer ni ha något att jobba med. I vårt fall kommer jag genomgå IVF-behandling med allt vad det innebär, trots att det i slutändan kanske ändå inte kommer leda någonvart, då oddsen för att hitta spermier hos min man via mikrotese inte är alltför stora. Men det är allt vi har. Den väntan är olidlig, att vänta på något som är ens sista chans och vetskapen att om det inte blir något av det, så ja då är det över för vår del.

Om spermier hade hittats på min mans biopsi, så lite som en ynka spermie, så hade jag varit överlycklig och försökt att tänka positivt, att oavsett hur länge vi får vänta så har vi i alla fall bra odds att lyckas till slut... Men så ser det inte ut för oss.

• 999

Så tråkigt för er MariaC, hur mår ni idag? Har ni pratat med Carlanderska, vad säger dem? 

• 999
    lompan skrev 2016-05-04 19:10:58 följande:
    Jag har gjort äggplock nu, men tyvärr blev inget ägg befruktat. Nu vill min läkare att jag ska ta progreston tabletter fram till mens. Jag gör min behandling utomlans och fick inte tag i min läkare här i sverige idag. Har ni tagit progreston tabletter? frågan är isf om dom går att köpa receptfritt eller om ni fått dom på recept?
    Eller är det lutinus dom menar som man tar vaginalt?
    Vad tråkigt att höra, jag har dock ingen erfarenhet av IVF, så vet inte vad dessa tabletter är för något. Hoppas någon annan i tråden vet.

Hur kommer det sig att ni gör IVF och inte insemination? Får jag fråga hur tankegångarna gick när ni bestämde er för att ta emot donerade spermier? Jag önskar att jag kunde acceptera det som alternativ, men har så oerhört svårt för det. Känns det annorlunda nu när ni har satt igång? Du behöver inte svara på mina frågor om du inte vill såklart... 
  • 999
    Jadu skrev 2016-05-04 16:14:21 följande:

Hej.

Idag fick vi svaret att de inte fanns några spermier i sperma provet.. ska börja läsa igenom tråden men innan dess kanske någon vill ge en lite hopp?!

Vad tråkigt att ni också behöver gå igenom detta. Önskar inte ens min värsta fiende detta. Vad är nästa steg för er? Självklart finns det hopp! Det finns fler vars män lämnat spermaprov utan spermier, men som sedan ändå lyckats få barn, antingen med mannens egna spermier (IVF) eller donerade spermier. Tappa inte hoppet helt ännu! Vi har några här i tråden som fått positiva besked, där spermier hittats via biopsi eller mikrotese...
  • 999

MariaC, hur går det för er? Har ni varit i kontakt med Carlanderska, vad säger dem? Vad blir nästa steg för er?

• 999
    MariaC skrev 2016-05-10 13:27:54 följande:

Vi skulle få besked förra veckan om vi fick göra ett försök till men alla läkarna var inte på plats så de skulle ta upp vårt fall denna veckan istället och på torsdag får vi besked. Men det lutar åt att vi får göra ett försök till för de bokade in oss preliminärt i vecka 40. Det blir isfl Mikro-tese igen för läkaren sa att de bara var en slump att de hittade spermier vid biopsin, chansen att hitta igen är minimal. Vid Mikro-tese tog de ut tre vävnadsbitar och hittade bara i en av dem.

Ok. Men det låter väl bra? Men hur ser chanserna ut den här gången? Mindre eller kan man vara säker att hitta eftersom man hittat första ggn?
  • 999
    MariaC skrev 2016-05-11 09:36:42 följande:

Det finns inga garantier för nånting, de kan inte säga nåt.

När var det ni skulle göra Mikro-tese?

v 32.
Svar på tråden Avsaknad av spermier