• MariaC

Avsaknad av spermier

Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-08-26 15:16:19 följande:

Maria, visste väntar ni på tid till Örebro? Har ni fått någon tid än? Tagit kontakt och skulle få återkoppling inom 2 veckor...nu har det snart förflutit en månad utan minsta tecknet ifrån kliniken

Ja, vi väntar på Örebro. Fick först en tid 29 maj men jag blev ju sjuk och de stängde för sommaren. Nu har vi fått ny tid till läkaren 18 sept och kuratorn 29 sept. De brukar egentligen försöka få till alla besöken på samma dag när man åker så långt men kuratorn hade inga tider den veckan. Tiden går så himla långsamt nu....

Tycker du ska ringa kliniken igen om de inte hört av sig som de sa. Lika bra att ligga på och va lite jobbig!
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-09-12 16:47:26 följande:

Hej igen!

Ni som hade samtal inför donationsbehandling, hade ni två olika besök? Står såhär i mina papper "ni kommer få en tid för medicinsk bedömning av läkare och därefter en tid för psykosocial bedömning av kurator".

Frågar för att vi kommer ju söka oss utomlands och genomföra vården, men för att få ersättning i efterhand måste vi ha intyg på prövningen från Sverige.

Vi ska påbörja nu och har fått en tid till läkare och barnmorska och sedan en tid till kurator. Tanken var att allt skulle ske på samma dag eftersom vi har fyra timmar resväg en väg men de fick inte ihop det med tiderna.
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-09-14 22:48:46 följande:

Åh ok! Förstod inte vad läkaren skulle göra för bedömning. Kuratorn förstår jag men läkaren?!

Läkaren ska bestämma vilken behandling man ska gå vidare med. Samma som inför vanliga IVF.en Vet inte hur de blir när ni ska söka er till utlandet. Då behövs ju inte den bedömningen härifrån.
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-09-15 14:12:23 följande:

Jaha... Men läkaren har redan sagt att donation är vårt val? Känns rent spontant som att det är lättast att bara byta landsting istället. Hon på försäkringskassan sade att de ville ha ett intyg från en läkare som pratade om de psykosociala men det är inte ens läkaren som gör den formen av utredning.

På besöket med läkaren planerar man fortsätt behandling, alltså om man ska göra insemination eller IVF med donerat, hormonbehandling osv. Sen gör kuratorn den psykosociala utredningen.

FK menar kanske att det är läkaren som måste styrka genom ett intyg att ni blivit godkända för donation. Det är ju ibland väldigt formellt vem som skriver intyg osv.

Vad menar du med byta landsting?
  • MariaC
    Snövit1 skrev 2017-09-16 23:06:28 följande:

Hej!

Vi är i valet mellan att än till Danmark eller vända oss till Carlanderska... när jag räknar på det blir det inte så stor skillnad i pris. Storlkliniken: spermier: 3100, insemination: 3500, ultraljud: 1000, hormonstimulering (vet ej om det behövs?) 1800, alltså totalt 9 400 DKK= 12 000 SEK. Plus resa och boende. Carlanderska blir följande: beteendevetare: 950 kr, läkarbesök (om utredning redan gjord) 2 000 kr, insemination 14 000, barnrätt 7 000, = 24 000 kr och man kan använda bruttolöneavdrag (någon som vet om man får använda det på alla ovanstående kostnader? I så fall blir slutkostnaden:) 16 800 kr. Och då har vi kortare resa och behöver inte bo över. Hur resonerar ni som åker till Danmark? Någon som har koll på de olika köerna?

Vi har heller ej helt uteslutit att göra en microtese och det går i så fall på 68 tkr innan bruttolöneavdrag och 47 600 kr efter. Är det någon som fått detta betalt av landstinget? Hur gick ni i så fall tillväga?

En sista fråga, har någon koll på köerna i Örebro? Funderar på om man istället ska byta landsting då det är så sjuka köer i Göteborg???

Sorry för långt meddelande men nu funderar vi mkt här ;)

Vet inte exakt hur köerna ser ut i Örebro i nuläget men vi valde dem framför Sahlgrenska. Vi ställdes i deras kö i december och fick tid 29 maj. Jag blev sjuk och tiden fick avbokas och då fick vi en ny tid som är imorgon. När vi sattes i kön så sa de att vi skulle få en tid inom 3 månader men det blev 6 månader och pga avbokning 10 månader. De har sagt att de ligger efter i kön och har mycket att göra. Men oavsett så är det ju betydligt kortare än Sahlgrenska!
  • MariaC

Vi väntar på mens som bör komma i början på nästa vecka. Sen blir det IVF med donerade spermier. Hoppas så att vi ska lyckas denna gång, blir tredje försöket men första med donerat.

• MariaC
    NZZZZ skrev 2017-10-19 22:29:44 följande:

Hänger inte med sen senast då det är så många inlägg! Har ni fått besked att donation är aktuellt för er?

Hur kommer det sig att du går på IVF direkt och inte insemination?

Vi fick det beskedet för ett år sen ungefär, efter att ha gjort två IVF.er i samband med Mikro-Tese.

Det blir IVF direkt för att det är mycket större chans att det tar sig än vid insemination. Vi har hållt på länge nu och jag är 34. Mitt AMH värde är på 0,7 så vi kan inte chansa på att försöka för länge för då kanske äggen tar slut. Och vi vill ju gärna ha syskon också...
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-10-20 20:25:08 följande:

Förstår dig! Hur kan ditt AMH ligga så lågt när du bara är 34 år? :( Hur många ägg fick du ut sist?

Det verkar inte vara så ovanligt med lågt AMH, vet flera som ligger på det och lägre. Hänger inte ihop med åldern vad jag vet i alla fall. Har ingen aning om varför vissa av oss drabbas av det.

Fick ut 11 ägg första pocket och 9 st på andra. Då körde vi långa protokollet. Denna gången blir det korta.
  • MariaC
    NZZZZ skrev 2017-10-21 01:37:06 följande:

Det är ju bra antal ägg. Uppdatera gärna! Hitta de en matchande donator?

Ja, det blev bra med ägg. Får hoppas på samma resultat nu när det blir korta protokollet.

Jag ringde i veckan och då sa de att allt va klart med donator så vi får hoppas de va nån som passade in på min sambos utseende.

Hur går det för dig?
  • MariaC
    Anonym (Dubbelt trubbel) skrev 2017-11-02 13:56:35 följande:

Va härligt att ni äntligen är igång igen, förstod att ni hat en lång reda bakom er..

Jag och min sambo har varit i kontakt med Örebro men blev inte alls nöjda med bemötandet. Vi hade säkert otur och alla har sina dåliga dagar men luften gick lite ur oss Var ni nöjda efter era besök?

Ja, resan har varit lång för oss......

Nej, vi är inte nöjda över bemötandet från läkaren vi träffade. Men vi biter ihop och hoppas att det blir en annan läkare vi får träffa nästa gång. Vi är ju vana från den privata vården innan och där alla är trevliga och gör det lilla extra.

Väljer ni nån annan klinik nu då?

Vi har äggplock på måndag. Håll tummarna!!
Svar på tråden Avsaknad av spermier